سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد روسیه در مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 امروز جمعه در نشستی در همین زمینه حاضر شد تا به سوالات درباره توافق هسته ای ایران پاسخ دهد.

به گزارش مشرق، ایتارتاس نوشت: سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد روسیه در مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 امروز جمعه در نشستی در همین زمینه حاضر شد تا به سوالات درباره توافق هسته ای ایران پاسخ دهد.

وی در ابتدا گفت که مسکو انتظار دارد تحریمها علیه ایران هرچه زودتر رفع شوند ولی در عین حال گفت که در صورت رفع تحریم‌ها، «توان تولیدی و صادراتی ایران مسئله‌ای نیست که طی چند ماه، به حالت سابق بازگردد.»

معاون لاوروف در ادامه به همکاری‌های هسته‌ای پساتحریمی ایران و روسیه پرداخت و ضمن اشاره به تغییر کاربری سایت فردو گفت: «نوسازی تأسیسات فردو، بخشی از توافق است و بر این اساس، چندین آبشار برای تولید ایزوتوپ، نوسازی خواهند شد و بقیه آبشارها هم مسدود خواهد شد.»

ریابکوف از مذاکره با ایرانیان برای سپردن پروژه فردو به پیمانکاران روس گفت و ادامه داد: «ما بر سر قرارداد تولید ایزوتوپ در فردو حاضر خواهیم شد و در حال حاضر هم این مسئله در گفت وگوهای دوجانبه، در دست بررسی است. تاکنون چند سری مذاکرات صورت گرفته و تا به راه افتادن این چرخ تولید (ایزوتوپ)، چندین سال فاصله داریم.»

صادرات اورانیوم غنی‌شده ایران به خارج از کشور هم یکی دیگر از بندهای مورد توافق دیپلمات‌های این کشور و نمایندگان 1+5 بود.

ریابکوف در خصوص نحوه اجرایی شدن این بند گفت: «تصمیم بر این است که مواد انباشت شده در ایران (اورانیوم غنی‌شده) که حجمی برابر 8 هزار کیلو دارد، به روسیه صادر شود و در ازای آن به ایرانی‌ها، اوراینوم طبیعی داده شود.»

اورانیوم طبیعی، ایزوتوپی است که در طبیعت یافت می‌شود و تنها 7 دهم درصد از حجم آن را، اورانیوم 235 تشکیل می‌دهد.

دیپلمات روس که از حساسیت‌های پیرامون این مسئله آگاه بود، گفت: «هنوز در مرحله گفت‌وگوهای دوجانبه در این خصوص هستیم و فعلاً نمی‌خواهم وارد جزئیات کارهای جاری شوم.»

ریابکوف در ادامه از راضی بودن سران کرملین از مفاد توافق وین هم گفت و افزود: «می‌توانم دلائل رضایتمان از این توافق و اعتمادمان نسبت به آن را برای شما توضیح بدهم ... بسیاری از پیشنهادهای ما در توافق نهایی لحاظ شد.»

معاون وزارت خارجه روسیه در خصوص جدال این روزهای موافقن و مخالفان توافق در آمریکا و بخصوص در کنگره هم نظر داشت.

وی ابتدا پیش‌بینی کرد که تعداد مخالفان توافق به حدی نرسد که بتوانند وتوی احتمالی اوباما را هم نقض کنند و ادامه داد: «معتقدام مخالفان در کنگره به آن حد نمی‌رسند که بتوانند بر وتوی احتمالی اوباما هم فائق آیند.»

اگر کنگره آمریکا - که حاصل جمع سنا و مجلس نمایندگان است - به توافق هسته‌ای رأی مثبت ندهد و اوباما هم به گفته‌های پیشین خود مبنی بر وتوی این رأی منفی پایبند بماند، کنگره در رأ‌گیری مجدد به مخالفت مجدد اکثریت 2 سومی قانون‌گذاران نیاز دارد تا بتواند وتوی اوباما را بی‌اثر کند.»

اگر هم وتوی اوباما بی‌اثر شود و مخالفان برنده این بازی شوند، آمریکا نخواهد توانست به حاصل 12 سال مذاکره 1+5 و ایران پایبند بماند.

دولتمردان آمریکا تاکنون بارها به کنگره هشدار داده‌اند که در این صورت، آمریکا در فهرست تحریم‌کنندگان ایران تنها خواهد شد و دیگر قدرت‌های اقتصادی و بخصوص 1+5، در مسیر تحریم‌ها با واشنگتن همراهی نخواهند کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 0
    برین به درک آشغالای کثیف ! اون روزی که باید تو بوشهر میموندین نموندین ربنا افرغ علینا صبرا و ثبت اقدامنا وانصرنا علی القوم الکافرین
  • ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 0
    وعده سر خرمن چندین سال دیگه!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس