کد خبر 444180
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۲

‌مدیر شیلات استان یزد گفت: با توجه به پرورش قزل آلای رنگین کمان در محیط‎‎های محصور و نیز دوره پرورش کوتاه شش ماهه، تاکنون مواردی در خصوص شیوع بیماری "وی. اچ. اس" مشاهده نشده است.

به گزارش مشرق، "محمد مهدی شطرنجی" در این باره تصریح کرد: بیماری سپتی سمی هموراژیک ویروسی(VHS) در ماهیان قزل آلای رنگین کمان با اندازه انگشت قد (5 تا 8 سانتی متر) تا اندازه بازاری (300 گرم) شیوع یافته و عمدتاً در آب‎‎های با دمای زیر هشت درجه سانتی گراد ظاهر می‎‎شود.

وی افزود: مشاهده رنگ تیره در ماهیان مبتلا، چشم‎‎های بیرون زده، خونریزی بر روی آبشش‎‎ها و قاعده باله سینه‌ای از علایم این بیماری در شکل حاد است.

به گفته این مسئول، تلفات شدید در بین ماهیان مبتلا و نیز امکان شیوع بیماری به طرق مختلف (از قبیل ماهیان آلوده، پرندگان ماهیخوار، وسایل و ابزار کارگاه‎‎ها و غیره) این عارضه را به یک بیماری اخطار دهنده در اداره بین المللی همه‎‎گیری بیماری های دامی تبدیل ساخته است.

شطرنجی گفت: هر چند این بیماری از انواع بیماری‌های مشترک با انسان نبوده ولی به منظور جلوگیری از زیان اقتصادی و وقوع تلفات در ماهیان پرورشی، تهیه بچه ماهی سالم از مراکز تکثیر دارای گواهی سلامت دامپزشکی از الزامات بوده و در دستور کار این مدیریت است.

‌مدیر شیلات استان همچنین گفت: هرچند عمده تلفات ناشی از VHS، در مراکز پرورش استان‎‎های چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، اصفهان و همدان مشاهده شده اما با توجه به شایعات ایجاد شده در خصوص شیوع این بیماری در بین ماهی‎‎های قزل آلای استان، لازم است تا آبزی‎‎پروران علاوه بر گزارش هرگونه تلفات در بین ماهیان پرورشی خود به نزدیکترین اداره دامپزشکی، به طور جدی از خرید تخم‎‎های چشم زده، بچه ماهی، غذا و سایر نهاده‎‎های شیلاتی از مراکز غیرمجاز خودداری و نسبت به ارتقای ساختار بهداشتی مزارع پرورشی خود زیرنظر مراجع ذی‌صلاح دامپزشکی و مدیریت شیلات اقدام کنند.

وی یادآور شد: سازمان دامپزشکی کشور به کمک سازمان شیلات ایران و اتحادیه‌های سراسری پرورش دهندگان ماهیان سردآبی، برنامه کنترل و پیشگیری بیماری را مدون و اقدامات لازم را به عمل آورده‌اند.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    چی میگی ایدز چیه؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ویروس VHS در ماهی نه ویروس HIV

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس