کد خبر 444932
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۸

سعودی‌ها یک روز پس از قتل‌عام مردم در استان تعز اعلام کردند که 5 روز حملات خود به یمن را متوقف می‌کنند تا شاید با این حربه از رسوایی این حمله فرار کنند.

به گزارش مشرق، عربستان سعودی روز شنبه اعلام کرد که از روز دوشنبه به مدت 5 روز آتش‌بس با یمن برقرار خواهد شد و این در حالی است که هنوز مقامات یمنی واکنشی درباره این آتش‌بس یکجانبه از خود بروز نداده‌اند.

در این میان اعلام یکجانبه آتش‌بس از سوی رژیم آل‌‌سعود که حتی در روزهیا عید فطر و ماه رمضان هم حاضر به توقف بمباران یمن نشده بود خود سوال برانگیز است که می‌توان دلیل این مسئله را در تحولات اخیر میدانی در یمن جستجو کرد.

اولین نکته در روزهای اخیر حمله جمعه شب سعودی‌ها به یک منطقه مسکونی در منطقه «المخاء» واقع در استان «تعز» بود که رسانه‌ها آنرا حمام خون سعودی‌ها نامیدند به حدی تصاویر این حمله هولناک بود که بسیاری از رسانه‌های غربی هم نتوانستند در قبال آن سکوت کنند.

انتشار تصاویر جنایات سعودی‌ها در «المخاء» که منجر به کشته و زخمی شدن 100 زن و کودک شد و انتشار آن در رسانه‌های بین المللی باعث شده تا سران سعودی از وحشت تشدید فشارهای بین المللی راضی به آتش‌بس شوند تا کمی فضای منفی ایجاد شده علیه‌شان در رسانه‌های بین المللی کمرنگ شود.

دومین دلیلی که می‌توان برای آتش‌بس نامتعارف سعودی‌ها در شرایط کنونی جنگ ذکر کرد نگرانی از واکنش انصارالله به قتل عام مردم در «المخاء» است چرا که سعودی‌ها به خوبی می‌دانند در شرایط فعلی در صورت پاسخ انصارالله و هدف قرار دادن یکی از مناطق راهبردی عربستان توسط موشک‌های اسکاد شرایط متفاوت خواهد بود ولی در صورتی که انصارالله این پاسخ را در شرایط آتش‌بس انجام دهد آنگاه عربستان سعودی و رسانه‌های نزدیک به ریاض یمنی‌ها را بازی مقصر سازی تحت فشار قرار خواهند داد.

سومین دلیلی هم که می‌توان برای آتش‌بس سعودی‌ها در شرایط کنونی ذکر کرد اوضاع در عدن است، شهری که در روزهای اخیر شاهد نبردی سنگین بوده و با آتش‌بس طراحی شده توسط ریاض شبه نظامیان وابسته به رئیس جمهور فراری و نیروهای القاعده‌ای حاضر در نبرد عدن می توانند نیروی خود را احیا کنند و برای نبرد جدیدی در این شهر و تسلط یافتن بر عدن ذخیره کنند.

آنچه مسلم است این است که آتش‌بس ذکر شده هیچ نشانی از ادعاهای ریاض درباره کمک رسانی به مردم را ندارد و دارای اهدافی سیاسی و رسانه‌ای برای شاهزاده‌های سعودی است که گویا احساس می‌کنند درحال غرق شدن در خون‌هایی هستند که در یمن ریخته‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس