معاون اول رئیس‌جمهور گفت: سال 1390 درآمدهای نفتی دولت 118 میلیارد دلار بود اما دولت در سال جاری کشور را با درآمد نفتی 18 میلیارد دلاری اداره می‌کند، متاسفانه وقتی این مطالب عنوان می‌شود به عده ای بر می‌خورد و حتی شکایت می‌کنند

به گزارش مشرق، اسحاق جهانگیری عصر امروز (سه شنبه) در نشست مشترک با روسای دانشگاه‌ها، شهرک‌ها و پارک‌های علم و فناوری اظهار داشت: دولت یازدهم و شخص روحانی خود را متکی به دانشگاهیان و چهره های علمی کشور می‌دانند و در دوسال گذشته نیز با اتکاء و مشورت با مجموعه‌های دانشگاهی کشور توانسته‌اند، برنامه‌های دولت را پیش ببرند.

وی ادامه داد: نظرات نخبگان و صاحب نظران کشور برای دولت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و دولت از دیدگاه آنان هم بصورت نامه‌های مکتوب و هم بصورت مطالبی که در رسانه‌ها و به عنوان نقد فعالیت‌های دولت مطرح می‌شود، استقبال می‌کند.

معاون اول رئیس‌جمهور با یادآوری اینکه دولت در مقطعی خاص و دشوار مدیریت اجرایی کشور را بر عهده گرفت، تصریح کرد: در این دوران دشوار، دولت تلاش کرد با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری های صحیح، مسائل را یکی پس از دیگری حل کرده و به نتیجه مطلوب برساند.

جهانگیری ادامه داد: یکی از مهمترین مسائل کشور فشارهایی بود که به بهانه پرونده هسته‌ای بر ملت ایران تحمیل شده بود و زمینه اعمال تحریم‌های سنگین و ظالمانه را علیه کشور فراهم ساخته بود که دولت در جهت کاهش این فشارها گام برداشت و توانست به دستاوردهای خوبی نیز دست پیدا کند.

وی اضافه کرد: تحریم‌کنندگان ایران سعی داشتند، مردم کشور را وادار کنند که دست از مقاومت بردارند و به مسئولین کشور فشار وارد کنند اما ملت ایران با استقامت و پایمردی، ایستادگی کردند که در نتیجه استقامت ملت، توافق هسته ای حاصل شد.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه با توافق هسته‌ای سه هدف اصلی که مذاکرات براساس آن انجام شد محقق شد، خاطرنشان کرد: صیانت از دستاوردهای هسته ای، تثبیت حقوق هسته‌ای ملت ایران و لغو تحریم‌های ظالمانه از جمله اصلی‌ترین اهدافی بودند که دولت توانست در جریان مذاکرات و توافق هسته‌ای به آن دست پیدا کند.

جهانگیری از توافق هسته‌ای به عنوان یک دستاورد مهم ملی و تاریخی برای کشور یاد کرد و گفت: بی‌تردید نقش هدایت‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری در شکل گیری توافق هسته‌ای بسیار پر رنگ و بی بدیل بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مؤلفه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران نیز در مذاکرات به کمک تیم هسته ای کشورمان آمد، گفت: یکی از مهمترین مؤلفه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران پایمردی و استقامت ملت ایران بود و مؤلفه دیگر حوزه نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه بود و دنیا به این باور رسید که در منطقه‌ حساس خاورمیانه، تنها کشوری که می‌تواند به حل مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی کمک کند و رفع معضلات منطقه بدون نقش آفرینی و کمک آن میسر نیست، ایران است.

معاون اول رئیس‌جمهور، دولت یازدهم و مدیریت روحانی را یکی دیگر از مؤلفه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: تیم متدین، شجاع و با تجربه مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان توانست با اتکاء به این مؤلفه‌های قدرت کارها را به نتیجه مطلوب برساند که لازم می‌دانم از ظریف وزیر امور خارجه و صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و تیم هسته‌ای قدردانی کنیم.

جهانگیری با ابراز خرسندی از رأی قاطع نمایندگان مجلس شورای اسلامی که پس از بررسی‌های طولانی توافق هسته‌ای، به آن رأی مثبت دادند، گفت: خوشبختانه امروز نمایندگان مجلس به دولت اجازه دادند که در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی توافق هسته‌ای را اجرا کند که در این زمینه نقش رئیس مجلس شورای اسلامی نقشی موثر و مدبرانه بود.

وی با بیان اینکه در ماه‌های آینده عملاً دوران پساتحریم آغاز خواهد شد، تصریح کرد: در این دوران نیازمند برنامه‌های جدیدی برای توسعه کشور هستیم و لازم است به سرعت برنامه جدیدی برای توسعه کشور متناسب با شأن ملت ایران تدوین کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید اینکه سیاست‌های اقتصادی کشور در دوران پساتحریم دقیقاً مبتنی بر سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی خواهد بود، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی در حقیقت سیاست‌هایی علمی و تفاهم شده است که مورد تایید همه‌ی اقتصاد دانان، صاحب نظران و مدیران اجرایی کشور است.

جهانگیری افزود: به دلیل آنکه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ازسوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، برای نخستین بار اجماع نظر همگانی نسبت به سیاست های اقتصادی کشور بوجود آمده و بی‌تردید در این شرایط یکی از بخش‌هایی که می‌تواند نقشی کارساز در توسعه کشور داشته باشد، دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فناوری کشور هستند.

وی اظهار داشت: دولت حتماً در بودجه سال 95 کشور به موضوع تحقیقات، پژوهش و دانشگاه‌های کشور توجه جدی خواهد داشت و علی رغم محدودیت منابع مالی و بودجه دولت، توجه به دانشگاه‌ها جزو اولویت‌های مهم دولت است.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به کاهش چشم‌گیر درآمدهای نفتی دولت در دو سال اخیر تصریح کرد: سال 1390 درآمدهای نفتی دولت 118 میلیارد دلار بود و این در حالی است که دولت در سال جاری کشور را با درآمد نفتی 18 میلیارد دلاری اداره می‌کند. متاسفانه وقتی این مطالب عنوان می‌شود به عده ای بر می‌خورد و حتی شکایت می‌کنند اما این آمار و ارقام واقعیت‌هایی هستند که ازسوی بانک مرکزی اعلام شده است.

جهانگیری خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت در این زمینه این است که دولت با وجود کاهش چشمگیر درآمدهای نفتی، توانست به گونه ای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کند که ثبات و آرامش اقتصادی کشور حفظ شود و این درحالی است که عده ای سعی دارند وانمود کنند که ثبات اقتصادی کشور به هم خورده است اما واقعیت گویای آن است که در دو سال اخیر با وجود همه مشکلات و محدودیت‌ها، نرخ ارز افزایش ناچیزی داشته است که این به دلیل مدیریت مطلوب و مناسب اقتصاد کشور و مهمتر از آن نتیجه اعتمادی است که مردم به دولت دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اهمیت نقش دانشگاه‌ها، مراکز علمی و نیروی انسانی تحصیل‌کرده گفت: وقتی سخن از کاهش اتکا به درآمدهای نفتی مطرح می‌شود برخی افراد معادن را به عنوان جایگزین نفت معرفی می‌کنند اما باید توجه داشت که معادن نیز جزو منابع طبیعی به شمار می‌آید که سرانجام روزی این ذخایر نیز به اتمام خواهد رسید. بنابراین تنها منبعی که می‌توان به آن تکیه کرد، دانش و علم و فناوری است که باید برای توسعه این بخش به طور جدی برنامه‌ریزی کنیم .

معاون اول رئیس‌‌جمهور با اشاره به وجود یک میلیون نفر فارغ التحصیل دانشگاهی جویای کار در کشور گفت: نیازمند آن هستیم که فارغ التحصیلان دانشگاهی بتوانند پس از اتمام تحصیل اشتغالزایی و کارآفرینی کنند و اگر چنین نیست باید تغییراتی اساسی در برنامه‌های آموزشی کشور ایجاد شود.

جهانگیری با بیان اینکه امروز پارک‌های علم و فناوری در کشورهای پیشرفته به عنوان کانون مهم توسعه مطرح هستند بر لزوم تمرکز بر استفاده از توانمندی‌های فارغ التحصیلان دانشگاهی برای توسعه پارک‌های علم و فناوری تاکید کرد و گفت: باید حمایت‌های شفاف از دانشگاه‌ها، پارک‌ها و مراکز علمی و فناوری داشته باشیم.

وی در بخش پایانی سخنان خود به اساتید، رؤسای دانشگاه‌ها، شهرک‌ها و پارک‌های علم وفناوری اطمینان داد که پیشنهادات و مطالبات آنان مورد بررسی قرار می‌گیرد و دولت به این مطالبات پاسخ قانع کننده خواهد داد.

در این نشست که وزرای علوم، تحقیقات و فناوری، تعاون،کار و رفاه اجتماعی، صنعت،معدن و تجارت، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس هیات عامل صندوق توسعه‌ی ملی نیز حضور داشتند، رؤسای دانشگاه‌ها، شهرک‌ها و پارک‌های علم وفناوری در سخنانی دغدغه‌ها و مشکلات جامعه‌ دانشگاهی و علمی کشور را مطرح کردند که بازنگری در رشته های تحصیلی، ضرورت ایجاد دوره‌های کارآموزی، تامین امکانات و زیرساخت‌‎های علمی، آزمایشگاهی، کارگاهی و شبکه‌ای و بازبینی قوانین و مقررات در جهت رفع موانع پژوهش از مهمترین مطالبات مطرح شده بود.

در این جلسه همچنین وزرای صنعت،معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور نیز در سخنانی بر لزوم توجه به استفاده از نیروی انسانی جوان کشور و مراکز علمی و دانشگاهی تاکید کردند و از آمادگی و اهتمام دولت نسبت به ارتقاء جایگاه دانشگاه‌ها و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل آنها برای توسعه و پیشرفت کشور ، خبر دادند.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی دولت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس