کد خبر 459151
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۱

منابع رسانه‌ای با بیان اینکه دولت جیبوتی رسماً از همتای آمریکایی خود خواست پایگاه نظامی «اوبوک» را تخلیه کند، از رقابت آمریکا و چین بر سر این پایگاه نظامی گزارش دادند.

به گزارش مشرق، گزارش‌های خبری از تلاش ارتش چین برای حضور در پایگاه نظامی «اوبوک» جیبوتی خبر دادند. این موقعیت نظامی، دومین پایگاه نظامی آمریکا در جیبوتی به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی» ترکیه، به رغم انعکاس چنین گزارش‌هایی در رسانه‌ها ولی دولت‌های آمریکا و جیبوتی تا کنون هیچ واکنشی درباه این موضوع نشان نداده‌اند.

بر اساس این گزارش، منابع رسانه‌ای اعلام کردند که چین به منظور محافظت از منافعش در منطقه حدود 10 نظامی را به پایگاه نظامی «اوبوک» جیبوتی اعزام خواهد کرد.

این گزارش حاکی است که چین علاوه بر حفاری میادین نفتی در سودان، دارای یک خط راه آهن از «ادیس ابابا» پایتخت اتیوپی تا جیبوتی و همچنین در حال سرمایه گذاری 400 میلیون دولاری برای بازسازی بندر اوبوک جیبوتی است.

ناظران سیاسی تمایل چین به احداث یک پایگاه نظامی در جیبوتی را در راستای حفظ منافع اقتصادی‌اش از یک طرف و کنکاش برای یافتن جای پایی در منطقه استراتژیک مشرف بر دریای سرخ، اقیانوس هند و شرق آفریقا از طرف دیگر ارزیابی می‌کنند.

«اسماعیل عم رغلة» رئیس جمهور جیبوتی در ماه مه گذشته در سخنانی مطبوعاتی از تصمیم چین برای احداث یک پایگاه نظامی در کشور استقبال کرده بود.

منابع دیپلماتیک با بیان اینکه آمریکا همگرایی چین با جیبوتی را از نزدیک تحت نظر دارد، تاکید کردند که واشنگتن معتقد است که حضور ناوگان آمریکایی در دریای سرخ و اقیانوس هند ممکن است به خاطر چینی‌ها در معرض خطر قرار بگیرد.

حدود چهار هزار نظامی آمریکایی در دو پایگاه نظامی واشنگتن در جیبوتی حضور دارند و شمار بسیار زیادی از هواپیماهای بدون سرنشین، بالگرد و جنگنده‌های آمریکایی نیز در این پایگاه‌ها مستقر هستند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس