کد خبر 436554
تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۷

گذرنامه‌ ۳۲ برگی جمهوری اسلامی ایران با تصاویری از نمادها و آثار تاریخی - فرهنگی کشور مزین شده است.

 به گزارش مشرق، گذرنامه مدرکی رسمی است که توسط دولت‌ها برای شهروندان صادر و به‌ عنوان سند هویتی آن‌ها برای سفر به دیگر کشورها شناخته می‌شود. این سند بین‌المللی با وجود آن‌که در در سراسر دنیا معیاری برای صدور مجوز ورود مسافران خارجی تلقی می‌شود، اما براساس این‌که صادرکننده‌ی آن کدام کشور باشد، درجه اعتبار متفاوتی دارد.

امروزه در دنیا کشورها تلاش می‌کنند علاوه‌ بر بالا بردن امنیت گذرنامه، این مدرک هویتی را از لحاظ ظاهری زیباتر کنند. برای مثال جلد پاسپورت در کشور نروژ به رنگ‌های غیرمرسومی مانند سفید، آبی فیروزه‌ای و قرمز است و نشان جدید طلایی‌رنگ تاج ملی روی آن حک شده است. همچنین با تاباندن اشعه ماورای بنفش به صفحات داخلی گذرنامه، شفق‌های قطبی موجود در منظره آسمان شب تابش می‌کنند.

تخت جمشید هم به پاسپورت ایرانی آمد

گذرنامه شهروندان کانادایی به‌شکل کلی تغییر کرده و اخیرا از تصاویر بناهای تاریخی و نمادهای کانادا در برگه‌های داخلی استفاده شده است. البته این تصاویر فقط زیر نور ماورای بنفش دیده می‌شوند. با این کار و نیز استفاده از چیپ بیومتریک در داخل گذرنامه‌ها، امنیت این دفترچه‌ها را تا حد قابل توجهی بالا رفته و جعل کردن آن دشوارتر شده است.

تخت جمشید هم به پاسپورت ایرانی آمد
مسجد امام اصفهان

گذرنامه‌های جدید جمهوری اسلامی ایران نیز در طراحی جدیدش با تصاویری از آثار و بناهای شاخص کشور و همچنین برخی آثار ثبت جهانی‌شده مزین شده است. جلد این گذرنامه‌ها به رنگ زرشکی است.

تخت جمشید هم به پاسپورت ایرانی آمد
عالی‌قاپو

در صفحات داخلی این گذرنامه، طرح‌هایی از حرم مطهر امام‌رضا (ع)، آرامگاه حافظ، تخت جمشید، ارگ بم، آرامگاه ابوعلی سینا، آرامگاه فردوسی، آرامگاه خیام نیشابوری، آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، آرامگاه عطار نیشابوری، عمارت عالی‌قاپو، مسجد امام‌خمینی (ره) اصفهان، مصلی امام‌خمینی (ره) تهران، خانه بروجردی‌های کاشان، برج آزادی و در صفحه آخر نیز طرحی برگرفته از نقوش محراب مسجد جامع اصفهان دیده می‌شود.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    0 0
    عکس اصل باشه نقاشی نباشه نمیشه که هر جا نشون دادیم خودمون کیف کنیم.
  • ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    0 0
    بسیار خوبه.
  • فریدریک سانتانوف ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    0 0
    تبریک تبریک
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    0 0
    شهرهای دیگه آثار باستانی با قدمت بیشتر از برج آزادی نداشت که اینو حتما" بزارید.. من نخوام اینا در پاسپورتم باشه باید کی رو ببینم. مردم گرفتارن شما هم نمادهای ............ چاپ کنید .
  • ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    0 1
    تخت جمشيد يك بناي بومي ايراني نيست بناهاي ايراني همه اجري و خشتي هستند تخت جمشيد بنايي سنگي مثل تمامي بناهاي يوناني است كه توسط اسرا و هنرمندان يوناني اجير شده ساخته شده است كه البته بنايي ناكامل و نيمه كار رها شده است شايعاتي در مورد بيمه كارگران سازنده و مرخصي زايمان كارگران زن و از اين قبيل همه بدون منبع و رفرانس و همه دروغ محض هستند هزينه ساخت اين كاخ ها هم با غارت و به نابودي كشاندن تمدن هاي باشكوه منطقه مثل عيلام و بابل و مصر توسط هخامنش ها تامين شده است اين بنا در واقع نمادي از هنر يوناني است بهتر بود بجاي عكس يك بناي يوناني عكس يك بناي ايراني را روي گذرنامه مياوردند
  • پسر ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    0 0
    بعد میگن گردشگر نمیاد مسئولان فقط فقط بناهای شهرهای خاص تبلیغ میکنن عوض اینکه دوتا دوتا تو هر صفحه یه بنا چاپ کنین از هر کدوم یه بار چاپ میکردین و بنای تاریخی بیشتری چاپ میشد
  • ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    0 0
    تخت جمشيد ايراني هست يا يوناني ؟؟ سازنده اش كيه ؟
  • ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    0 0
    برادر من مجبوری نطر بدی اینجوری باشه روم کلا بتای بومی نداره چون کلا بدست برده ها ساخته شده !!!بعدشم هر ساختمونی سنگی باشه یعنی رومیه یا یونانیه؟!!!یا معمارش یونانیه ؟!!!!کلا تو تاریخ ایران تا زمان قاجار همه کاخ ها و بنا های دولتی وا عیانی سنگین هستن!!!
  • ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    0 1
    تخت جمشید شبیه کدام یک از آثار باستانی ایران است ؟هیچکدام برای اینکه سازنده هاش یونانی بودند
  • ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    0 1
    ستونهاش مثل معابد يونانه انوقت ما را ببين به چي افتخار ميكنيم
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    0 1
    ستونهاش مثل معابد يونانه انوقت ما را ببين به چي افتخار ميكنيم
  • ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    0 0
    بسیاری از نماها وتمثالهای تخت جمشید ازجمله اسبهای با سر آدمیزاد در دروازه ورودی کاملا آشوری هستند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس