روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات، امروز با تمرکز بر مذاکرات هسته‌ای آغاز کردند به استقبال جمله «هیچ‌گاه یک ایرانی را تهدید نکنید» رفتند. از سوی دیگر، زیباکلام پایان مذاکرات را پیش بینی کرد.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

******

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز پنجشنبه را با تمرکز بر مذاکرات هسته‌ای آغاز کردند و به استقبال جمله «هیچ‌گاه یک ایرانی را تهدید نکنید» از سوی ظریف پرداختند. از سوی دیگر، زیباکلام پایان مذاکرات را پیش بینی کرد و نوشت «با این وجود شواهد و قرائن نشان می‌دهد توافق هسته‌ای فردا اعلام خواهد شد و با پشت سر گذاشتن شب‌های قدر می‌توانیم این توافق را جشن بگیریم.»

روزنامه اعتماد

سعید زیباکلام نتایج مذاکرات هسته‌ای را پیش‌گویی می‌کند/ احمدی‌نژاد در سودای اقدام بزرگروزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «ظریف: هیچ وقت یک ایرانی را تهدید نکنید» و «دعا کنیم کینه‌ها از دل‌هایمان بیرون رود» اختصاص داده است.

· داستان ناتمام تمدیدها

تمدید مذاکرات بر تردیدها افزوده است؛ مذاکرات دوشنبه شب وزرای خارجه با تنش کلامی همراه بوده است؛ محمد جواد ظریف در پاسخ به مذاکرات زیر شبح تهدید به طرف غربی تذکر داده است که «هیچ‌گاه یک ایرانی را تهدید نکنید» که این سخنان با استقبال وزیر امورخارجه روسیه همراه شده است. همچنان ناظران سیاسی منتظر دود سفید از هتل کوبورگ هستند.

گروه سیاسی روزنامه اعتماد نوشت «مذاکرات برای پنجمین بار در یک سال و نیم گذشته تمدید شد؛ تمدیدی که طرفین اصرار دارند نام «تمدید» را برای آن به کار نبرند و از آن با عنوان ادامه مذاکرات یاد کنند. به نظر می‌رسد تحلیلگران و خبرنگاران رسانه‌های متفاوت داخلی و خارجی حاضر در مذاکرات هم با این رویکرد کنار آمده‌اند. پیش از این زمزمه‌های حاشیه‌ای حاکی از این بود که ایران و ۱+۵ روز چهارشنبه به تفاهم خواهند رسید؛ برنامه‌ریزی‌ای که از منظر رسانه‌ای بسیار بی‌نقص هم به نظر می‌رسید. تیم مذاکره‌کننده امریکا می‌توانست صبح روز پنجشنبه به وقت وین در حالی که هنوز قانونگذاران کنگره به وقت امریکا در خواب هستند، متن توافق جامع هسته‌ای را به خاک کشور خود رسانده و پس از دریافت امضای باراک اوباما؛ رییس‌جمهور ایالات متحده آن را به کنگره واگذار کنند. با این همه حنای این سناریو دیگر رنگی ندارد. مذاکرات به شکل رسمی تا روز ۱۰ جولای تا لحظه تنظیم این خبر ادامه پیدا خواهد کرد و البته که شانس چندانی هم برای حل و فصل اختلاف‌های باقی مانده تا پایان روز پنجشنبه برابر با ۹ جولای به وقت وین وجود ندارد. این ساعات در وین همه می‌دانند که مذاکرات به احتمال بسیار زیاد به توافق جامع هسته‌ای تبدیل خواهد شد. این توافق بیش از هر زمان دیگری در این ۱۳ سال به خط پایان نزدیک شده است و البته به همین میزان هم با رسیدن به این خط فاصله دارد. مواضع نهایی عریان شده و بر روی میز مذاکره قرار گرفته است. حالا شعار نیاز به تصمیم سیاسی بیش از هر زمان دیگری باید جامه عمل بپوشد. این مذاکرات ضرب‌الاجل‌های جولای و نوامبر ۲۰۱۳، مارس و ژوئن ۲۰۱۴ را پشت سر گذاشته است و در نخستین دهه ماه جولای همچنان به مسیر خود ادامه می‌دهد. گفت‌وگوها در مسیر خاکستری ادامه دارد. نه سپیدی توافق به راحتی رخ می‌نماید و نه تیرگی شکست می‌تواند مذاکره‌کنندگان را از ادامه مسیر بازدارد. همه توافق را می‌خواهند اما از جنس و ماهیت خوب آن.»

روزنامه آرمان‌امروز

سعید زیباکلام نتایج مذاکرات هسته‌ای را پیش‌گویی می‌کند/ احمدی‌نژاد در سودای اقدام بزرگروزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «ما پیروزیم» و «بازگشایی سفارت آمریکا غیرممکن نیست» اختصاص داد.

· جشن توافق بعد از شب قدر

زیباکلام در یادداشتی به محورهای منازعه میان دیپلمات‌ها در وین پرداخته است؛ وی در بخشی از یادداشتش نوشت «تمدیدها به این علت است که موضوعات مورداختلافی که مورد تفسیرهای متفاوت قرار می‌گیرند، باقی نماند. یکی از بزرگ‌ترین نکات، تحریم‌هایی است که در پی قطعنامه شورای امنیت به‌وجود آمده است؛ تحریم‌هایی که در دولت قبل کاغذپاره قلمداد می‌شد و امروز برای رفع آن‌ها روزها و ساعت‌ها مذاکره می‌شود. بر اساس یکی از این تحریم‌ها از صدور تسلیحات به ایران جلوگیری شده است. بیش از سه سال از این تحریم‌ها می‌گذرد و روس‌ها بر اساس آن نتوانسته‌اند به ایران صادرات داشته باشند، چراکه این صادرات شکستن تحریم‌های شورای امنیت به‌حساب می‌آمد. آن موقع که قطعنامه شورای امنیت علیه ایران به تصویب رسید، فرض طرف مقابل بر این بود که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است. بنابراین با توجه به اینکه سلاح هسته‌ای با موشک‌های قاره‌پیما حمل می‌شود، طبق قطعنامه شورای امنیت، هرنوع صادراتی که به ساخت و توسعه موشک‌های دوربرد ایران کمک می‌کند، ممنوع شد. اکنون فرض طرف مقابل بر این است که ایران در چارچوب توافق به دنبال تولید سلاح هسته‌ای نیست و بنابراین ایران از نظر ساخت موشک‌های دوربرد همانند کشورهای دیگر خواهد بود و منعی در ساخت موشک‌های دوربرد نخواهد داشت. با توجه به این فرض مکانیسم‌هایی که برای نظارت و جلوگیری از تولید سلاح هسته‌ای به وجود آمده بلاموضوع خواهد شد.»

زیباکلام همچنین به پیش‌بینی بزرگی دست زد و پیرامون زمان توافق نوشت «با این وجود شواهد و قرائن نشان می‌دهد توافق هسته‌ای فردا اعلام خواهد شد و با پشت سر گذاشتن شب‌های قدر می‌توانیم این توافق را جشن بگیریم.»

· احمدی‌نژاد در سودای اقدام بزرگ

گروه سیاسی روزنامه آرمان امروز در گفت و گو با امیر محبیان به شرایط اثرگذاری توافق احتمالی بر سیاست داخلی و همچنین وضعیت جریانات سیاسی در انتخابات بهارستان پرداخته است.

مؤسس حزب نواندیشان در پاسخ به این سؤال که توافق احتمالی هسته‌ای چه تاثیری بر فضای سیاسی کشور در سال انتخابات می‌گذارد؛ اظهار داشت «صرف توافق نمی‌تواند عامل اساسی در تغییر فضای فکری در جهت بهره مندی یک جریان از فضای دگرگون‌شده انتخاباتی شود. مهم این است که آیا توافق انجام‌گرفته از منظر افکار عمومی موقعیت بهتری را برای ایران و مردم فراهم می‌کند یا خیر؟ به عبارت بهتر، مردم شرایط را در مقایسه با وضعیت خود ارزیابی می‌کنند. فراموش نکرده‌ایم که هنگامی که تماس‌های اولیه روحانی و اوباما برقرار شد یا نشست‌های مستقیم اولیه برقرار شد، تصور بر این بود که سریعاً قیمت دلار کاهش پیدا کرده و نتایج این دیدار در وضعیت ارز دیده خواهد شد. اما شوک اولیه بسیار کوتاه‌مدت و نااستوار بود. بنا براین باید منتظر شد و نتایج را ارزیابی کرد. نکته خطرناکی که حتماً باید مسئولان دولتی مراقبش باشند تا تصور آن در اذهان شکل نگیرد. این برداشت خطرناک است که دولتی‌ها مذاکرات هسته‌ای را در مسیر رسیدن به فرصت‌های انتخاباتی درون کشور پیش می‌برند تا از نتایج آن سود انتخاباتی ببرند. این برداشت مطلقاً شکل نگیرد، زیرا برای وجهه دولت بسیار بد است. متاسفانه به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان روی این فاکتور سرمایه‌گذاری کرده‌اند. مبادا طمع‌های اینچنینی تصویر دولتی را ایجاد کند که منافع کلان کشور را بازیچه بازی‌های سیاسی کوتاه‌مدت کرده است. البته با شناختی که از مسئولان دولتی موجود است و مراقبت هوشمندانه رهبری چنین برداشتی درست نیست، اما دولتی‌ها هم هوشیار باشند و علائمی اینگونه از خود نشان ندهند.»

عضو شورای سردبیری روزنامه رسالت پیرامون سیاست‌ورزی احمدی‌نژاد گفت «احمدی‌نژادشان خود را فراتر از کاندیداتوری برای نمایندگی می‌داند. او قصد دارد مجموعه گروه‌های هوادار خود را سامان داده و در سطح یک لیدر مؤثر یک جریان سیاسی قدرتمند و فعال درون کشور ظاهر شود. تشکیل گروه‌های سیاسی مختلف که هر کدام گروهی از مخاطبان را هدف می‌گیرند در همین راستاست. البته من اخیراً صحبتی با دکتر احمدی‌نژاد نداشته‌ام تا سطح پرش خیال او به سوی قدرت را اندازه بگیرم، اما با شناختی که از ایشان دارم او در پی کار کوچک نیست.»

روزنامه ایران

سعید زیباکلام نتایج مذاکرات هسته‌ای را پیش‌گویی می‌کند/ احمدی‌نژاد در سودای اقدام بزرگروزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «فردا؛ روز حمایت مردمی از قدس» و «نفسگیرترین جدال دیپلماتها در وین» اختصاص داد.

· از جاش ارنست تا اکبر هاشمی؛ بهبود روابط ایران و آمریکا

روزنامه دولتی ایران در صفحه سیاسی خود به انعکاس سخنان جاش ارنست پیرامون روابط ایران و آمریکا پرداخت و در همین راستا نوشت «جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه تمدید گفت‌وگوها درباره برنامه هسته‌ای ایران، فرصتی را برای پرداختن به اختلافات مهم میان دو طرف فراهم آورده است، گفت: درصورتی که توافق موجب شود روابطمان با ایران بهتر شود، از آن استقبال خواهیم کرد. به گزارش انتخاب، وی در ادامه با این ادعا که ایران هم اکنون در حال برهم زدن ثبات در منطقه است، گفت: درصورتی که ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، اوضاع در خاورمیانه را شکننده تر می‌کند.»

هاشمی رفسنجانی در گفتگو با گاردین اظهار داشت «مذاکرات هسته‌ای تابوی گفت‌وگوی رو در رو با آمریکا را شکسته و توافق می‌تواند گامی بزرگ رو به جلو باشد و بازگشایی سفارت آمریکا در ایران، غیر ممکن نیست اما این مسئله به رفتار طرفین بستگی دارد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 52
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 63
  • امیر تبریز اوغلی ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    0 0
    احمدی نژاد به سرعت برمیگردد
  • ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    0 0
    زیبا کلام ما اصلاح طلبان دوست داریم
  • حبیبی ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    0 0
    درود بر احمدی نژاد
  • محسن ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    0 0
    ولی ما دوست نداریم.
  • مهدی از قم ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    0 0
    به شما اصلاح طلب توصیه میکنم مناظره زیباکلام و دکتر حسن عباسی را نگاه کنید تا سطح سواد بزرگانتان را ببینید
  • ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    0 0
    آقای زیبا کلام .. دقیقه 90 یه خیر بهش رسیده .. اونم با مضمون کلی عنوان کرده... اینو که همه دیگه میدونند.
  • کیا ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    0 0
    منافقین و ملحدین و فاسقین آرزوی جلوه دادن آب نبات چوبی را بجای در درآستین می پرورانند تا مومنین را نابود نمایند اما باید منتظر مکر الهی بود که در این مورد در کجا خداوند این را رو می کند مثل واقعه طبس بدون هزینه و مثل یک بشارت یا مثل 9دی 88 با تاخیری که حکایت از گسست صف مومنین باشدوالله اعلم ...............................
  • ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    0 0
    هر چی فقیر و مستضعف دیدم تا حالا توی استان های مختلف همشون طرفدار احمدی نژاد هستن. احمدی نژاد به مستضعفین اهمیت زیادی میداد. هر جا هست سلامت باشه.
  • کمال ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    0 0
    خلایق هرچه لایق
  • کمال ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    0 0
    دولت قبل بیچارمون کرد اخه چرادست ازسراین مردم نمیدارد
  • مهدی ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    0 0
    از بین تمام اتفاقات بعد توافق بازگشایی سفارت آمریکا براش مهمه کجای دلم بذارم اینو
  • حبیب ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    0 0
    امیدوارم که امام الزمان ازماراضی باشه خودش این مملکت رامی چرخاند دست غیب خداوندی بامردم ایران است
  • ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    0 0
    احمدی نژاد فاصله طبقاتی ،فقر و فحشا و بین مردم تفرقه و دو دستگی ایجاد کرد
  • سهراب ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    0 0
    متأسّفانه مستضعفین متوجه نشدند که احمدی نژاد با شندر غاز یارانه نه تنها آنها را بلکه کشور رابه خاک سیاه نشاند
  • ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    0 0
    این بی سواد رو (زیباکلامو میگم) اول حالیش کنین جایزه نوبل رو کودوم کشور میده !!!
  • ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    0 0
    مناظره زیبا کلام و حسن عباسی رو ببینین تا فرق آدم بی سواد و باسواد رو درک کنین...
  • محمد ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    0 0
    خيانتي كه احمدي نژاد به ايران كرد هيچكس نكرد ،
  • اسماعیل ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    0 0
    درود بر حسن روحانی.بهترین رییس جمهورایران
  • مهدی ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    0 0
    درود بر دکتر محمود احمدی نزاد
  • ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    0 0
    خواب دیدی خیره داداش
  • ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    0 0
    پوپولیسم یعنی همین عزیز
  • عمواحمد ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    0 0
    کلاهی که احمدی نژاد سرمردم مستضعف وآحادمردم گذاشت آنقدر گشادبود که هنوز عده ای نمی تونن جلوشونو ببینندو هنوز کلاهه داره خودنمایی می کنه .
  • ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    0 0
    کسی که فاتحه مستضعفین رو خوند همین احمدی نژاد بود!.،
  • یار غریب ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    0 0
    احسنت 1000 لایک
  • عليرضا از اهواز ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    0 0
    متأسفانه حسن عباسي بجاي بحث در رابطه با موضوع هسته اي فقط فرافكني ميكند و اصلاً سطح سواد ايشان در حد زيباكلام نيست
  • ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    0 0
    درود بر احمدی نژاد
  • بی خیال ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    0 0
    احمدی نژاد لایق احمقی نژادهاست
  • ناشناس ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    0 0
    احمدی نژاد رو دوست داریم. و می اید..‌..
  • ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    0 0
    درود بر بزرگ مرد تاریخ ایران دکتر احمدی نژاد او خواهد امد به همین زودی با رای اکثریت اگر خدا بخواهد
  • ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    0 0
    کمال لیاقت شما هم خاتمی فتنه گر سوروسی است
  • ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    0 0
    ناشناس:۱۹:۴۱ - یعنی طرفداری از ضعفا پوپولیست است؟ اون وقت چطور شما تندروها فقر مردم را سیبل اهداف خود می کردید که مذاکرات را به سرانجام برسانید؟ خدا همه نادان ها رو بیدار کند
  • ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    0 0
    اونی که باید دست از سر مردم برداره دوستان فتنه گر و اشرافی شما هستند.
  • افسادطلب ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    0 0
    تا جایی که همه می دانیم این خصائص مربوط به دولت افسادات است!
  • افسادطلب ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    0 0
    نه عمو جان! احمدی نژاد کاسه کوزه شما دلال ها و اشرافیون رو بهم ریخت..
  • ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    0 0
    ببخشید اشتباه نوشتم منظورم فتنه گران و اصلاح طلب ها بودن...
  • ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    0 0
    خخخخ
  • افسادطلب ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    0 0
    فاتحه اشرافیون رو
  • ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    0 0
    احمق تویی و خاتمی...مشرق اگه عدالت داری یا نظر ما رو تایید کن یا اینو حذف.
  • افسادطلب ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    0 0
    شما برو دنبال آبگوشت ...آخه دکتر عباسی رو با این نقیض گو قیاس می کنی؟
  • مهدی از قم ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    0 0
    چرت نگو عزیزم.اگر ایشون سوادی نداشتند بزرگان اصلاح طلبی از مناظره با ایشون فراری نبودند.حاضرم اسم ببرم ولی متاسفانه مشرق منتشر نمیکنه
  • ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    0 0
    آب دریا با پوزه ...نجس نمیشه.
  • سویس یا نوروژ یا اصلا هرجای دیگری مسئله این است ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    0 0
    باشه تو راست میگی منطقی !!! فقط نمیدونم چرا مصداقی نگفتی که نشون میده چـــــــه قدر با سوادید !!! تــــــبــــــــریــــــــــــــــکـــــــــــــــــــ :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
  • ناشناس ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    0 0
    اتفاقا"بر عکس در 8 سال دولت دکتر فاصله طبقاتی کاهش یافت و طبقات ضعیف و متوسط جامعه تقویت شدند .
  • ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    0 0
    زنده باد زیبا کلام
  • مهدی ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    0 0
    فقط ی رییس جمهور در ایران بود که این همه عمران وابادانی در کشور بوجود اورد .که در طول تاریخ انقلاب بی نظیر بوده اگر فسادیم بوده تقصیر احمدی نژاد نیس بخاطر عدم برخورد همون فساد ادامه داره. قدرت خرید مردم نسبت به قبل چند برابر کاهش پیدا کرده قبوض چند برابر شده رکود در همه زمینه ها بیداد میکنه.و....
  • ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    0 0
    با زنده باد گفتن زیباکلام باسواد نمیشه!!
  • فرهاد ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    0 0
    میشه بگین تو دولت کی پراید 7 میلیونی شد 20 میلیون تومن؟؟؟؟؟ دلار هزار تومنی شد سه هزار و پونصد؟؟؟؟ مردم واسه خرید مرغ ساعت ها تو صف بودند؟؟؟؟ کدوم آبادانی و توسعه؟؟؟ سه مورد رو نام ببر
  • ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    0 0
    فقطط جلیلی وگرنه احمدی نژادم با اصلاح طلباست یازده روزه...
  • علی ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    0 0
    هیچ کس به احمدی نژاد رای نمی دهد
  • ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
    0 0
    اولاش فکر می کردم زیبا کلام آدم غرب زده ایی است و غرب پرست است بعدا فهمیدم خیلی آدم کم سواد و ساده لوحی است. صادق زیبا کلام من و ببخش که فکر می کردم فکر می کنی
  • ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
    0 0
    یه خورده تحقیق کن ببین چه کسانی بازار را بهم می زدند!
  • ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
    0 0
    توهم زدی اساسی!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس