کد خبر 465147
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸

غرب و اسرائیل در حالی در مورد ارسال تجهیزات نظامی روسیه به دمشق سرو صدا به پا کرده اند که با نگرانی هرچه تمام تر تلاش دارند به هدف روسیه از این اقدام پی ببرند.

به گزارش مشرق، غرب و اسرائیل در مورد کمک تسلیحاتی مسکو به متحد خود دمشق سرو صدا به پا کردند و در واقع نگرانی آنان با نوعی شک و تردید درمورد تکاپوی روسیه و  اشارات و هشدارهای اخیر آن در این خصوص همراه است

در چند ماه آینده مسائل زیادی روشن خواهد شد

به هر حال در شرایطی که برخی معتقدند روسیه در قبال تحولات سوریه دست روی دست نخواهد گذاشت، این رخدادهای چند ماه آینده است که  پاسخ بسیاری از سوالات بوده و صحت و سقم پیش بینی ها در این خصوص را روشن خواهد کرد.

اما کشورهای غربی با نگرانی شدید ارسال سلاح های روس به دمشق را زیرنظر گرفته اند و این نگرانی تا آنجا پیش رفته است که غرب به دنبال پی بردن به  نیت روسیه از تاسیس پایگاه نظامی محرمانه در سوریه است.

روزنامه «نیویورک تایمز»  در مورد سروصدای غرب بر سر نگرانی از اینکه مسکو «دستکش های نرم را از دست بیرون می آورد»، در مقاله ای به نقل از مسئولان آمریکایی نوشت: روسیه یک گروه از کارشناسان نظامی را عازم سوریه کرد تا جایی که کارشناسان اطلاعاتی آمریکا در کشتی های باری که از روسیه می آیند جستجو می کنند تا بدانند بار آن برای سوریه چیست؟

در این میان یکی از مسئولان آمریکایی پیش بینی کرد که تعداد نیروهای روسی مستقر در سوریه به دو یا سه هزار نفر برسد و در بین آنان تعدادی سرباز گروههای ویژه نیز حضور داشته باشند.

نگرانی اسرائیل از تغییر قواعد بازی در سوریه

روشن است که نگرانی اسرائیل بیش از دیگران است، تا آنجا که رسانه های آن اطلاعاتی را منتشر کردند مبنی بر اینکه آمریکا از یونان خواسته است اجازه ندهد هواپیماهای روسی حامل کمک به دمشق از حریم هوایی آن عبور کنند.

در بحبوحه نگرانی اسرائیل «عاموس هرئیل» کارشناس مسائل نظامی در روزنامه «هاآرتص» نوشت: ورود روسیه به میدان سوریه قواعد بازی را تغییر خواهد داد.

اما «عامر التل» سردبیر «شبکه الوحدة الاخباریة» در اردن نیز گفت: اسرائیل و پشت سر آن غرب شاهد تحول راهبردی در موضع مسکو بوده  و ناظرند که چگونه از زمان آغاز بحران در سوریه اکنون قواعد بازی در این کشور شکسته شده است، از همین رو در قبال تحولات جدید نظامی روسیه در قبال دمشق موضع گیری کرده اند.

مسکو: کاسه صبر ما لبریز شده است

به گفته التل، بیشترین موضوعی که تردید آمریکا و اسرائیل را برانگیخته است این است که روسیه جدیدترین و سریع ترین زیردریایی های خود ( دمیتری دونسکوی) را در چارچوب رزمایش های نظامی آینده عازم منطقه کرده است .

این اقدام روسیه از دید غرب به این معنی است که مسکو در نظر دارد که پس از توافق و هماهنگی با تهران به دخالت نظامی در سوریه اقدام کند تا به این ترتیب نهایی شدن نبردهای نظامی ارتش سوریه را با کمک یگان های نظامی کشورهای متحد در جبهه های حساس تسریع کند.

هشدار مسکو به میهمانان عرب

نکته قابل ملاحظه اینکه این کارشناس اردنی اطلاعاتی را با این مضمون فاش کرد که «مسکو اخیرا به مهمانان عرب که راهی روسیه شدند اطلاع داد که خیلی منتظر نمی ماند تا کشورهای مرتبط با بحران سوریه با راه حل سیاسی موافقت کنند و صبر آن در برابر حمایت این کشورها از گروههای مسلح در سوریه اندازه ای دارد.

به عبارت دیگر روسیه به میهمانان عرب خود اعلام کرد که به تمام طرفهای مرتبط با جنگ در سوریه تا نوامبر مهلت می دهد تا در حل و فصل بحران در این کشور با موافقت ابرقدرت های جهان، مشارکت داشته باشند.

عرض اندام آمریکا علیه داعش

به گفته التل اطلاعات موجود حاکی از این است که مسکو به مسئولان عرب پیام قاطعانه ای داد با این مضمون  که در صورت ادامه حامیان تروریسم به کارشکنی های خود در سوریه، دست روی دست نخواهد گذاشت و به شریک ارتش سوریه در مبارزه با تروریسم تبدیل خواهد شد.

به گفته وی این هشدار مسکو از این جهت است که معتقد است جنگ علیه متحد آن یعنی سوریه به مثابه تهدید امنیت ملی روسیه است به اضافه اینکه ارتش سوریه نیز از طریق مقابله با گروهک های تکفیری و جلوگیری از ورود آنان به عمق خاک روسیه و ایران از آنان حمایت می کند.

نکته مهم دیگر اظهارات تلفنی اخیر وزیر خارجه روسیه در پاسخ به همتای آمریکایی خود است مبنی بر اینکه مسکو هیچ گاه واقعیت ارائه مهمات نظامی به سوریه به منظور مقابله با تروریسم را پنهان نمی کند.

التل افزود: هنوز زود است که از مشارکت روسیه در عملیات نظامی در سوریه سخن گفته شود.

وی در توضیح این موضوع افزود: مسئولان روس به میهمانان عرب خود اطلاع دادند که ارتش روسیه و نیروی هوایی آن نه به شیوه آمریکایی در صحنه سازی و عرض اندام و تشکیل ائتلاف علیه داعش بلکه به منظور مبارزه واقعی با تروریسم در سوریه خواهد بود.

به گفته وی، مسئولان عرب که راهی مسکو شدند، بهت زده از شنیده های خود به کشورهایشان بازگشتند، به ویژه اینکه متقاعد شده بودند که طرح روسیه با رضایت آمریکا همراه است آن هم در حالی که واشنگتن موشک‌های پاتریوت را از ترکیه جمع آوری کرد.

بنابراین عربها در مورد آینده قدرت خود به وحشت افتادند زیرا دخالت مستقیم روسیه در جنگ علیه تروریسم به معنی فرار تروریست ها به کشورهای اطراف سوریه است.

التل افزود: در چند ماه آینده پاسخ همه سوالها در مورد تسلیم کشورهای عامل ناآرامی در سوریه در مقابل پیام قاطعانه روسیه و درک پیام «خرس روسی» مشخص خواهد شد.


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    امیدوارم روسیه نیروی نظامی و هوایی ارسال کنه، هر چند از این گرگ بعیده
  • ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    بازم یه بهانه دیگه واسه تیغ زدن امریکا وگرنه نه به سوریه کمک درست حسابی میکنه نه اس 300به موقع به ایران میده یا یه بامبول دیگه در میاره مثلا اسرارش به عرب ها میفروشه یا موشک برای زدنش بهشون میده!!1
  • حمید ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    0 0
    حداقلش مثل امریکا گزینه روی میز نداره
  • ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    0 0
    امیدوارم باورودمستقیم روسیة درجنگ سوریه وحمایت مستقیم ازدولت بشاراسدحساب کاردست ائتلاف وحشی عربی بیادوتروریستای خودشونوازسوریه جمع کنن تامنطقه روی آرامش به خودش ببینه خیلی زودترازاینابایداین کارروانجام میدادبانیروی زمینی وهوایی قوی که داره قطعامعادله ی جنگ درسوریه به نفع اسدتغییرخواهدکردوتروریستهامتحمل شکستهای سنگینی خواهندشدآفرین برپوتین که سیاستهای درستی درقبال تحولات منطقه درپیش میگیره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس