کد خبر 454105
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۴۵

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: بر اساس سرشماری سال 90، حدود 2 میلیون زن سرپرست خانوار داریم که از این تعداد حدود 1 میلیون و 100 هزار نفرشان تحت پوشش قرار دارند.

به گزارش مشرق، "مجتبی رحماندوست" نماینده مجلس شورای اسلامی، "علی محمد ذوالفقاری" معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام (ره) و "حسین راقفر" استاد دانشگاه در گفتگوی ویژه خبری امشب یکشنبه 25 مرداد ماه به بررسی مسائل زنان سرپرست خانوار پرداختند.

 حدود 1 میلیون و 100 هزار زن سرپرست خانوار تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) زندگی می‌کنند

در ابتدای این برنامه علی محمد ذوالفقاری معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی (ره) درباره واژه زنانه شدن فقر اظهار داشت: حدود 1 میلیون و 100 هزار زن سرپرست خانوار به عنوان بخشی از جمعیت تحت حمایت امداد زندگی می‌کنند و این آمار به توجه به افزایش جمعیت زنان سرپرست خانوار در کشور ، زنان فقیری که جهت دریافت کمک به امداد مراجعه می‌کنند سال به سال قابل افزایش است.

وی ادامه داد: در حال حاضر 81 درصد از زنان سرپرست خانوار که به کمیته امداد مراجعه می‌کنند به دلیل فوت همسر، 14 درصد از زنان سرپرست خانوار به دلیل طلاق، 1 درصد به دلیل متارکه و 4 درصد دیگر مربوط به سایر علل است.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد خمینی (ره) اضافه کرد: زنان سرپرست خانواری که به دلیل طلاق به ما مراجعه می‌کنند سال به سال افزایش پیدا کرده و در حال حاضر آمار مربوط به این زنان در بین استان‌های کشور، در مراکز استان‌ها و کلان شهرها بیشتر از زنان همسر از دست داده به دلیل فوت در روستاها و شهرهای کوچک است


ذوالفقاری در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: مطلبی که به عنوان فقر زنانه یا زنانه شدن فقر به کار گرفته شده به دلیل این است که در حال حاضر بیشتر ارباب رجوع کمیته امداد، چه آن‌هایی که به شکل دائم تحت پوشش هستند و چه آن‌هایی که موقت هستند تحت پوشش قرار دارند زنان هستند و در حوزه فقر  آسیب پذیری زنان بیشتر از مردان است.

در بخش دیگری از گفتگوی ویژه خبری امشب حسین راقفر یکی از اساتید دانشگاه کشور با بیان این که بنده با عنوان زنانه شدن فقر موافق نیستم گفت: فقر به طور کلی در کشور رشد داشته و طبیعتاً جلوه حضور زنان فقیر به اشکال مختلف در جامعه بیشتر نمود پیدا کرده است.

وی همچنین اظهار داشت: حدود 10، 11 درصد از کل خانوارهای کشور را خانوارهای زن سرپرست تشکیل می‌دهند که در بین سال‌های مختلف این نرخ متفاوت اما چیزی حدود 1 و چهار دهم برابر نسبت خانواده های فقیر متعلق به زنان سرپرست خانوار در مقایسه با خانوارهای مرد سرپرست است.

2 و نیم میلیون زن سرپرست خانوار داریم

ذوالفقاری معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی (ره) درباره آمار زنان سرپرست خانوار در کل کشور اظهار داشت: بر اساس سرشماری سال 90 حدود 2 و نیم میلیون زن سرپرست خانوار داریم که از این تعداد حدود 1 میلیون 100 هزار نفر از آنان تحت پوشش هستند.

وی درباره این که چه ویژگی باعث می‌شود که یک فرد مشمول حمایت کمیته امداد باشد ولی تحت پوشش قرار نگیرد اظهار داشت: آن‌هایی که تحت پوشش قرار می‌گیرند افرادی هستند که نه درآمد کافی دارند و نه امکان توانمند سازی آن‌ها وجود دارد ولی آن‌هایی که تحت پوشش قرار نگرفتند افرادی هستند که درآمد دارند و یا از صندوق اجتماعی دیگری استفاده می‌کنند.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی (ره) همچنین درباره مکانیزم شناسایی این افراد اظهار داشت: کمیته امداد امام خمینی (ره) در برخورد با زنان سرپرست خانوار تمام شمار به سمت سنجش نرفته بلکه افراد یا خودشان به امداد مراجعه کردند یا توسط خیرین محل، شورای شهر، نمایندگان مجلس و .... به کمیته امداد معرفی شدند و امداد نیز با بررسی‌هایش به این نتیجه رسیده که این افراد می‌توانند تحت پوشش قرار گیرند یا خیر.

وی اضافه کرد: کمیته امداد در مناطق کوچک‌تر و شهرستان‌ها با استقرار شبکه نیکوکاری و خیریه‌هایی که وجود دارد اشراف کامل دارد و زن سرپرست خانوار فقیر نیز در روستاها و شهرهای کوچک باقی نمانده که امداد آنان را شناسایی نکرده باشند هر چند ممکن است در استان‌های بزرگ و یا در مراکز استان‌ها افراد کمتر به امداد مراجعه کرده باشند.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس