کاش، همه کسانی که با گذرنامه ایرانی به فرانکفورت رفتند و گمان می‌کنند با حضور بموقع و توزیع بروشور اعتراضی، صدای غیرتمندانه ایران را به دنیا رساندند، حکم تاریخی و خدشه‌ناپذیر امام خمینی رحمه‌الله علیه درباره نویسنده منفور «آیات شیطانی» را یک بار دیگر می‌خواندند و بعد، گردشگر نمایشگاه شصت و هفتم می‌شدند!

شصت و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت، امروز در حالی به کار خود پایان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران در اعتراض به دعوت مجریان این نمایشگاه از سلمان رشدی، نویسنده مرتد کتاب «آیات شیطانی» برای حضور در نشست خبری آغازین آن، شرکت در نمایشگاه شصت و هفتم را تحریم کرده است.

حضور در نمایشگاه تحریم شده با گذرنامه ایرانی / تقلیل حکم قتل رشدی به توزیع بروشور

نمایی از غرفه خالی ایران در فرانکفورت

مدیران فرهنگی و ناشران خصوصی و دولتی کشورمان که قصد داشتند در مهم‌ترین رویداد جهانی حوزه کتاب، رهسپار آلمان شوند، در یک اقدام منسجم، واکنشی یکسان و همدلانه به حضور سلمان رشدی در نمایشگاه دادند و غرفه‌های خود را در نظرگاه معتبر کتاب جهان تعطیل کردند. البته پیش از این مرحله، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش کرد تا با رساندن پیام ایران به برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب فرانکفورت، آنان را از تصمیم نابخردانه خود در دعوت از سلمان رشدی مرتد ـ که با انتشار کتاب اهانت‌بار خود، قلب میلیون‌ها مسلمان را به درد آورده بود ـ منصرف کند، اما ادعای «آزادی بیان» موجب شد تا مجریان این نمایشگاه بر این دعوت، پای فشارند.

«ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت شرکت نمی‌کند» این خبری بود که به فاصله چند روز مانده به شروع نمایشگاه در رسانه‌ها منتشر شد و از سوی نهادهای فرهنگی دولتی و غیردولتی مورد استقبال قرار گرفت. اما از آن پس انتظار می‌رفت حضور نمایندگان موسسات نشر جمهوری اسلامی در آن، متناسب با تحریم نمایشگاه باشد که چنین نشد.


حضور در نمایشگاه تحریم شده با گذرنامه ایرانی / تقلیل حکم قتل رشدی به توزیع بروشور

اعزام نمایندگانی از انتشاراتی‌های کشور همراه با دست‌اندرکاران موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران به آلمان برای حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت، در حالی که بنا بر اعلام این موسسه، حتی از چیدن کتاب در قفسه‌های غرفه ایران خودداری شده و دور تا دور آن با روبان مشکی بسته شده است، مفهومی ندارد؛ به ویژه آن‌که متأسفانه در میان افراد اعزام شده، نمایندگانی از حوزه نشر ادبیات متعهد و ارزشی نیز حضور دارند.

اگر اخبار و تصاویر حضور این افراد در نمایشگاه کتاب فرانکفورت را در خبرگزاری‌ها و به شکل غیررسمی‌تر آن در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید، متوجه خواهید شد که نفرات زیادی از کشورمان، راهی آلمان شده‌اند، اما آیا چنین حضوری با اصل تحریم و اعتراض جمهوری اسلامی ایران به دعوت از سلمان رشدی مرتد مغایرت ندارد؟ این‌که شماری از فعالان نشر و مدیران فرهنگی ما مقابل غرفه تعطیل ایران بایستند و دلیل بسته بودن آن را توضیح دهند، چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ جالب‌تر آن‌که چند مدير بی‌ربط به حوزه کتاب و ادبیات هم در میان افراد اعزامی هستند!

حضور در نمایشگاه تحریم شده با گذرنامه ایرانی / تقلیل حکم قتل رشدی به توزیع بروشور


شرکت‌کنندگان در شصت و هفتمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت با راه‌اندازی گروه‌ها و کانال‌هایی در شبکه‌های اجتماعی، فعالیت پنج روزه خود در این نمایشگاه را شامل توزیع بروشورهایی به زبان‌های دیگر با موضوع چرایی غیبت ایران در نمایشگاه، عرضه رایگان ترجمه رمان «محمد» صلی‌الله علیه و آله نوشته ابراهیم حسن‌بیگی، توزیع نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا به سه زبان انگلیسی، عربی و آلمانی، توزیع کاتالوگی در خصوص اعجاز قرآن در تیراژ هزار نسخه و ... اعلام کرده‌اند.


در متنی که به صورت بنر در غرفه جمهوری اسلامی ایران نصب شده، آمده است: «دعوت از نویسنده‌ای که به مقدسات بیش از یک میلیارد انسان به بهانه «آزادی بیان» بی‌احترامی می‌کند در کنفرانس خبری نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت، نقض آشکار اعلامیه جهانی «حقوق بشر» است. ما به این حرکت غیر فرهنگی اعتراض داریم.»

سئوال اینجاست که آیا بار توضیحی شرکت نکردن کشورمان در این رویداد فرهنگی را بنرها و استندهای چندزبانه به دوش نمی‌کشیدند و آیا لازم بود افرادی به نمایندگی از چند موسسه انتشاراتی دولتی و خصوصی و حتی مدیران فرهنگی ایران به فرانکفورت بروند؟ ضمن این‌که بیش‌تر افراد اعزامی به نمایشگاه‌های خارجی، معمولاً زبان‌ دیگری غیر از زبان مادری‌شان را نمی‌دانند و رفت و آمدشان به فرانکفورت، جز زیان مالی و خروج ارز از کشور، نتیجه‌ای ندارد. البته، گشت و گذار در یکی از مدرن‌ترین شهرهای اروپا، خودش هم فال است و هم تماشا!

اما نکته اصلی و مهمی که باید به آن تأکید کرد، تقلیل و تنزل حکم تاریخی بنیانگذار جمهوری اسلامی است. امام خمینی رحمه‌الله علیه در 25 بهمن 1367 در حکمی نوشته‌اند: «به اطلاع مسلمانان غیور سراسر جهان می‌رسانم، مؤلف کتاب آیات شیطانی که علیه اسلام و پیامبر و قرآن تنظیم و چاپ و منتشر شده است، هم چنین ناشرانِ مطلع از محتوای آن، محکوم به اعدام می‌باشند. از مسلمانان غیور می‌خواهم تا در هر نقطه که آنان را یافتند، سریعا آنها را اعدام نمایند تا دیگر کسی جرأت نکند به مقدسات مسلمین توهین نماید و هر کس در این راه کشته شود، شهید است ان‌شاءاللّه. ضمنا اگر کسی دسترسی به مؤلف کتاب دارد، ولی خود قدرت اعدام آن را ندارد، او را به مردم معرفی نماید تا به جزای اعمالش برسد.»

حضور در نمایشگاه تحریم شده با گذرنامه ایرانی / تقلیل حکم قتل رشدی به توزیع بروشور


حضور در نقطه‌ای که بوی مشمئزکننده و نفرت‌آور سلمان رشدی مرتد از آن استشمام می‌شود، هرقدر هم که انقلابی و غیرتمندانه باشد، آن حکم تاریخی را به یک اعتراض تنزل می‌دهد؛ اعتراضی که با تحریم قاطع ایران در رسانه‌های پرمخاطب جهان مثل دویچه وله، تلگراف، بی‌بی‌سی، ایندیپندنت و ... بازتاب یافته بود.

کاش، همه کسانی که با گذرنامه ایرانی به فرانکفورت رفتند و گمان می‌کنند با حضور بموقع و توزیع بروشور اعتراضی، صدای غیرتمندانه ایران را به دنیا رساندند، حکم تاریخی و خدشه‌ناپذیر امام خمینی رحمه‌الله علیه درباره نویسنده منفور «آیات شیطانی» را یک بار دیگر می‌خواندند و بعد، گردشگر نمایشگاه شصت و هفتم می‌شدند!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ریاستی ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    میتونیم بریم اسرا ییل بعد پلاکارد بگیریم دستمون که روش نوشته باشه مرگ بر اسراییل.میتونیم با اسراییلیها کشتی بگیریم وبزنیمشون زمین وبگوییم مرگ بر اسراییلوووووووووووو,.!!!!!!!!
  • جواد ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    این کار یعنی چه؟ این که از یک سو بگویی تحریم کردیم و از سوی دیگر نماینده به ان جا اعزام کنی! در ابتدای دولت همه منتظر بودند تا اعتدال تعریف شود" امروز متاسفانه در حوزه فرهنگ و هنر اعتدال دارد به عنوان یکی به نعل و یکی به میخ زدن تعبیر میشود .و همه را راضی نگه داشتن . با این تعریف معلوم است که حکم امام خمینی که بر اساس دستورات دینی صادر گردیده " افراط است ! چون این حکم همه مستکبران حامی سلمان رشدی را عصبانی کرده " و این با تئوری اقایان که در ان همه طرف ها باید راضی باشند " سنخیت ندارد .
  • اسماعيل ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    گزارش خوبي بود
  • ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    به اعتقاد بنده ناشران ایرانی در عین اعلام اعتراض صحنه را نیز خالی نکرده اند و این قبیل نقد های ضعیف و ایرادات بنی اسرائیلی ریشه ای عناد آلود دارد.
  • مهدی ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    با سلام مشرق جان خیلی کلی گویی کردی، مستندات ارائه بده، با دو تا عکس که نمیشه همه مطالب بالا رو قبول کرد..حداقل از 4 نفر نام می بردی که بی ارتباط رفتند اونجا تا باورش راحت تر باشه، ضمنا شما از کجا می دونی که کارشناسایی که رفتند اونجا به زبان دیگری آشنایی نداشتند...؟؟؟
  • ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    تو هم دیوونه ای مشرق....
  • ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    واقعا, خودشونو گیر اوردن وقتی ایرانتحریم کرده چرا رفتن
  • عبد ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    گزارش خوبی بود ولی آخرش معلوم نشد گز وپسته وصنایع دستی اصفهان را چه کردند؟؟!! حتما تو هاف بانهوف خودشون خوردن!!
  • علی ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    عکس ها گویاست که این افراد با آن لبخند های قشنگ برای چی رفتن فرانکفورت. اینا رفتن غیرت اسلامی ایرانی شونو نشون بدن؟ دم مشرق گرم
  • ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    لعنت بر سلمان رشدی ملعون و بر حامیان انگلیسی و صهیونیست و آمریکایی اش.
  • ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    هاپت باهن هوف درسته و نه هاف بانهوف !!!
  • سیری همیشه در سانسور ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    یعنی ما تو این کشور یه حرکت خوب نداریم که مشرق ازش تعریف کنه.اگه این اتفاث تو دوره دکتر می افتاد مشرق تیتر میزد ناشران با حضور در نمایشگاه مشت محکمی بر دهان اسکبار کوبیدند.
  • مهدی خان ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    سلام دوستان باز من اومدم.میدونم دو روزی نبودم تو فکرم بودین که چرا پیدام نیست.بسته اینترنت گوشیم تمام شده بود.بخدا فقط بخاطر مشرق باز فعالش کردم.
  • زماني ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    شما لطفا به ناشر ان خصوصي كه با هزينه سنگين و برنامه اي كه از ماهها پيش تنظيم شده بود و ناگهان يك هفته قبل از نمايشگاه با حضور سلمان رشدي مواجه شدند گير ندهيد همين كه هيچ غرفه اي باز نشد و همه ايستادند وجواب پرسش كنندگان را له بهترين نحو پاسخ دادند به أفراد زيادي از جمله خيلي از خبر نگاران و أفراد بي ربط ديگري كه با پول بيت المال امدند و مستقيم به مراكز تفريحي رفتند و حتي يك لحظه هم خودشان را در غرفه ايران نشان ندادند گير بدهيد شما مسئول قضاوت نا آگاهانه خود هستيد پس ا. اين به بعد در هيچ ميدان سياسي يا ورزشي كه إسرائيلي ها هستند هم نبايد رفت هر چند ميدانم اين نظر درج نمي شود چون شما منصف نيستيد
  • ناشناس ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    ولی خودمونیم به پای تو که نمیرسه .
  • ناشناس ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    تازه الان یه عده میان میگن عزت به پاسپورت ایرانی یعنی این که حتی آلمان هم راهمون دادند !!! مچکریم روحانی !! الان هر ایرانی ای که اونجاست و سلمان رشدی رو نمیکشه خیانت میکنه به دین و نظام چون فتواش قبلا درومده .
  • شمس ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    دیروز آقای معاون فرهنگی!!چنان از دست آورد وکسب تجربه سخن به میان آوردند که فکر کردم سالهاست سلمان رشدی را کشته اند وما خبر نداریم.
  • ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    بسیار نقد بی معنی بود...کلا بعضیا عادت به مخالف خوانی دارند...من از نامه امام برداشت شما رو نکردم
  • مهندس م ش ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    مشرق انتظار داری قاتل بفرستیم سلمان رشدی ابله را بکشند و خون راه بندازند؟ آدرسشو بدید داعش به خودتون زحمت ندید.
  • مهدی خان ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    مهندس م ش بنظر جنابعالی داعش میاد یکنفر را که طرفدار و هم هدفشون(تو دشمنی و کشتار مسلمان)هست بکشند؟
  • مهندس م ش ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    0 0
    مهدی جان، نظرات در مورد سران و مهندسین داعش کاملا درسته، اما اعضا داعش متاسفانه مسلمانان گول خورده هستند که با ایمان و اخلاص (گمراه) می‌جنگند. به همین علت ارتش مجهز سوریه و عراق در مقابل‌ش کم آورده. داعش با جعل احادیث اینطور به آنها القا کرده که ارتش اسلام آخر الزمان است. اینها همان هستند که مولا علی‌ گفت غیر از من کسی‌ جرات مقابله با آنها را نداشت! و گفت اینها ۳ خصوصیات دارند ۱- بسیار با ایمانند ۲- بسیار فداکارند ۳- بسیار گمراهند و مولا آنها را بدترین مردم نامید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس