کد خبر 473630
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸

معاون شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه هزینه تمام شده تامین آب شرب شهری به هزار تومان می رسد ، گفت : تعرفه آن حدود ۳۰۰ تومان تعیین شده است.

به گزارش مشرق، علی اصغر قانع معاون شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اظهار داشت: در محیط های روستایی هم هزینه تمام شده هر مترمکعب آب شرب بهداشتی ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ تومان است در حالی که تعرفه آن به یکصد تومان می رسد.

وی با بیان اینکه محدودیت منابع آب در کشور واقعیتی آشکار است، گفت: باید همه تلاش کنند که آب به عنوان کالای اقتصادی و ارزشمند در فرآیند بهینه و اقتصادی تامین و توزیع شود تا در کنار کارهای فرهنگی انگیزه های خوبی برای بهبود و اصلاح الگوی مصرف آب ایجاد کنیم.

قانع با بیان اینکه استاندارد جهانی هدررفت آب در شبکه آبرسانی حدود ۱۰ درصد است، افزود: در کشور ما انشعاب های غیرمجاز باعث شده است این میزان تا ۲۵ درصد هم گزارش شود که امیدواریم با هوشمندسازی شبکه توزیع آب و حداقل سازی هدررفت آن در شبکه آبرسانی و همچنین حذف یا تبدیل انشعاب های غیرمجاز بتوانیم این نسبت ۲۵ درصدی را به میزان قابل توجهی کاهش دهیم.

وی گفت: بخشی از هدررفت آب در شبکه آبرسانی به شرایط محیطی شبکه و همچنین وضعیت مخازن و خطوط انتقال مربوط است که هدررفت واقعی گفته می شود و بخشی هم مربوط به انشعاب های غیرمجاز است که هدررفت ظاهری می گویند.

معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب پیش از این هم با با بیان اینکه خشکسالی همچنان ادامه دارد و در هشت سال اخیر ما را وارد تنش های آبی کرده ، گفته است: از سال گذشته ۱۳۰ طرح اولویت دار برای آبرسانی به شهرها آغاز شده که برخی از آنها به بهره برداری رسیده است و این فعالیت ها ادامه دارد.

علی اصغر قانع در مصاحبه با رادیو اقتصاد گفته بود :‌ این طرح ها آبرسانی به بخش های شرب و صنعت را پایدار می کند و امیدواریم با همکاری مردم و مصرف کنندگان و مدیریت طرف های تقاضا بتوانیم تراز تولید و مصرف را در بخش آب مستقر کنیم.

قانع افزود: برای مدیریت شرایط خشکسالی باید برای همه منابع آب تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر برنامه ریزی کنیم و حتی در برخی کشورها جمع آوری آب باران در پشت بام ها را نیز برنامه ریزی می کنند.

معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت آب و فاضلاب - مهار رواناب ها را اولویت وزارت نیرو اعلام کرد و گفت : طرح های بخش آب کشور باید تا بلندمدت سال ۱۴۵۰ شمسی برنامه ریزی شود و از هدررفت منابع آب در شبکه های توزیع نیز جلوگیری کنیم.

وی افزود: اصلاح تعرفه های آب و شفاف سازی هزینه ها و قیمت ها باید مدنظر باشد و علاوه بر فرهنگ سازی در زمینه مصرف آب به اقتصاد آب نیز کمک کنیم.

قانع همچنین گفت: باید برای تأمین نیاز آبی فضای سبز و محیط های شهری از پساب ها و بازچرخانی آب استفاده کنیم که در برخی کشورها تا چند بار هم تکرار می شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    هر وقت از این خبر ها رو سایت ها می یاد یعنی می خواد اون چیز گرون بشه از الان هم طبیعی می کنند
  • ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
    1 0
    55 متر متر مکعب درشهر تهران آب مصرف کردم هزینه اش چقدر ميشود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس