کد خبر 443832
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲

یک روزنامه آلمانی با اشاره به حمله انفجاری داعش در شهر سوروچ ترکیه، اردوغان را در برابر ویرانه‌های سیاست‌های غلط خود در قبال سوریه دانسته وتاکید کرد که حالا سیاست‌های منفعلانه آنکارا در قبال داعش انتقام می‌گیرند.

به گزارش مشرق، روزنامه "تاگس اشپیگل" با اشاره به انفجار اخیر در شهر سوروچ ترکیه و در نزدیکی مرز سوریه که به کشته و زخمی شدن ده ها نفر منجر شده و ظاهرا از طرف گروه تروریستی داعش شکل گرفته بود نوشت: مدتهای طولانی نخست وزیر ترکیه گروه تروریستی داعش را به حال خود رها کرده بود و با دشمنان دیگر خود از جمله بشار اسد و کردها مبارزه می کرد. حالا این سیاست های غلط از وی انتقام می گیرد.

نویسنده در بخش دیگری از مطلب با اشاره به حمله انفجاری در شهر سوروچ ترکیه نوشت: آنکارا در برابر ویرانه های سیاست غلط و گمراه خود در قبال سوریه قرار دارد.

سال های طولانی ترکیه درباره  ظهور قدرتمندانه داعش و اقدامات بی رحمانه این گروه تروریستی مدارا کرد. این گروه  افراط گرای اسلامی تا حد زیادی بدون ایجاد ممانعتی از طرف ترکیه می توانستند به درگیری های داخلی در کشورهای سوریه و عراق بپیوندند. طرفداران گروه تروریستی داعش از همه دنیا تا امروز با کمال میل ترکیه را به عنوان یکی از کشورهای عضو ناتو برای پیوستن به جبهه های جنگ داعش انتخاب می کردند. حتی زمانی که مبارزات سخت در شهر کوبانی سوریه بین کردها و گروه تروریستی داعش رخ می‌داد ترکیه تنها نظاره گر این درگیری ها بوده و کاری انجام نمی داد.

در پس این اهمال کاری ها و غفلت های آگاهانه و عمدی، یک نوع حسابگری پنهان شده بود که حالا خود را به صورت یک فاجعه نشان می دهد. ترکیه این رویکرد را دنبال می‌کرد مبنی بر این که ما تروریست های داعش را به حال خود واگذار می کنیم تا با دشمنان اعلام شده ما که بشار اسد در صف مقدم آن ها قرار داشت و بعد از آن هم کردها بودند مبارزه کنند. این دو از دشمانان منفور رهبری ترکیه هستند و به حدی منفور هستند که رئیس جمهوری ترکیه تا به حال حداقل واقعیت های سیاسی را با جدیت انکار کرده یا آن‌ها را کاملا غلط ارزیابی کرده است. یک همسایگی با خلافت گروه تروریستی داعش برای آنکارا خطر کم تری نسبت به یک دولت مستقل کرد دارد.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب با اشاره به اینکه برای تروریست های داعش تنها و تنها گسترش منطقه نظامی تحت نفوذشان اهمیت دارد نوشت: و ترکیه هم بر اساس ارزیابی های این گروه تروریستی باید جزو منطقه تحت حاکمیت داعش درآید. از این رو آن ها درگیری های خود را به این کشور منتقل می کنند.

این روزنامه آلمانی در ادامه این پرسش را مطرح کرد که آیا آنکارا حالا رویکرد خود در قبال داعش را اساسا تغییر می دهد و یک رویکرد سختگیرانه را در قبال این گروه تروریستی اتخاذ خواهد کرد؟ این امکان پذیر است چرا که در این میان همچنین بسیاری از ترک ها به انفعال آنکارا در قبال این گروه تروریستی انتقاد سختی وارد می کنند.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: حالا باید صریح و بی پرده این مسئله برای اردوغان روشن شود که وی با توجه به مواضع خود در قبال داعش در چالشی خطرناک گرفتار شده است. وی تنها در صورتی می تواند خود را از این چالش برهاند که یک تغیر مسیر را در پیش گیرد. اگر ترکیه موفق به این کار شود به شریک مهمی در مبارزه با داعش تبدیل می شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس