کد خبر 454972
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۵

همزمان با دستور عبدالملک حوثی برای اجرای "گزینه‌های استراتژیک" و محرمانه انصارالله علیه حملات عربستان و اعلام حالت فوق‌العاده در استان‌های جنوبی و شرقی یمن، منابع یمنی از کنترل انصارالله بر سفارت امارات در صنعاء خبر دادند.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری یمن الان نوشت: عبدالملک حوثی، رهبر جنبش انصارالله یمن به تمامی رهبران نظامی این جنبش دستور داده تا وضعیت فوق‌العاده را در صعده و تمامی جبهه‌های جنگ در استان‌های جنوبی، شرقی و مرزهای شمالی اعلام کنند.

رهبران نظامی و امنیتی در استان‌های صعده و حجه دستورات الحوثی را اجرا کرده و وضعیت فوق‌العاده را در این دو استان اعلام کرده‌اند.

همچنین عبدالملک حوثی خواهان اجرای "گزینه‌های استراتژیک" انصارالله در تمامی جبهه‌های جنگ شد.

منابع یمنی اعلام کردند که انصارالله از چند روز قبل خود را برای اجرای این گزینه‌ها که گفته شده "محرمانه" و نامشخص است آماده می‌کردند ولی مشخص نیست که آیا این گزینه‌ها در داخل اراضی یمن اجرایی می‌شود یا خارج از مرزهای دریایی و زمینی.

کنترل انصارالله بر سفارت امارات

از سوی دیگر جنبش انصارالله یمن در ادامه پیشروی خود در این کشور سفارت امارات در صنعاء را به کنترل خود درآورد.

انصارالله: حمله به صنعاء پیشاپیش شکست خورده است

از سوی دیگر و به رغم انتشار اخباری مبنی بر نزدیک شدن آزادسازی صنعاء از سوی رسانه‌های وابسته به ائتلاف سعودی به نظر می‌رسد حمله به پایتخت و استان‌های شمالی یمن برای این ائتلاف یک رویا باشد چرا که اختلافات میان عربستان و امارات پس از سیطره گروه‌های حامی ائتلاف بر استان‌های جنوبی بالا گرفته است.

ضیف‌الله الشامی، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله در این باره گفت: صحبت از حمله به صنعاء تنها با هدف اعمال فشار بر ارتش و کمیته‌های مردمی‌ها در تعدادی از جبهه‌ها است.

وی تاکید کرد که برنامه حمله به صنعاء شکست خورده است و چیزی که در رسانه‌ها پخش می‌شود تنها یک جنگ روانی از سوی ائتلاف سعودی است.

علاوه بر این برخی منابع آگاه اعلام کردند که صدها تن از قبایل اطراف صنعاء داوطلب شده‌اند تا در یکی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای شرکت در حمله به صنعاء شرکت کنند.

با وجود اینکه ائتلاف سعودی همچنان مدعی است که به زودی کنترل صنعاء را در دست می‌گیرد ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در مناطق مختلف به پیشروی خود و از پای درآوردن اعضای القاعده ادامه می‌دهند.

به گفته منابع ارتش و انصارالله مناطقی در استان البیضاء را آزاد کردند و تعداد زیادی ازتروریست‌های القاعده را از پای درآوردند. همچنین در سایه وخامت اوضاع امنیتی القاعده شش تن را در منطقه «التواهی» در عدن اعلام کرد.

تاکید سازمان ملل بر لزوم پایبندی طرف‌های یمنی به قوانین بین الملل

از سوی دیگر، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی نسبت به نقض حقوق بشر و جنایت‌ها در شهر تعز، واقع در جنوب غرب یمن از تمامی طرف‌های درگیر در این کشور خواست تا به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند.

وی تاکید کرد که بحران یمن جز از طریق روند سیاسی حل نمی‌شود و همگان باید با اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن برای تحقق این هدف همکاری کنند.

خوش‌بینی به نتایج مذاکرات مسقط

ولد شیخ احمد نیز روز دوشنبه با اعلام پیشرفت مذاکرات مسقط اعلام کرد به احتمال زیاد تلاش‌های جاری و مذاکرات پایان مثبت داشته باشد و این مذاکرات به حل سیاسی بحران یمن بینجامد.

حمله جنگنده‌های سعودی به کشتی حامل کمک‌های انسانی در یمن

در همین حال منابع یمنی از حمله جنگنده‌های سعودی به بندر حدیده، بزرگترین بندر یمن در غرب این کشور خبر دادند.

به گفته مناب محلی جنگنده‌ها کشتی‌ حامل کمک‌های غذایی و دارویی به یمن را هدف گرفتند.

بندر حدیده یکی از مهمترین بنادر یمنی است که کشتی‌های حامل کمک‌های غذایی، دارویی، سوخت و غیره در آن وارد می‌شوند و هدف گیری این بندر در چارچوب سیاست‌های عربستان برای محاصره یمن غذایی و دارویی یمن است.

سفر منصور هادی به قطر

از سوی دیگر، عبد ربه منصور هادی امروز (سه‌شنبه) به دوحه می‌رود تا تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر درخصوص روابط دو جانبه میان دو کشور و مسائل مشترک منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و گفت‌وگو کند.

وی همچنین با متیو تولد، سفیر آمریکا در یمن درخصوص تحولات اوضاع این کشور بحث و گفت‌وگو کرد.

سفیر آمریکا در این دیدار که در ریاض انجام شد تاکید کرد که واشنگتن از امنیت و ثبات و وحدت یمن حمایت می‌کند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس