کد خبر 440242
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۴

آمریکا برای آموزش هر یک از 60 مخالف سوری که قرار است به جنگ به داعش بروند، حدود چهار میلیون دلار هزینه صرف کرده است!

به گزارش مشرق، سایت پولیتیکو نوشت: آمریکا سال گذشته میلادی از کنگره بودجه 500 میلیون دلاری را برای این برنامه "آموزش و تجهیز" مخالفان "میانه‌روی" سوری خواستار شده بود که تاکنون نزدیکی به نیمی از آن را تنها برای آموزش 60 تن از مخالفان سوری هزینه کرده است.

یکی از مقامات کنگره‌ آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت: تاکنون نزدیک به نیمی از این بودجه 500 میلیون دلاری برای تجهیزات لازم در راستای آموزش این مخالفان سوری اختصاص یافته است.

این حقیقت که دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا مبلغ هنگفتی را برای برنامه‌ای صرف کرده که محصول آن تعداد اندکی مخالف "میانه‌رو" سوری است، نشان می‌دهد که به چه اندازه پیدا کردن مخالفان "میانه‌رو" سوری که از این روند نظارت دقیق و سفت و سخت پیروزمندانه بیرون می‌آیند و قصد دارند مبارزه با داعش را نسبت به جنگ داخلی علیه بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در اولویت قرار دهند، دشوار است.

این آمار بهانه‌های جدیدی را به دست منتقدان جمهوری خواه استراتژی اوباما برای مقابله با گروه تروریست داعش می‌دهد. جان مک کین، سناتور جمهوری خواه از ایالت آریزونا روز سه شنبه برنامه اوباما درخصوص سوریه را "خیال باطل و گول زننده" خواند.

این بیانیه سناتور مک کین پس از آن منتشر شد که اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا در جریان سخنرانی به کمیته نیروهای مسلح سنا گفت: در این سه ماهی که از اجرای برنامه آموزشی و تجهیز سوریه می‌گذرد تنها 60 مخالف سوری از روند بررسی پیروزمندانه بیرون آمده‌اند؛ تعدادی که بسیار کمتر از آن چیزی است که در ابتدا امیدوار بودیم.

کارتر افزود: 7000 داوطلب دیگر نیز در حال طی کردن این روند بررسی هستند.

براساس اطلاعات "سرویس تحقیقات کنگره‌ای" سال گذشته میلادی کنگره آمریکا بودجه 500 میلیون دلاری را برای این برنامه آموزشی تایید کرد که هدف آن آموزش نزدیک به 3000 مخالف سوری در سال جاری میلادی بود.

دلایل بسیاری وجود دارد که چرا تعداد مخالفان میانه رو سوری بسیار کم است یکی از این دلایل شرط دولت اوباما است مبنی بر اینکه این نیروها که در مکان‌هایی در ترکیه، اردن، عربستان سعودی و قطر آموزش می‌بینند، باید قبول داشته باشند که مبارزه با داعش نسبت به جنگ با دولت اسد در اولویت است.

مقامات دولت آمریکا نسبت به سرنگونی اسد بدون وجود ساختار سیاسی که آماده جایگزینی اسد را داشته باشد، ابراز نگرانی کرده‌اند اما سناتور مک کین و دیگر جمهوری خواهان می‌گویند، لازم و ضروری است که دولت واشنگتن به دنبال داعش و بشار اسد برود.

سناتور مک کین در بیانیه‌ای گفت: دولت اوباما از سوری‌ها می‌خواهد تا از مبارزه با نیروهای دولت صرف نظر کرده و در عین حال از حفاظت از این نیروها در مقابل بمب‌های بشکه‌ای نیروهای دولتی، امتناع می‌کند. به همین خاطر جای تعجب ندارد که برنامه آموزش و تجهیز ما در سوریه بسیار ضعیف است.

پنتاگون از اعلام اینکه چه مقدار از بودجه آموزش سوری‌ها خرج شده، امتناع کرده اما جف دیویس، کاپیتان نیروی دریایی و یکی از سخنگویان پنتاگون گفته بود، بیش از 1700 تن از 7000 داوطلب برنامه آموزش و تجهیز سوریه مراحل غربالگری نهایی را که برای مقدمه این آموزش لازم است، گذرانده‌اند.

وی افزود: ما انتظار داریم که تعداد مخالفان میانه‌رو سوری که ما در این برنامه آموزشی داریم، افزایش یابد اما همان طور که پیشتر نیز گفته‌ایم، روند نظارت برای این برنامه بسیار مهم و حیاتی است و برای ما همچنان کیفیت مهم‌تر از کمیت یا سرعت است.

اشتون کارتر، وزیر دفاع در جریان جلسه روز سه شنبه همچنین پیش بینی کرد که نیروهای متحد بیشتری بررسی شده و آموزش خواهند دید.

وی افزود: همزمان با پیشرفت برنامه‌های آموزشی ما چیزهای بیشتری درباره گروه‌های اپوزیسیون یاد می‌گیریم و روابط مهمی به وجود می‌آوریم که توانایی ما را برای جذب نیروهای جدید و جمع آوری اطلاعات ارزشمند برای عملیات‌های مقابله با داعش افزایش می‌دهد.

چندین سال است که یک برنامه مجزا و محرمانه آموزش مخالفان سوری به رهبری آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) تا مبلغ یک میلیارد دلار در حال اجرا بوده است. تاثیرگذاری آن نیز زیر سوال رفته و سبب شده برخی قانونگذاران این بودجه محرمانه را کاهش دهند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس