کد خبر 463433
تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۲

ثبت 19 طلاق در هر ساعت در سال 93 گویای از بین رفتن قبح طلاق است.

به گزارش مشرق، میزان طلاق در سال 93 نسبت به سال 92 حدود3/5 درصد افزایش داشته است.

طبق آموز‌ه های دینی ، طلاق مکر‌وه ترین حلال خداوند است که در گذشته بسیار نادر و قبیح بوده است. در حالی که امروزه با افرادی روبه رو هستیم که نه تنها به کرات با ابن مسئله مواجه هستند، بلکه این مورد را قبیح نیز نمی‌دانند.

امروزه دلایل متفاوت اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، روانی و... روند طلاق را در جامعه ما افزایش داده است.

سما‌نه 29 ساله کارشناس ارشد ارتباطات به این دلیل که حقوقش در خانه و خانواده به رسمیت شناخته نشده به تازگی متارکه کرده است. او می گوید همسرش حقوق اجتماعی و اقتصادی اورا هرگز نپذیر‌فته و این مورد برای او قابل تحمل نبوده است.


*طلاق توافقی مانعی برای خشونت

در کنار تغییر فرهنگ جامعه، آشنایی زنان با حقوقشان و استقلال مالی برخی از آن ها باعث دامن زدن به اختلافات زوجین شده است و آنان بدون اینکه برای برطرف کردن این اختلافات  و تفاوت نظرها تلاشی انجام دهند، با توسل به طلاق توافقی متارکه می کنند.

با اینکه بسیاری از مسئولان کشور متعقد‌ند طلاق توافقی قبح طلاق را دز جامعه کنونی از بین برده است و این مسأله را خطری برای جامعه ارزیابی می کنند، اما یک جامعه شناس، طلاق توافقی را مانعی برای خشونت و نزاع در بحث جدایی زوجین عنوان می کنند.

دکتر سعید معید‌فر ، معتقد است طلاق در گذشته امری یک طرفه بوده که با نزاع و خشونت صورت می گرفته است، ولی امروزه طلاق توافقی با نظر دو جانبه انجام می شود و نزاع را کاسته ویا از بین برده است.

این جامعه شناس طلاق توافقی را دلیل افزایش جدایی زوجین نمی‌داند و افزایش آمار طلاق را در انتخاب های نادرست جوانان بیان می کند.

*حل معضل طلاق در دستان خانواده یا جامعه؟!

آمار روز افزون طلاق حاکی از شکستن قبح طلاق است . شاید بتوان تضادهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، حقوقی، تغییر نقش ها در جامعه و... را از مهمترین عوامل طلاق در جامعه  امروز برشمرد. این موارد گا‌ها نقل محافل بوده‌اند و یا تیتر جراید شده‌اند، اما به جر‌أت می توان گفت در جامعه و حتی در خانواده کمتر به حل این معضلات پرداخته شده است. چرا که ما همچنان شاهد آمار روز افزون طلاق هستیم.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    قبح طلاق شکسته نشده است قفل زندگی ها حرز شده است
  • ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    1 0
    شاید مسئولین بهتر بدانند طبق بخشنامه جدید به دفاتر ازدواج اگر زوجین معتاد به مواد مخدر باشند که در برگه آزمایش نوع آن هم ذکر شده ، اگر زوجه یا پدر زوجه گواهی کنند که با این مورد مشکلی ندارند نکاح انجام می شوند.آخرش چی ؟؟؟
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    یکی از موارد جلوگیری از طلاق باید گواهان در طلاق همان گواهانی باشند که در ثبت ازدواجشان بوده اند در صورتیکه در قید حیات باشند در اینصورت بزرگترها می فهمند که ماها چکار میکنیم
  • مصطفی ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    علت این که طلاق در جامعه ما زیاد شده اینه که قدیم پدر و مادر فرزندانشون رو مکتب خونه می فرستادن که خوندن و نوشتن یاد بگیرن و بقیه وقتشون صرف یادگیری . زن داری یا شوهرداری یا خانه داری (برای خانم ها) میشد . ولی حال بیشترین زمان بچه ها صرف به بتالت میشه نه کار یاد بچه ها میدن نه سواد نه زن داری نه شوهر داری . فقط ملت مشغول کردیم برن دنبال مدرک که آخرش هم هیچی دستشون رو نمیگیره . (کار جایی نیست که) بچه ها رو از کنار پدر و مادرشون دور کردیم برا مدرک . انوقت با این وضع تربیتی می خواهید طلاق زیاد نشه . خدا می دونه بلای بعدی چیه سر ما میاد . تمام این بدبختی ما از غلط بودن نظام آموزشی کشوره . حالا هی برید هی سالی و احدی درست کنید و ترمی واحدی
  • ناشناس ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    به نظرم یک وجه طلاق بر میگرده به خود زوجین گذشت یکی از رکنهای اصلی زنگیست که با توکل به خداوند متعال محقق میشود اگر این مطلب همیشه در ذهن انسانها باشد که از خداوند درخواست کنیم مطمعن باشید فقط اوست که مارا یاری میکند
  • پژمان ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    بر اساس آمار ارائه شده از سوي مسئولين از هر سه ازدواج يك مورد به طلاق ختم مي شود تا اينجاي مسئله خود يك فاجعه به تمام معناست اما شق دوم قضيه بحث مهريه است و فشاري كه به مردان وارد مي شود .اصولا پس از هر طلاق بازنده واقعي مردان هستند .تصور كنيد با اين آمار رو به رشد طلاق چه ميزان نقدينگي به سمت بانوان سرازير مي شود كه اين خود باعث عدم تمايل آنهابه ازدواج مجدد و باقي مشكلات است.و خلاصه اينكه يكي از عوامل افزايش طلاق در جامعه ما قوانين يكسويه و بحث ناعادلانه مهريه مي باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس