کد خبر 478507
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۱

کرمانشاه- وزیر نیرو از کاهش سرانه منابع آب کشور نسبت به سال های گذشته خبرداد و گفت: برای رفع این مشکل، روش های جدیدی چون شیرین سازی آب دریا، بارورکردن ابرها و...را برای استحصال آب بکارگرفته ایم.

به گزارش مشرق، حمید چیت چیان عصر چهارشنبه در جمع خبرنگاران استان کرمانشاه، به کاهش منابع آبی کشور طی سال های اخیر در نتیجه کاهش بارندگی ها اشاره کرد و گفت: متوسط بارندگی کشور در سال آبی گذشته ۱۹۸ میلیمتر و در ۱۵ سال گذشته ۲۵۰ میلیمتر بوده است.

وی تصریح کرد: با توجه به روند موجود، میانگین آب کشور در ۱۵ سال گذشته ۱۸ درصد و در سال گذشته ۱۰درصد بوده است.

وزیر نیرو با اشاره به تغییر شرایط جوی طی سال های اخیر گفت: کاهش بارندگی و افزایش متوسط دما باعث تبخیر منابع آبی شده که تبع آن میزان آب تجدید شونده کشور از ۱۳۰ میلیارد متر مکعب به ۱۱۰ میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

وی افزود: در مقابل این کاهش منابع آبی، جمعیت کشور و مصارف آن در بخش های مختلف افزایش چشمگیری داشته که در نتیجه آن منابع آبی کشور نسبت به سال های گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

چیت چیان بر مصرف بهینه مردم در تمامی بخش ها به عنوان یک راهکار مهم برای بهبود شرایط موجود تاکید کرد.

استفاده از روش های جدید برای استحصال آب از آب های غیرمتعارف

وی گفت: ما فعالیت های زیادی را در این زمینه داشته این که از آن جمله می توان به استحصال آب مورد نیاز از آبهای غیرمتعارف چون  شیرین سازی آب دریا، بارورکردن ابرها و... اشاره کرد.

وزیر نیرو تاکید کرد: فعالیت های ما زمانی نتیجه بخش می شود که مردم بتوانند در چگونگی مصرف خود تجدید نظر اساسی داشته و مصرف بهینه را سرلوحه خود قرار دهند.

وی از کاهش ۵۱ درصدی آب رودخانه های کشور خبرداد و گفت: هم اکنون دچار یک عدم تعادل در آب های زیرزمینی هستیم.

چیت چیان از پیش بینی برنامه هایی برای تعادل بخشی آب های زیرزمینی و افزایش بهره وری در بخش کشاورزی توسط وزارت نیرو خبر داد.

وزیر نیرو پس از بازدید از سدهای داریان و هیروی پاوه یک مدرسه احداث شده توسط شرکت آب نیرو را در روستای هجیج شهرستان پاوه افتتاح کرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس