نماینده قوچان در مجلس تأکید کرد: تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس تا قبل از ارائه لایحه توافق هسته‌ای مغایر قانون است.

به گزارش مشرق، هادی شوشتری نماینده مردم قوچان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (چهارشنبه) پارلمان در اخطاری با استناد به اصل 74 قانون اساسی اظهار داشت: اینکه برجام در قالب «لایحه» تقدیم مجلس شود یا نه، محل تأمل و اشکال حقوقی است.

وی افزود: طبق نظامات حقوق اساسی از جمله آیین‌نامه داخلی هیأت وزیران و آیین‌نامه داخلی مجلس، مقرر شده که لوایح قانونی پس از تصویب در کمیسیون‌های داخلی هیأت وزیران به ویژه کمیسیون سیاسی-دفاعی هیأت وزیران و کمیسیون لوایح دولت با امضای رئیس‌جمهور و وزیر مربوطه تقدیم پارلمان شود.

شوشتری تصریح کرد: این اقدام مجلس درباره تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام مغایر قانون اساسی است، چرا که اساساً تاکنون لایحه‌ای تقدیم مجلس نشده که مجلس بخواهد برای بررسی آن کمیسیون ویژه تشکیل دهد.

نماینده قوچان در مجلس در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: مداقه و تأمل ما در ماهیت «برجام» نشان می‌دهد که ماهیت آن جزو مقوله امنیت ملی کشور است، لذا می‌بایست در شورایعالی امنیت ملی بررسی و تصویب شود، به یک معنا عمومات قبلی را تشخیص داده و کار مجلس مغایر با اصل 74 قانون اساسی است.

وی متذکر شد: انتظار این بود حداقل مبانی حقوقی اقدام مجلس درباره کمیسیون ویژه تشریح شود، امروزه تمامی حقوقدانان کشور معتقدند برجام در قالب لایحه قابل ارائه نیست.

در ادامه این جلسه محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس در پاسخ اخطار شوشتری توضیح داد: ماده 44 آیین‌نامه داخلی مجلس تأکید می‌کند که برای مسائل مهم و اساسی کشور باید کمیسیون ویژه‌ای به منظور بررسی موضوع و تهیه گزارش تشکیل شود.

وی همچنین گفت: نمایندگان مجلس تشخیص دادند که کمیسیون ویژه بررسی برجام تشکیل شود لذا هیأت رئیسه مجلس هم به رأی نمایندگان احترام گذاشت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس