رئیس جامعه صنفی ‌تهیه‌کنندگان سینمای ایران معتقد است که تا میان اعضای انجمن‌ها و صنوف سینمایی اختلاف وجود دارد کار صنفی و انجمنی انجام نخواهد شد.

گروه فرهنگی مشرق حمایت از انجمن‌ها و صنوف و NGO  ها از وعده‌های مهم دولت یازدهم بود که براساس آن رئیس‌جمهور مدعی شد که همه امور به دست توانای متخصصان که در انجمن‌ها گرد هم آمده‌اند، سپرده خواهد شد. وعده‌ای که تحقیق درباره عملی شدن و سنجیدن تحقق یا عدم تحقق آن بعد از دوسال منطقی به نظر می رسد.

اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران که یک تشکل صنفی مستقل از خانه سینماست در روزگار حضور جواد شمقدری در سازمان سینمایی به عنوان نهادی معتمد دولت شناخته می‌شد. همین معتمد بودن سبب ساز آن شد تا در روزهایی که درگیری های سیاسی به تعطیلی خانه سینما منجر شده بود این نهاد بتواند با کمک دولت وقت بخشی از وظایف صنفی خانه سینما را با راه اندازی خانه سینمای 2انجام دهد.

از جمله این کارها تخصیص بیمه تکمیلی به اعضای صنوف و کارت های طلایی بیمه ایران بود.

بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم و بازگشایی خانه سینما، گروهی معتقد بودند اتحادیه تهیه کنندگان که رابطه خوبی با تیم قبلی سینمایی داشت به چشم صنفی در تقابل با دولت نگریسته خواهد شد و برای انجام خدمات صنفی حمایتی از آن صورت نخواهد گرفت.

سیدضیا هاشمی، رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینمای ایران در گفتگو با مشرق گفت: واقعیت این است که ما در ابتدای ورود اعضای جدید وزارت ارشاد دولت یازدهم رابطه صمیمانه‌ای با هم نداشتیم زیرا مدیران سینمایی ما را وابسته به دولت قبل می‌دانستند که ما هنوز هم دلیلش را نفهمیدیم ولی ما تنها یک جریان هنری هستیم که به هیچ جناحی هم تعلق نداریم.


دولت از اختلاف میان تهیه‌کنندگان استفاده می‌کند


وی افزود: مهمترین موضوعی که در این میان مهم است این است که اختلاف میان ما یعنی جمع هنرمندان باعث می‌شود که دولت هیچ همکاری با ما نداشته باشد، چه مثبت و چه منفی و چه آنجا که دلش می‌خواهد که مشکلی حل شود و همکاری کند و چه انجا که دلش نمی‌خواهد که معضلی برطرف شود.

هاشمی خاطرنشان کرد: حدود یک سال گذشته اختلافات میان تهیه‌کنندگان سینمایی به بالاترین حد ممکن خود  طی این سال‌ها رسید. پس همکاری خاصی با دولت نداشتیم در صورتی که ما تنها صنف رسمی تهیه‌کنندگان هستیم و به تبع باید با ما در امور مختلف حداقل مشورت می‌شد. در آن یک سال آبی گل‌آلود بود و به نظر می‌رسید که دولت هم یک جاهایی دلش نمی‌خواست وارد عمل شود و اختلافات برطرف شود.

وی ادامه داد: حدود یک سال پیش ما نزد وزیر ارشاد رفتیم و شرایط را به صورت کامل و روشن برای ایشان توضیح دادیم که وی نیز با سعه صدر به تمام حرف‌های ما گوش کرد و در کل جلسه‌ای بسیار سودمند برگزار شد. بعد از این جلسات اتفاقات بهتری افتاد که نتیجه آن جشنواره فیلم فجر سال گذشته بود که باز هم زمینه‌های تفاهم بیشتر شکل گرفت.

رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینمای ایران معتقد است که بین دولت و همه سندیکاها همیشه اختلافاتی بوده ولی این اختلافات باعث نشده که امور فی‌مابین آنها انجام نشود و گفت: به عقیده من بهترین کار این است که همه بچه‌بازی‌ها را کنار بگذاریم و وارد یک مفاهمه جدی بشویم.

وی خواستار تفاهم و همدلی میان هنرمندان شد و بیان کرد: ما در ابتدا باید اختلافات میان خود را کنار بگذاریم و بعد به سمت دولت برویم. تا میان اعضای یک انجمن همدلی وجود نداشته باشد نمی‌توانند با هیچ دولتی با هر گرایش سیاسی کار کنند و از عملکرد خود راضی باشند.

هاشمی خواستار ریش‌سفیدی کردن دولت برای حل اختلاف میان هنرمندان شد و اظهار کرد: عقلا و دولتی‌ها باید پا پیش گذاشته و در رفع اختلافات بکوشند نه دامن بزنند! ما باید یک سوزن به خودمان بزنیم و بعد جوال‌دوز را به سمت دولت نشانه برویم. وقتی میان اعضای یک سندیکا اختلافات آنقدر عمیق و زیاد است که از نشستن کنار هم ابا دارند چه انتظاری از دولت می‌توان داشت.

وی گفت: برخی رانت‌خواری‌ها از همین اختلافات نشات می‌گیرد. متاسفانه بعد از انقلاب اسلامی نظام صنفی در ایران تعریف درستی نداشته و ندارد و من امیدوارم که آقای میرکریمی به این مسائل بیشتر توجه کنند و اختلافات را کنار بگذارند تا سینمایی پویا و درخشان داشته باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس