کد خبر 467283
تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۵

در حالی که کاهش خام فروشی یکی از محورهای اصلی سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است، افزایش خام فروشی نفت و گاز به مهم ترین موضوع مذاکرات وزارت نفت با هیئت های خارجی در ماه‌های اخیر تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، در ماه های اخیر و بعد از توافق هسته‌ای وین، حضور هیئت‌های خارجی از کشورهای مختلف اروپایی، آسیایی و آفریقایی در ایران افزایش چشمگیری یافته است. بسیاری از این هیئت‌ها مذاکراتی نیز با مسئولین وزارت نفت ایران داشته‌اند. اخیرا روابط عمومی وزارت نفت نمایی از این ترافیک سنگین حضور هیئت های خارجی در صنعت نفت ایران را با انتشار تصویر زیر نمایش داده است:

 

با این وجود، بررسی های صورت گرفته توسط یکی از روزنامه‌های اقتصادی نشان می دهد که مذاکره برای افزایش صادرات نفت مهم‌ترین‌ محور این مذاکرات بوده است. در گزارش این روزنامه  در تاریخ 17 شهریور، همراه با انتشار جدول زیر به این نکته اشاره شده است که اکثر کشورهای مذاکره‌کننده با وزیر نفت پیش از تحریم‌ها جزو خریداران نفت ایران بوده‌اند که به دلیل تحریم‌ها یا واردات نفت خود از ایران را به کلی قطع کرده‌اند یا به‌طور چشمگیری کاهش داده‌اند.

 

همچنین نگاهی دقیق به این جدول نشان می دهد که افزایش صادرات گاز ایران از طریق LNG یکی دیگر از محور‌های اصلی مذاکره وزارت نفت با کشورهایی مانند آلمان، اسپانیا، ژاپن و کره جنوبی بوده است. بررسی اخبار مربوط به جزئیات مذاکرات مسئولین وزارت نفت با هیئت‌های خارجی بعد از توافق هسته‌ای وین نیز نشان می‌دهد که درخواست‌های این کشورها برای واردات گاز و به خصوص نفت از ایران، عموما با استقبال مسئولین این وزارت‌خانه مواجه شده است.

این در حالی است که انتظار می‌رود وزارت نفت در مذاکره با این هیئت‌ها توجه بیشتری به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی داشته باشد زیرا در بندهای 13 و به خصوص 15 این سیاست‌ها تاکید زیادی بر ایجاد ارزش افزوده از مواد خام شده که نشان‌دهنده راهبرد کلان نظام مبنی بر کاهش خام فروشی است.

علاوه بر این، مذاکره برای صادرات LNG در حالی انجام می‌شود که در حال حاضر ایران تولیدکننده LNG نیست و تنها پروژه LNG ایران نیز چند سالی است که به دلیل کمبود منابع مالی و بلوکه شدن تجهیزات اساسی آن در آلمان، به صروت نیمه‌کاره رها شده است و هیچ خبری از راه‌اندازی آن به گوش نمی‌رسد.

اگرچه صنعت نفت ایران به منظور توسعه، نیازمند ورود سرمایه و تجهیزات خارجی است، بازگشت به روال گذشته یعنی رجوع به خام فروشی نفت و گاز و کسب درآمد از این طریق می تواند ضررهای جبران ناپذیری را برای اقتصاد به همراه آورد. در نتیجه، لازم است وزارت نفت توجه داشته باشد که اگر امروز اقتصاد ایران در شرایط نابسامان قرار دارد به دلیل تصمیمات اشتباهی  است که در سال های گذشته صرفا به منظور کسب درآمد اتخاذ شده بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس