رئیس شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات دارویی و بهداشتی از تشکیل پرونده برای برند‌های معروف تولید آبلیمو و آبمیوه در تعزیرات خبر داد و گفت: این برند‌ها برخلاف تبلیغات‌شان از مواد شیمایی در محصولات خود استفاده می‌کردند.

 به گزارش مشرق، مرتضی خدایی در حاشیه جلسه نظارت بر وضعیت تولید آبلیمو و آبمیوه و در جمع خبرنگاران عنوان کرد: هدف از برگزاری این جلسه، رسیدن به هماهگنی با واحدهای نظارتی اعم از دانشگاه‌های علوم پزشکی و استاندارد برای رفع معضلات مربوط به تولید آبلیمو و آبمیوه تقلبی در سطح عرضه بود.

رئیس شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات دارویی و بهداشتی اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران افزود: متاسفانه آبمیوه و آبلیموهایی با عنوان آبلیمو و آبمیوه طبیعی تولید می‌شود که در اصل طبیعی نیست و خوشبختانه در این جلسه به یک سری نکات مشترک برای رسیدگی به این پرونده‌ها رسیدیم.

وی اضافه کرد: امروز در سطح عرضه عمومی، کالاهایی به ویژه در حوزه آبلیمو تولید می‌شود که متاسفانه به دلایل مختلف در این اقلام از مواد شیمیایی استفاده شده است اما با عنوان آبلیموی طبیعی عرضه می‌شود که این خلاف قانون است و رسیدگی به این دست تخلفات جزء اولویت‌های تعزیرات است و در سال‌های گذشته نیز در این خصوص پرونده‌هایی تشکیل و برابر قانون احکام محکومیت نیز صادر شده است.

رئیس شعبه 54 اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران با بیان این مطلب که متاسفانه امسال این تخلف در سطح عرضه خیلی زیاد شده است که بایستی با آن برخورد شود، گفت: در جلسه امروز قرار شد در قالب گشت‌های مشترک، با شرکت‌هایی که در برچسب‌ها و تبلغیات خود از عنوان آبلیمو یا آبمیوه طبیعی استفاده می‌کنند اما طبیعی نیستند، برخوردد شود.

خدایی در پاسخ به این سئوال که هم اکنون چه میزان از آبلیمو و آبمیوه‌های بازار تقلبی است، گفت: بر اساس آمارها و پرونده‌هایی که دانشگاه‌های علوم پزشکی و استاندارد تشکیل دادند، تقریبا قریب به اتفاق شرکت‌های معروف بدون استفاده از لیموی طبیعی، کالای خود را عرضه می‌کنند و می‌گویند کنستانتره دارد اما در آزمایشات مشخص شده، اینها مواد شیمیایی بوده است.

رئیس شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات دارویی و بهداشت اداره کل تعزیرات استان تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نام این شرکت‌ها اعلام می‌شود یا خیر گفت: به طور قطع زمانی که رای قطعی صادر شود، نام شرکت متخلف اعلام می‌شود.

خدایی اضافه کرد: اینها شرکت‌هایی هستند که علامت استاندارد و مجوز ساخت دارند اما خلاف مجوزی که گرفته‌اند، از موادی در تولیدات‌شان استفاده می‌کنند که طبیعی نیست.

وی تاکید کرد: متاسفانه مانند در تولید آبمیوه‌ها نیز همین وضع وجود دارد و پرونده‌هایی در همین ارتباط در حال رسیدگی است.

این مقام مسئول در تعزیرات استان تهران در پاسخ به این سئوال که گفته می‌شود آرای صادره در این حوزه بازدارنده نیست افزود:‌آرای تعزیرات بر اساس قانون تعزیرات صادر می‌شود و در مجازات‌ها نیز بازدارنده بوده است اما چون در اینجا بحث تخلف مطرح است، در مرتبه نخست محل تولید کالای تقلبی تعطیل و کالاهای موجود به نفع دولت ضبط می‌شود همان‌طور که پیش از این در خصوص شرکت تولید آبلیموی دست چین عمل و کارخانه آن تولید شد. اگر هم از محل مصرف این کالاها، مردم متضرر شده باشند، موضوع با شکایت در دشتگاه قضایی قابل پیگیری است.

خدایی در پاسخ به این سئوال که محصولات دستچین همچنان در بازار وجود دارد گفت: هیچ یک از مراکز عرضه، اجازه توزیع محصولات دست چین را ندارند و اگر مشاهده شود، به شدت برخورد می‌شود.

وی به پرونده‌هایی تشکیل شده در این حوزه اشاره کرد و افزود: در داخل پرونده‌هایی که در ارتباط با آبلیمو و آبمیوه تقلبی تشکیل شده، برندهای معروف نیز وجود دارد. البته برخی از این شرکت‌ها مدعی هستند، این کالاها بدون اجازه آنها در بیرون تولید شده است.

خدایی اظهارکرد: قیمت یک کیلو لیمو در بازار مشخص است و از هر کیلو لیمو 50 درصد آب لیمو استحصال می‌شود. یعنی قیمت یک لیتر آبلیمو باید حدود 15 هزار تومان باشد اما قیمت‌هایی که روی این کالاها وجود دارد نشان از تقلبی بودن آن است. در خصوص آبمیوه‌ها نیز همین وضعیت صدق می‌کند.

وی تصریح کرد: هدف ما از برگزاری این جلسه این است که این توع کالاها شناسی شوند و به تولید‌کنندگان بگوییم اگر از مواد شیمیایی در تولیدات خود استفاده می‌کنند اجازه ندارند از آن تحت عنوان آبلیمو یا آبمیوه طبیعی یاد کنندو استفاده از آبلیمو یا آبمیوه طبیعی در حالی که طبیعی نیست، تخلف است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی تعزیرات حکومتی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس