کد خبر 462978
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰

آرشيو عظيم صداوسيما قرار است با بهره‌گيري از تجربه اروپا ديجيتالي شود و اولين تصاوير مربوط به اين آرشيو كه مربوط به مظفرالدين شاه قاجار است با كيفيت تصاوير 2k و 4k ديجيتالي مي‌شوند.

به گزارش مشرق، آرشيو عظيم صداوسيما قرار است با بهره‌گيري از تجربه اروپا ديجيتالي شود و اولين تصاوير مربوط به اين آرشيو كه مربوط به مظفرالدين شاه قاجار است با كيفيت تصاوير 2k و 4k ديجيتالي مي‌شوند.

سعيد انبارلويي، مدير كل آرشيو صداوسيما، از آغاز فرايند ديجيتالي شدن اين آرشيو عظيم خبر داد.  انبارلويي مي‌گويد: «آرشيو صداوسيما، گنجينه‌اي با ارزش از فيلم‌هاي مستند و آثار ديگري چون فيلم و سريال است كه اين آثار از 40، 50 سال پيش قدمت دارند. به اقتضاي زمان اين آثار 16 يا 8 ميلي‌متري، ويدئو بتاكم يا يوماتيك هستند.» 

مدير كل آرشيو درباره ارزش و قدمت تصاويري كه در صداوسيما نگهداري مي‌شوند، مي‌گويد: «200 هزار حلقه نگاتيو و پزتيو شامل تصاوير باارزش تاريخي داريم كه قديمي‌ترين آنها مربوط به سفر فرنگ مظفرالدين شاه است. قديمي‌ترين صدا نيز متعلق به مظفرالدين شاه است كه درباره مشروطه صحبت مي‌كند.»  انبارلويي با بيان اينكه از هشت ماه گذشته فرآيند اصلاح اين آثار را آغاز كرده‌ايم، مي‌افزايد: «در سال 94 اولين تصاوير4k را از فيلم‌هاي قديمي استخراج كرديم. در سال گذشته نيز تصاويري از دفاع مقدس نه به شكل سابق در فرمت سي‌دي بلكه با استفاده از اصلاح تصاوير آرشيوي و در فرمت HD به يكي از تهيه‌كنندگان فيلم‌هاي جشنواره فجر داده شد.» 

بخش مهمي از آرشيو صداوسيما مربوط به حوادث مرتبط با پيروزي انقلاب اسلامي است. مدير كل آرشيو صداوسيما در اين باره مي‌گويد: «ما مقاطع تاريخي را طبقه‌بندي كرده‌ايم. تاريخ قبل از انقلاب تصاوير و موضوعات بسيار متنوعي دارد كه از دهه 40 آغاز مي‌شوند. مقطع انقلاب اسلامي نيز كه تصاوير مرتبط با آن تاكنون با كيفيت سي‌دي پخش مي‌شده در حال تبديل به كيفيت  2K و 4K است. با دستگاه‌هايي كه ما سفارش داده‌ايم، مي‌توان اميدوار بود ظرف دو سال آينده همه فيلم‌ها اصلاح و ارتقاي كيفي شده باشند.»  انبارلويي مي‌گويد: پروژه مشابهي در اروپا 40 هفته به طول انجاميده، اين پروژه ديجيتالي شدن در سال 2004 انجام شده است.

 مدير كل آرشيو صداوسيما، شبكه مستند سيما را يكي از مراكزي عنوان كرد كه نخستين محصولات ديجيتالي شده آرشيو صداوسيما را در اختيار خواهد گرفت و آثار فاخر آرشيوي را آماده پخش خواهد كرد.  انبارلويي در پايان توضيحاتي درباره استفاده از فيلم در صداوسيما ارائه مي‌دهد و مي‌گويد از دهه 70 تلويزيون استفاده از فيلم را كنار گذاشته و به استفاده از ويدئو روي آورده است.

منبع : روزنامه جوان


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس