رئیس رسانه ملی گفت: ما باید همه انواع مستندها را در رسانه ملی احیاء کنیم و در سازمان صدا و سیما تصمیم گرفتیم تا در شبکه مستند به سمت مستندهای تولیدی برویم.

به گزارش مشرق، مراسم «میم مثل مستند» که به تجلیل و نکوداشت مستندسازان و رونمایی از مجموعه «گنجینه ها» اختصاص دارد با حضور محمد سرافراز رییس سازمان صداوسیما، علی‌اصغر پورمحمدی معاونت سیما، محمد احسانی مدیر شبکه یک، رضا پورحسین قائم مقام معاون سیما، امیر تاجیک مدیر شبکه مستند سیما و جمعی از مستندسازان در سالن همایش های صداوسیما برگزار شد.

بنا بر این گزارش، در ابتدای این مراسم امیر تاجیک مدیر شبکه مستند از خانواده شهید باغبانی (مستندساز) که در سوریه به دست تکفیری ها به شهادت رسید، تجلیل کرد.

همچنین برنامه با پخش کلیپی با حضور ناصر طهماسب ادامه یافت و وی اعلام کرد که برنامه امشب مجری ندارد و از وی خواسته اند تا به این شیوه برنامه را اجرا کند. پس از آن نیز بخش هایی حاوی مصاحبه با پورمحمدی معاون سیما و امیر تاجیک مدیر شبکه مستند پخش شد. تاجیک در این کلیپ تاکید کرد: آرمان و هدف ما این است که شبکه مستند به خانه مستندسازان اسلامی تبدیل شود و ما پلی بین پیشکسوتان و مستندسازان جوان باشیم و به همین منظور تلاش کردیم مجموعه ای را با عنوان «گنجینه ها» که در دهه های مختلف جمع آوری شده است کنیم.

**سرافراز: انواع مستندها در رسانه ملی احیاء می شوند

به گزارش فارس، محمد سرافراز رئیس سازمان صدا و سیما در ادامه برپایی مراسم تجلیل از مستندسازان سینمایی گفت: در نحوه برگزاری این مراسم ابتکاری جالب به چشم می‌خورد و دوستان زمانی صرف کرده بودند و فیلمی را درباره تقدیر از مستندسازان این عرصه ساخته بودند که ما در این مدت یک ساعته شاهد این فیلم بودیم. این فکر از تقدیر به عقیده من به شکل مجازی برگزار شد چرا که فردی به عنوان مجری روی صحنه حضور نداشت تا این افراد را معرفی و تجلیل کند و آدم را به یاد فضای مجازی می‌انداخت.

وی ادامه داد: دنیای مجازی در حال حاضر در حال رقابت با دنیای حقیقی و این موضوع در عنصر زمان و هم عنصر مکان و گذر از مرزها و قوانین بین‌المللی به چشم می‌خورد.

وی در همین زمینه افزود: در کره مجازی که امروزه بسیاری از ما انسان‌ها با آن در ارتباط  هستیم وقتی می‌خواهید از نقطه‌ای به نقطه دیگر سفر کنید دیگر زمان برایتان اهمیت ندارد و در هر زمانی از شبانه‌روز می‌توانید به کشورهای دیگر سفر کنید و حتی به حریم شخصی دیگران وارد شوید.

رئیس سازمان صدا و سیما توصیه‌ای را در این زمینه یادآور شد و افزود: در این دنیای مجازی لازم است که بدانیم چطور باید هویت خود را حفظ کنیم.

وی درباره ساخت آثار مستند ادامه داد: ما باید همه انواع مستندها را در رسانه ملی احیاء کنیم و در سازمان صدا و سیما تصمیم گرفتیم تا در شبکه مستند به سمت مستندهای تولیدی برویم.

وی تعریفی از شبکه مستند ارائه داد وگفت: مستند کشف حقیقت از راه طرح واقعیت است. یعنی ما وارد یک واقعیت شده و از آن طریق به آن پی می‌بریم ولی در این بین ممکن است برخی اوقات این اشتباه صورت گیرد که برنامه مستند با تولیدات ترکیبی اشتباه گرفته شود.

سرافراز درباره موضوعی که در روز دنیا مطرح است، گفت: اگر دوربین مستند بخواهد به موضوعی بپردازد باید به سمت اصل ماجرا برود. بد نیست اینجا اشاره‌ای داشته باشم به آوارگان جنگ لیبی و سوریه و عراق که در حال حاضر سر از کشورهای اروپایی درآورده‌اند. وقتی یک مستندساز می‌خواهد روی این موضوع دقیق شود در وهله اول این سؤال باید به ذهنش برسد که چرا بعد از 4 سال امروز باید این مسئله مطرح شود. چرا که قواعد دیگری در این بین موجود است و باید بدانیم عامل اصلی این جنگ کیست و اگر داعش است چه کسی او را هدایت کرده است.

رئیس سازمان صدا و سیما با اشاره به تلف شدن افراد جنگ‌زده در آب‌های اروپایی گفت: آمار دقیقی از تلفات نیست اما به یک باره یک عکس از کودکی در کنار ساحل به بمب خبری رسانه‌های مجازی تبدیل می‌شود.

وی درباره مستندسازی ادامه داد: ساخت مستند نیاز به تحقیقات عمیقی دارد و باید برای احیای مستند از تجارب پیشکسوتان استفاده شود. چرا که این افراد از گنجینه‌های ما هستند و می‌بایست از کار اولی‌ها و حتی دانشجویان نیز حمایت کنیم که ان شاءالله آنها هم انسان‌های باتجربه‌ای شوند.

وی با اشاره به بخشی از کار شبکه مستند نیز بیان داشت: بخشی از فعالیت‌های شبکه مستند طرح موضوع مستندی با نام ایران است و ما در این بخش از افرادی که می‌خواهند به تازگی وارد این حیطه شوند حمایت می‌کنیم و این را جزو وظایف سیما می‌دانیم که از افرادی که به سمت مستندسازی می‌آیند حمایت کنیم.

وی در ادامه صحبت‌های خود گفت: جا دارد همین جا یادی از شهدای رسانه ملی که در عراق شهید و در سوریه و دیگر کشورها مجروح و جانباز شدند، یادی کنم.

سرافراز در پایان سخنرانی خود با لحنی طنز خطاب به حضار بیان داشت: فکر می‌کنم مراسم به انتهای خود نزدیک شده و به این دلیل که سبک مراسم به این شکل نبود که مجری روی صحنه حضور داشته باشد و مراسم سرو شام هم وجود ندارد من در همین جا باید از شما خداحافظی کنم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس