در چند ماه اخیر مقامات ارشد دولتی، سهم واقعی دولت از پول‌های بلوکه‌شده را 6 میلیارد دلار اعلام کرده‌اند. در حالی که طی 2 سال اخیر حدود 60 میلیارد دلار ارزش بازار سرمایه کشور از بین رفته که تقریبا 10 برابر پولی است که قرار است با رفع تحریم‌ها نصیب دولت شود.

گروه اقتصادی مشرق- در چند ماه اخیر مقامات ارشد دولتی از جمله وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی، سهم واقعی دولت از پول‌های بلوکه‌شده را 6 میلیارد دلار اعلام کرده‌اند.

روحانی نیز در گفتگوی تلویزیونی اخیر خود اعلام کرد:‌ پول‌هایی که در خارج داریم و آزاد می‌شود عمدتاً پول‌های بانک مرکزی است و این پول ها قبلا ریالش خرج شده است. البته یک بخشی از آن هم مربوط به خزانه می‌شود.

اظهارات دولتمردان درباره رقم پول‌های بلوکه‌شده که قرار است آزاد شود در حالی است که در 2 سال اخیر در طول مذاکرات هسته‌ای، رقم پول‌های بلوکه‌شده بیش از 100 میلیارد دلار عنوان می‌شد.

زیان بورس به اقتصاد کشور؛ 10 برابر پول‌های بلوکه‌شده‌ای که قرار است آزاد شود


در هر حال با اعتماد به آمارهای مقامات دولتی، سهم دولت از پول‌های بلوکه شده که قرار است آزاد شود را 6 میلیارد دلار باید دانست؛ یعنی توافق هسته‌ای در گام اول 6 میلیارد دلار به سود اقتصاد کشور خواهد بود.

این در حالی است که در 2 سال اخیر بیش از 60 میلیارد دلار سرمایه مردم در بازار سرمایه کشور از بین رفته است؛ یعنی 10 برابر پول‌هایی که قرار است با اجرای توافق هسته‌ای نصیب کشور شود.

علی سنگینیان رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در این باره گفته است: بررسی‌ها نشان می دهد از دیماه 1392 تاکنون حدود 202 هزار میلیارد تومان از ارزش بازار سرمایه از دست رفت که برابر با حدود 60 میلیارد دلار می شود.

سنگینیان افزوده است:‌ افت بورس، ناشی از رویدادها و کاستی های پیش آمده در حوزه اقتصاد کلان است که گریبان این بازار را نیز گرفته و برای خروج از شرایط بدخیم بازار سرمایه، دولت باید به فکر اصلاح سیاست های اقتصاد کلان باشد تا این بازار نیز به شرایط عادی بازگشت داشته باشد.

برای تحلیل علمی، کارشناسی و منصفانه علل سقوط 60 میلیارد دلاری بازار سرمایه باید به نامه اخیر 4 وزیر به روحانی رجوع کرد.

در این نامه، مهمترین دلیل سقوط بازار سرمایه برخی تصمیمات و سیاست‌های ناهماهنگ دستگاه‌های دولتی (مثل سیاست‌های نامعلوم تعیین نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها یا سیاست‌های بانک مرکزی) عنوان شده است.

بنابراین با توجه به زیان 10 برابری بورس به اقتصاد کشور نسبت به پول‌هایی که قرار است با لغو تحریم‌ها آزاد شود، می‌توان به این نتیجه رسید که اگر در 2 سال اخیر دولت یازدهم تمرکز خود را بر رفع اختلافات تیم اقتصادی دولت و اتخاذ تصمیمات درست اقتصادی می‌گذاشت، 60 میلیارد دلار از ارزش بازار سرمایه از بین نمی‌رفت و چنین خسرانی به اقتصاد کشور وارد نمی‌آمد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    هی میگن نرخ سود بانک بالاست بابا شما نرخ سود رو هم بکنین 8 درصد بازم مردم میزارن بانک اصلا این فکرو نکنین که مردم پولو در بیارن یه حمایت درست و حسابی باید بکنن از این بورس سرمایه همه مون نصف شده تو این بورس بابا نخواستیم حمایت درست و حسابی کنن بیاد بالا حداقل به اصل سرمایه یا اصل به نزدیکی های اصل سرمایه برسه بکشیم بیرون تا سوخت نشده
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    60میلیارد دلار، چقدر تومن میشه؟!
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    بورس حال و روز خوبی نداره
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    دولت در این دوسال مشغول مذاکرات بود و متاسفانه به دیگر بخشها خوب نپرداخت
  • ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    جالبه اوایل دولت روحانی شما رسانه های اصول گرا می گفتید رشد حبابی ارقام کاغذی و....حالا!!!!!!!!!!!!
  • ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    0 0
    ما با یک امیدی وارد بازار بورس شدیم دولت تدبیر وامید این دولت نوامیدمان کرد سرمایه مان را هم از دستمان برد چه امیدی چه کشکی . به امید امریکایی ها هستند که غیر از دروغ هیچ ......

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس