اسکای نیوز عربی در گزارشی مدعی شد ایران از خطوط قرمز خود در مذاکرات هسته‌ای عقب نشینی نکرده است.

به گزارش مشرق، به نقل از  شبکه اسکای نیوز عربی؛ این شبکه تلویزیونی در گزارشی مدعی شد: درجا زدن در مراحل پایانی از ویژگی‌های مذاکرات ایران با قدرت های بزرگ است. در حالی که همه خود را آماده امضای توافق هسته‌ای با ایران کرده بودند مسئله تحریم‌های موشکی ایران به اختلاف نظر جدید تبدیل شده و این اختلافات باعث به تعویق افتادن امضای توافق نهایی شده است.

مطرح شدن مسئله تحریم‌های موشکی ایران به این معناست که توافق درباره موضوعات بحث برانگیز سابق حاصل شده است و همه آماده امضای توافق هسته‌ای هستند یا دست‌کم این که پرونده بحث برانگیز جدیدی باز شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: 20 ماه از آغاز مذاکرات ایران با قدرت‌های بزرگ می‌گذرد و این مدت برای حل و فصل همه اختلافات در پرونده هسته‌ای ایران کافی نبوده است و ضرب الاجل ها یکی پس از دیگری تمدید شد و همه منتظر امضای توافق نهایی هستند.

 در مذاکرات هسته ای کنونی با حوادث غافلگیرکننده جدیدی روبرو و موضوعات جدیدی در آن مطرح شد که مانع از حصول توافق نهایی هستند. مهم ترین این موضوعات به تحریم‌ها و تفسیر هر یک از طرف‌ها درباره آن مرتبط است. ایران بر لغو تحریم بین المللی صادرات سلاح به این کشور اصرار دارد ولی قدرت‌های شرکت کننده در این مذاکرات آن را نمی‌پذیرند.

واشینگتن تاکید کرد هر گونه توافق احتمالی با ایران شامل لغو تحریم‌های موشکی ایران و تجارت تسلیحات متعارف این کشور نخواهد بود؛ ولی روسیه موضع متفاوتی در این زمنیه دارد و تاکید می‌کند این تحریم‌ها مرتبط به پرونده هسته‌ای ایران است. مسکو بر این مسئله تاکید می‌کند ایران برای مقابله با تروریسم به محموله‌های تسلیحاتی نیاز دارد. "لوران فابیوس،" وزیر خارجه فرانسه، به دشواری‌ها در این مذاکرات اشاره و تاکید کرد تلاش‌ها برای حل و فصل اختلافات ادامه دارد. وی به سه اختلاف اصلی اشاره کرد.

"فابیوس" گفت: فرانسه بر اعمال محدویت‌های ضروری بر مطالعات هسته‌ای، بازگشت خودکار تحریم‌ها و بررسی ابعاد نظامی احتمالی سابق در برنامه هسته‌ای ایران اصرار دارد.

گزارشگر این شبکه افزود: مذاکره کنندگان در وین، روز جمعه را پایان این مذاکرات اعلام کرده‌اند.

یکی از دیپلمات‌های ایرانی تاکید کرد این کشور پیشنهادهای ملموسی برای از بین بردن رکود فضای این مذاکرات ارائه کرده است ولی منابع هر گونه پیشنهاد ایران را رد کرده اند. تهران می‌گوید مسئله تمدید ضرب الاجل این مذاکرات ارتباطی به ایران ندارد و مشکل کشورهای غربی است. ایران می‌گوید پیشنهادها و راه حل هایی ارائه کرده است؛ ولی به نظر نمی رسد هیچ عقب نشینی درباره خطوط قرمز خود داشته باشد.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    0 0
    سریال مذاکرات هسته ای سریالی است که قسمت پایانیش را کسی نمیداند وهمین هیجانیش کرده، فقط خدا کند مثل بعضی از سریالها هسته ای دو و سه نداشته باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس