شاید در ویترین این همه فرایند عجیب و تند، قضیه به ظاهر ساده باشد، عده ای جرم‌هایی مرتکب شده اند که باید پاسخگو باشند و یک ارگان قوی‌تر از فیفا لازم است تا به این موضوع رسیدگی کند اما اتفاقا سوال از همین نقظه آغاز می شود، این ارگان قوی‌تر از فیفا چیست؟

پشت پرده محرومیت‌های عجیب و غریب و احکام شگفت انگیز فوتبالگروه ورزشی مشرق - مدت زمان زیادی از آن روز عجیب در فیفا نمی‌گذرد، همان روزی که قرار بود به سود فلسطین و به ضرر رژیم اشغالگر قدس رای گیری شود اما فضای رسانه‌ای چنان طوفان به پا کرد که حتی منابع خبری در خاور میانه هم پرداختن به مظلومیت فلسطین را فراموش کردند.

تعداد زیادی از مقامات فیفا بازداشت شدند و عده زیادی از روسای این سازمان برای ادای توضیحات توسط ماموران امنیتی سوئیس و آمریکا بازداشت شدند. کسی پاسخ سوالات مربوط به این واقعه را نداد و یا لااقل کسی نپرسید که در این میان، آمریکا چه سمتی و چه مسئولیتی در فوتبال دنیا داشته یا دارد که در قلب سوئیس مقامات فیفا را بازداشت و حکم محرومیت و جریمه نقدی آنها را یکی پس از دیگری صادر می کند؟

در هر حال روزها و هفته ها گذشت تا اینکه ماجرا به خود بلاتر رسید. در واقع، دامنه تحقیقات قضایی به سپ بلاتر رئیس فیفا رسید. دادستانی سوئیس علیه بلاتر 79 ساله اعلام جرم کرد و او را مورد بازجویی قرار داد. بلاتر به سوء مدیریت و سوء استفاده مالی متهم شده بود. یکی از اتهامات مطرح شده پرداخت مبلغ 2 میلیون فرانک سوئیس به میشل پلاتینی، رئیس اتحادیه فوتبال اروپاست. این مبلغ در سال 2011 میلادی به حساب پلاتینی واریز شده، این اتهام می توانست آینده پلاتینی، به خصوص نامزدی او را برای ریاست فیفا تحت الشعاع قرار دهد که داد.

کودتایی علیه عدالت

این موضوع ادامه پیدا کرد تا این که، فعالیت سپ بلاتر به مدت 90 روز به تعلیق در آمد. پیش از این بلاتر در مورد اتهاماتی که به وی وارد شده بود اظهار بی‌گناهی و بی اطلاعی کرده بود.

پلاتینی و ژروم والک 90 روز محروم شدند

پس از تعلیق و محرومیت بلاتر از فعالیت، این بار نوبت به پلاتینی و دبیرکل فیفا ژروم والک رسید. محرومیت 90 روزه مقامات فوتبال دنیا ممکن است با تمدید 45 روزه همراه باشد و این افراد در این مدت اجازه ورود به سازمانهای فیفا، یوفا و کلیه اماکن ورزشی یا فرهنگی وابسته به این سازمان‌ها را نخواهند داشت.

پس از محرومیت 90 روزه بلاتر، رقبای او از جمله پلاتینی دست به کار شدند تا شاید از غیبت او استفاده کرده و نامزدی خود را برای انتخابات به ثبت برساند اما اکنون پلاتینی نیز توان حضور در سازمان خود یا فیفا را ندارد. از طرفی از سوی کمیته اخلاق فیفا، شش سال محرومیت برای نایب رئیس فیفا در نظر گرفته شد.

کودتایی علیه عدالت

کمیته اخلاق فیفا برای نایب رئیس فیفا 6 سال محرومیت مطلق بدون امکان درخواست تجدید نظر صادر کرد. چونگ مونگ - جون نایب رئیس فیفا از سوی کمیته اخلاق این سازمان جهانی حکم 6 سال محرومیت قطعی دریافت کرد. کمیته اخلاق فیفا جرم این مرد کره‌ای را همکاری و همدستی با مقامات فوتبال روسیه و قطر در اعطای میزبانی از جام جهانی به آنها اعلام کرده و نوشته است: وی برای روسیه حداقل 20 رای رسمی جمع کرده و برای این آرای خریداری شده، مبلغ نجومی دریافت کرده که این رقم بدون صدور فاکتور و به صورنقدی و پنهانی به مدیر برنامه‌های وی در کره جنوبی تحویل داده شده است.

کمیته اخلاقی فیفا وی را صدهزار فرانک سوئیس معادل 62 هزار پوند بریتانیا جریمه نقدی کرده و حکم اصلی وی پس از بررسی و کشف میزانت پول دریافت شده عنوان خواهد شد. او تا 6 سال آینده از انجام هر کار اداری و رسمی در خارج از خاک کره جنوبی محروم و کلیه اعتبارات و حسابهای بانکی وی مسدود شده است.

* حیاتو به جای بلاتر

به گزارش مشرق، مرد محبوب فوتبال آفریقا در غیاب بلاتر به صورت موقت ریاست فیفا را بر عهده خواهد گرفت. عیسی حیاتو ریاست کامرونی کنفدراسیون فوتبال آفریقا و عضو کمیته بین‌المللی المپیک در 90 روز غیبت بلاتر، به عنوان رئیس فیفا مسند قدرت را در اختیار خواهد گرفت. با حکم اخیر مقامات قضایی، بلاتر، پلاتینی و ژروم والک برای 90 روز از حضور در سازمانهای وابسته به یوفا و فیفا محروم هستند و در حالت تعلیق فعالیت به سر خواهند برد. به این ترتیب و با توجه به شواهد موجود در فضای رسانه‌ای گزینه بهتر و معتبرتری نسبت به عیسی حیاتو وجود ندارد، مگر آنکه بلاتر از طریق مهره‌های خود در فیفا شطرنج قدرت را از راه دور، طور دیگری کنترل کند.

کودتایی علیه عدالت

* ویار به جای پلاتینی

رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا به صورت موقت به عنوان رئیس یوفا آغاز به کار می‌کند. آنخل ماریا ویار نایب رئیس اول یوفا با توجه به محرومیت 90 روزه پلاتینی از حضور در اماکن ورزشی و سازمان یوفا به زودی تصدی ریاست در یوفا را عهده دار خواهد شد. ویار یکی از بخت‌های مسلم ریاست دوره‌ای یوفا محسوب می‌شود و پیش از این نیز قرار بر این بود که اگر پلاتینی برای انتخابات فیفا نامزد شد، جای او را ویار اشغال کند. بسیاری از کشورهای اروپایی نیز با ریاست ویار اسپانیایی موافق هستند و رابطه بسیار خوبی بین او و روسای فوتبال سایر کشورهای اروپایی برقرار است.

ویار در این خصوص سکوت کرده و حاضر به مصاحبه با خبرنگاران اسپانیایی نیست اما در سخنانی کوتاه به خبرنگار وب سایت یوفا از ناراحتی خود درباره محرومیت پلاتینی گفته و اشاره کرده که امیدوار است شاکیان پرونده یوفا، ادله و اسناد معتبری داشته باشند و شایعه توطئه علیه پلاتینی را خنثی کنند.

شاید در ویترین این همه فرایند عجیب و تند، قضیه به ظاهر ساده باشد، عده ای جرم‌هایی مرتکب شده اند که باید پاسخگو باشند و یک ارگان قوی‌تر از فیفا لازم است تا به این موضوع رسیدگی کند اما اتفاقا سوال از همین نقظه آغاز می شود، این ارگان قوی‌تر از فیفا چیست؟

فیفا به عنوان یک سازمان جهانی که در همه کشورهای عضو خود، سفارتخانه یا همان فدراسیون فوتبال دارد، اکنون منتظر است تا چه کسی برایش تصمیم بگیرد؟ اگر جام جهانی 2002 کره جنوبی و ژاپن سرشار از فساد مالی و تقلب و رشوه بوده، چرا تیمهای متضرر در این موضوع، سکوت کرده اند؟ اگر جام جهانی 2018 به فساد مالی به روسیه اعطا شده، آن ارگان قویتر از فیفا که در یک روز همه را بازداشت و همه را جریمه می کند، چرا ساکت مانده و جرات دعوت از پوتین را ندارد؟ اگر اعطای میزبانی از جام جهانی 2022 به قطر ایراد دارد پس چرا هیچ اعتراضی به قطر نمی شود؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس