کد خبر 446838
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۸

پایگاه خبری «دبکا» مدعی شد، ایران قصد دارد 150 جت جنگی «Chengdu J-10» را از چین خریداری کند.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری «دبکا» وابسته به ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد، ایران در حال نهایی کردن معامله با چین برای خرید 150 جت جنگی «Chengdu J-10» است که در غرب به عنوان جت‌های «Vigorous Dragon» یا «اژدهای قدرتمند» شهره هستند.

در این گزارش ادعا شده، هر چند جت‌های چینی «J-10» با جت‌های «F-16» آمریکا قابل قیاس هستند اما این جت‌ها کپی جنگنده‌های اسرائیلی با نام «Lavi» هستند که صنعت هواوفضای اسرائیل در نیمه دوم دهه 80 تولید کرده است.

دبکا مدعی شد، بعد از اینکه آمریکا اصرار کرد تولید جنگنده‌های «Lavi» متوقف شود، اسرائیل فناوری آن را به چین فروخت. آمریکا همچنین با فروش سیستم آویونیک این جنگنده مخالفت و اعلام کرد این سیستم متشکل از قطعات آمریکایی بوده است.

بر اساس این گزارش، ایران همچنین در حال بررسی خرید 250 جنگنده Sukhoi-Su-30MK1 از چین است که در غرب Flanker-H  نام دارند.

دبکا پیشتر نیز در 22 جولای مدعی شده بود، تهران در حال خرید یکصد جنگنده IL78 MK1 از روسیه است.

این پایگاه خبری با اعلام موارد فوق ادعا کرد میزان تلاش تهران برای دریافت جنگنده از روسیه و چین نشان می‌دهد اولویت تهران برای صرف پول‌های آزاد شده از لغو تحریم‌ها، تقویت ناوگان هوایی خود است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • غلام شیش لول بند ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    خدا کنه راست باشه چون واقعا این جنگنده هامون رو باید تو موزه نگهداری کنن :|
  • حمید رضا رحیمی ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    هبچی دیگه ماشین چینی بدون کیفیت روی زمین کم بود رفتیم هواپیما چینی بخریم آقا راستی مصرف این هواپیما ها صدی چنده ؟
  • ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    مثل اینکه خرید آشغال چینی یک رسم شده برای ما! اگر قرار نوسازی انجام بشه باید روی نسل پنجم T-50 تمرکز کنیم.
  • ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    هر کوفتی شده بخرین. از این اشغالایی که الان داریم بهتره
  • سبحان ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    دوست عزیز اولا جنگنده چینی مثل عروسک نیست هرکی بره یخره دوما همچین سلیقه ای هم نیست اونایی که میخرن واقعا میدونن چیکار میکنن سوما تو حتما هواپیماهای جنگنده غراضه مارو ندیدی که اندازه صداش بقدره هواپیمای مسافر بریه ما بشدت نیاز ب نوسازی داریم و چین ارتش قدرتمندی داره خاهشا الکی نظر ندین باتشکر ثبت لطفا
  • علیرضا ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    یا خدا چین حمله کرده اینا میخوان خلبانای مارو بدون جنگ بکشن تازه شما پول هم بشون میدین
  • م الف ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    2-پایه نیروی هوایی و فرهنگ آن غربی و بیشتر آمریکایی است.ایران پیش از انقلاب هواپیماهای پیشرفته اف 5 و اف 4 و اف 14 را خریداری نمود.پس از انقلاب و جنگ ایران تلاش بسیار نمود که این هواپیماها را بروز و بهینه کند و حتی نمونه ای مانند آذرخش و صاعقه 1 و 2 را طراحی و بکارگیری کرده است.گرچه کشور سازنده نمونه های جدیدی از اف 5 و اف 4 و اف 14 را ساخت و سپس آنها را کنار گذاشت اما ایران نشان داد که میتواند در تعمییر و نگهداری و بهینه سازی این هواپیماها بسیار موفق و صاحب نظر است.حال جای تامل دارد که اگر ایران میتواند از اف 5 و اف 14 بخوبی و بصورت عملیاتی استفاده کند چرا کارخانه ساخت این هواپیماها را از آمریکا خریداری نمیکند؟؟؟
  • مجید ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    مخالف نیستم ولی اف5و4و14 شرف دارن به این آهن پاره های نو بلوک شرق
  • م الف ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    آمریکا در سالهای نخستین دهه 80 میلادی بجای اف 5 هواپیمای اف 20 را ساخت که این هواپیما از همه جهات از اف 5 هایی که ما در حال استفاده آن هستیم برتر است. گرچه بدلیل رقابت با اف 16 این هواپیما پروانه نگرفت اما باید در نظر گیریم که ایران همیشه به یک هواپیما با مشخصات اف 5 یا اف 20 یا سوخو 25 برای پشتیبانی از نیروی زمینی و یا حتی عملیات آفندی در خاک دشمن و در مناطق نزدیک به منطق درگیری و مرز نیاز دارد و به همین دلیل است که ایران هواپیماهای آذرخش و صاعقه 1 و 2 را ساخته و بهره برداری میکند.
  • م الف ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    هواپیمای اف 14 تنها در ایران و آمریکا مورد استفاده قرار گرفت و آمریکا نمونه های بی و سی و دی آن را ساخت البته در آمریکا اف 18 بخاطر برخی رقابتها مانند داشتن اندامی کوچکتر از اف 14 که هر دو برای ناوهای هواپیمابر ساخته شده بودند کنار گوی سبقت را از رقیب خود ربود و از 2006 اف 14 کنار گذاشته شد.باید توجه داشته باشیم که ایران ناو هواپیمابر ندارد و اف 14 بکار هواپیما بیشتر می آید و اف 18 نیز از پیشرانه ای استفاده میکند که تقریبا همان پیشرانه هواپیمای جنگنده اف 20 است که پیشتر درباره آن سخن گفتیم.پس ایران باید با آمریکایی ها برای ساخت انحصاری هواپیماهای اف 20 و اف 14 مذاکره کند و البته این هواپیماها باید از صفر تا صد بهینه شوند.و این نیز یکی از راههای طراحی و ساخت و بکارگیری هواپیماهای پیشرفته در ایران است.
  • م الف ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    3-ایران پس جنگ مهمانهای ناخواسته ای از عراق داشت که بیشتر آنها میگ و سوخوی روسی بودند.البته ایرانچند فروند هواپگیمای میگ م سوخو از روسیه خریداری و بکارگیری نمود و فرهنگ و تجربه هواپیماهای بلوک شرق و بویژه روسی در ایران آغاز شد. بر خلاف غرب که کشورهایی مانند فرانسه و آمریکا و انگلیس و سوئد و ایتالیا و حتی برزیل و البته کشورهایی مانند کره و ژاپن و تایوان سازنده یا مونتاژ کننده جنگنده هستند در شرق گزینه ها اندک است و به روسیه سازنده و چین مونتاژ کنند و کپی کننده محدود است.
  • م الف ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    پس اگر ایران در شرق بخواهد سرمایه گذاری کند میبایست با روسیه کنار بیاید و گزینه هایی مانند خرید سوخو 30 و سوخو 34 و سوخو 35 یا نسخه پیشرفته آن مانند سوخو 37 و برای پشتیبانی نزدیک سوخو 39 و هواپیمای شکاری میگ 31 و هواپیمای میگ 35 را پیش رو دارد.البته ایران تلاش دارد نیروی دریایی خود را گسترده پس نیاز به هواپیمای ناو نشین هم دارد.دو گزینه پیش رو آمریکایی و روسی رای ایران اف 14 و سوخو 33 میباشد.با این تفاسیر ایران باید سازندگان فرانسوی و روسی یا آمریکایی حاضرند فن آوری ساخت هواپیماهای شکاری و بمب افکن و ناونشین را به ایران میدهند؟
  • م الف ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    خلاصه اینکه بهترین گزینه ها برای ایران مشارکت در ساخت آن هم در ایران است و اینکه بتوانیم کارخانه ساخت اف 20 و اف 14 یا کارخانه ساخت سوخو یا میگ های پیشرفته روسی را در ایران راه اندازی کند.البته انگلیسی ها یوروفایتر را میسازند که بسیار پیشرفته است و تقریبا همانند رافائل فرانسوی ها میباشد.پس شاید بشود یک شرکتی میان ایران و انگلیس و فرانسه در ایران برای ساخت یک هواپیمای جدید که شبیه رافائل و یوروفایتر باشد راه اندزی کرد.امید است که خوانندگان مشرق نیوز و کاشناسان صفحه دفاعی مشرق نظر اینجانب را که در چند صفحه و بطور فشرده بیان شده است را بررسی و نقد نمایند.با سپاس محمد اسکندری.
  • اهوازی ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    اصل این هواپیما اسراییلی است و در حال حاضر با مشرکت پاکستان تولید میشود و چیز بدرد بخوری نیست.
  • حسین ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    یک پیشنها به شما بدم حمید جان در موردی که چیزی نمیدونی حرف نزن عزیزم
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    درحالی که همه دشمنان ما در منطقه به دنبال اف 35 و جنگنده های مشابه هستند ما تازه داریم می ریم به سمت اف 16 ! این کارها اشتباه است به نظر من باید از کشورهای دیگر فن آوری خریداری شود نه جنگنده . باید همین جنگنده ی صاعقه را تکمیل و به تولید انبوه برسونیم یک هواپیما رهگیر هم طراحی و تولید انبوه کنیم.ستون فقرات نیروی هوایی ایران باید جنگنده های بومی باشد نه هواپیماهای وارداتی ...
  • ابوالفضل ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    خخخخخخخه حالا حتما شورا امنیت هم اجازه خواهد داد که ما هواپیما بخریم ... کجای کارین دیگه فشنگ هم بخوایم بخریم باید از زیر تیغ تیز حق وتو آمریکا رد بشیم.
  • اهوازی ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    لطفا درباره قابلیت های این هواپیما یک گزارش تحلیلی منتشر کنید.
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    0 0
    از هیچی بهتره. بخرید آقا
  • مجید ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    0 0
    اف 4 و اف 14 ساخت !!!!! اف 5 هم چند تا موتور از قبل انقلاب خریدن الان شدن آذرخش و صاعقه 2و1
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    0 0
    اون جی17 هست که با پاکستان تولید میشه این جی10
  • اهوازی ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    0 0
    میگه کارخانه اف 14 رو بخریم
  • ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    0 0
    هر نظری میدید بدید فقط خودمون رو در ساخت و بهینه سازی و بومی سازی دست کم نگیرید همین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس