کد خبر 461385
تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۳

تشریح جزئیات عملیات پانجی‌آ8 و کشف 81 میلیون دلار داروی قاچاق، برخورد با عرضه دارو اعم مجاز و غیرمجاز در فضای سایبری، هشدار نسبت به شیوع باج‌افزارها، جمع‌آوری مستندات روبات‌های تلگرام و برخورد با عرضه مواد مخدر در فضاهای مجازی از مهم‌ترین مباحث مطرح شده درنشست خبری معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتا بود.

 به گزارش مشرق، سرهنگ حسین رمضانی، معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتای ناجا با اشاره به عملیات‌های موفقیت‌آمیز پلیس فتا در سطح بین‌الملل اظهار داشت: عملیات بین‌المللی پانجی آ۸ با محوریت سازمان اینترپل و با مشارکت ۱۱۵ کشور دنیا در خرداد ماه سال جاری آغاز شد و طی یک هفته به انجام رسید و با حضور مقتدرانه پلیس فتا به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران با موفقیت خاتمه یافت.

تارومار باند دکتر سینا در مشهد

وی هدف از اجرای عملیات پانجی آ۸ را مبارزه با فروش و عرضه داروهای غیرمجاز، تقلبی و تبلیغات غیرمجاز در زمینه فروش داروهای بدون پروانه ساخت به صورت آنلاین عنوان کرد و افزود: این عملیات از سال ۲۰۰۸ میلادی با حضور 8 کشور آغاز شده و تاکنون 8 مرحله از این عملیات به اتمام رسیده است.

رمضانی با اشاره به دستاوردهای موفقیت‌آمیز اجرای این عملیات سایبری از انهدام یک کارگاه بزرگ تولیدی محصولات غیر بهداشتی و انبارهای دپوی داروهای غیر مجاز و تقلبی خبر داد و یادآور شد: همکاران من در پلیس فتا با رصد برخی سایت‌های خرید و فروش مواد اولیه و محصولات غیرمجاز آرایشی و بهداشتی موفق شدند باند بزرگی را معروف به باند دکتر سینا در مشهد شناسایی کنند.

وی گفت: از محل این کارگاه بیش از یک تن روغن نباتی تاریخ مصرف گذشته، هزاران برگ چای، مشخصات داروهای گوناگون و همچنین هولوگرام برای پوشش و بسته‌بندی داروهای تهیه شده شناسایی شد. همچنین ماموران موفق شدند بیش از ۵۳ هزار قلم دارو شامل انواع قرص و کپسول، پودر، پماد و روغن‌های غیرمجاز، داروهای گیاهی و مکمل‌های ورزشی به ارزش ریالی قریب به ۵ میلیارد ریال را شناسایی و کشف کنند.

تهدیدی به نام باج‌افزارها

معاون امور بین‌الملل پلیس فتا با اعلام اینکه در حال حاضر رواج باج‌افزارها در سطح اینترنت باعث کلاهبرداری از حساب کاربران شده است، خاطرنشان کرد: طبق برآوردهای انجام شده از سوی کارشناسان پلیس فتا در حال حاضر بزرگ‌ترین کلاهبرداری‌هایی که در فضای سایبری انجام می‌شود برداشت‌های غیرمجاز و آفلاین از حساب مشتریان و کاربران است که وقوع این حوادث به دلیل  رعایت نکردن نکات ایمنی از سوی کاربران اعلام شده است.

رمضانی با هشدار نسبت به رواج باج‌افزارها که عبارتند از ارسال لینک‌هایی مبنی بر بازدید عکس، ورود به سایت یا برنده شدن در قرعه‌کشی بیان داشت: این کلاهبرداران با استفاده از فنی به نام مهندسی اجتماعی با ترغیب کاربران نسبت به استفاده از لینک و کلیک روی آن به سیستم کاربران ورود کرده و پس از ورود به سیستم و فعال شدن کدهای امنیتی اطلاعات شخصی کاربران را ضبط و پس از آن اقدام به اخاذی از کاربران می‌کنند.

تلگرام زیر ذره‌بین امنیتی

معاون امور بین‌الملل پلیس فتا همچنین درباره  فعالیت کاربران در اپلیکیشن‌های اجتماعی اعم از تلگرام، یاهو و جی‌میل اظهار داشت: این فضاها رصد می‌شود و روبات‌هایی که در تلگرام مورد استفاده قرار می‌گیرند زیر نظر کارشناسان پلیس فتا هستند. در زمینه فعالیت این شبکه اجتماعی مخالفتی نداریم اما مستنداتی در زمینه فعالیت‌های غیرمجاز در فضای تلگرام جمع‌آوری شده است که در آینده نسبت به ادامه فعالیت یا چگونگی فعالیت آن در کشور اقدام می‌شود. معاون امور بین‌الملل پلیس فتا افزود: گردانندگان اصلی تلگرام باید نسبت به محتویات برنامه‌ها، بدافزار، نرم‌افزار و لینک‌هایی که در این شبکه اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد پاسخگو باشند.

شرکت 115کشور در عملیاتی مشترک

این در حالی است که رمضانی در ادامه این نشست خبری درباره ابعاد بین‌المللی عملیات پانجی آ8 تصریح کرد: در مجموع ۱۱۵ کشور در یک عملیات جهانی شرکت کردند که منجر به دستگیری ۱۵۶ نفر در سطح جهان و کشف داروهای غیر مجاز به ارزش ۸۱ میلیون دلار شد.

به گفته وی عملیات پانجی آ ۸ ارزان‌ترین عملیات مبتنی بر اینترنت با تمرکز بر فروش غیر قانونی داروها و تجهیزات پزشکی از طریق اینترنت بود و با شرکت ۲۳۶ نهاد از مقامات قانونگذاری پلیس، گمرک و بهداشت به اجرا درآمد. بخش‌های خصوصی از اینترنت و صنایع نیز از این عملیات پشتیبانی کردند که رکوردی بالغ بر ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار کشف داروی غیر قانونی و تقلبی را در پی داشت که این رقم بیش از 2 برابر مقدار توقیف شده در عملیات سال ۲۰۱۳ محسوب می‌شود.

منبع: وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس