اقلیم کردستان عراق در سال گذشته با پرداخت یک‌میلیون و شش‌صد هزار دلار به چهار شرکت حقوقی برای ایجاد ارتباط عمیق‌تر با نهادهای سیاسی واشنگتن تلاش کرده است.

به گزارش مشرق،  اگرچه مقامات دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا بارها اظهاراتی را در حمایت از کردهای عراق بیان کرده‌اند، اما کردها نتوانسته‌اند آن‌طور که می‌خواستند حمایت کنگره و سنای آمریکا را از نیروهای پیشمرگ و ارسال مستقیم اسلحه از آمریکا به اربیل به دست آورند.

جولین پکت، خبرنگار پارلمانی در واشنگتن، اقدامات دولت بغداد را در خنثی کردن تلاش کردها برای کسب حمایت آمریکا از کردها و استقلال آن‌ها مؤثر دانسته است. وی در یادداشت خود در المانیتور نوشت: کردهای عراق برای مقابله با نفوذ دولت مرکزی عراق، فقط به ابراز حسن نیت آمریکایی‌ها به کردهای عراق اکتفا نکرده‌اند؛ آن‌ها اقدام به استخدام شرکت‌های حقوقی مجرب اما گران‌قیمت برای ایجاد لابی در آمریکا به نفع کردها کرده‌اند.

به‌عنوان‌مثال، دولت اقلیم کردستان عراق سال گذشته بیش از یک‌میلیون و ششصدهزار دلار به چهار شرکت حقوقی مشهور برای ایجاد لابی در آمریکا پرداخت کرده است.

اقلیم کردستان عراق در سال 2007 اقدام به استخدام شرکت BRG متعلق به هالی باربور، فرماندار سابق میسیسیپی و شرکت گرین برگ تراورگ برای ایجاد لابی در واشنگتن کرده بود.

دولت اقلیم کردستان در سال 2013 شرکت SPB را هم برای افزایش نفوذ و خارج ساختن نام احزاب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی از لیست گروه‌های تروریستی آمریکا استخدام کرد. این اقدام اقلیم کردستان نتیجه داد و اسامی دو حزب اصلی در اقلیم کردستان در تاریخ 30 ژوئن سال گذشته از فهرست گروه‌های تروریستی حذف شد.

اقلیم کردستان عراق در ماه مارس 2015 هم با شرکت Dentons هم که ازنظر تعداد کارمند بزرگ‌ترین شرکت حقوقی جهان است، برای ایجاد ارتباط عمیق‌تر میان کردها و ایالات‌متحده آمریکا، رصد مصوبات کنگره، حمایت از کردها در نزد دولت آمریکا و ارائه مشاوره حقوقی به دولت اقلیم کردستان قرارداد امضا کرد. بر اساس قرارداد منعقد شده میان اقلیم کردستان و این شرکت حقوقی، دولت اقلیم کردستان ماهانه 20000 دلار به این شرکت می‌پردازد.

اقلیم کردستان همچنین یک دفتر را در واشنگتن ایجاد کرده که نقش سفارت را برای دولت اقلیم کردستان در آمریکا ایفا می‌کند. این دفتر که در سال 2006 افتتاح‌شده برای ایجاد لابی در جهت حمایت از منافع کردها و تشکیل انجمن پارلمانی طرف دار کردها در آمریکا ایجاد شده است. این انجمن اکنون 60 عضو دارد. دفتر نمایندگی دولت اقلیم کردستان، سالانه 1500000 دلار از اربیل دریافت می کند.

اگر چه تلاشهای اقلیم کردستان برای ایجاد لابی در آمریکا نتیجه مورد نظر را به دنبال نداشته است به عنوان مثال کشتی حامل نفت کردهای عراق پس از هشت ماه سرگردانی در آبهای نزدیک آمریکا به علت اعتراض بغداد نتوانست نفت خود را در آمریکا به فروش برساند و دست آخر به دریای مدیترانه بازگشت اما نتایجی را نیز به نفع کردها رقم زده است. اگر چه دیگر در لایحه دفاعی ارائه شده از سوی مجلس نمایندگان آمریکا کلمه «کشور» به منظور ارسال مستقیم سلاح برای نیروهای پیشمرگ در نظر گرفته نشده است اما عبارتی وجود دارد که می گوید آمریکا باید مبلغ 89 میلیون دلار برای تجهیز نیروهای امنیتی اقلیم کردستان و از جمله نیروهای پیشمرگ به منظور مقابله با ستیزه جویان داعش هزینه کند.

جولین پکت در پایان می‌نویسد بر اساس لوایح ارائه‌شده کمک‌های خارجی از سوی سنا و مجلس نمایندگان آمریکا، وزارت خارجه آمریکا باید بخشی از 261 میلیون دلار درخواست شده برای کمک‌های خارجی را در زمینهٔ تقویت نیروهای امنیتی و نیز اجرای برنامه‌های امنیتی اقلیم کردستان هزینه کند.

منبع:کردپرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس