آیا می‌توان ساخت فیلم ناموفق "احساسات مشترک" را خواب چپ بلاتر و طرح استراتژیک او برای جلوگیری از یک بحران بزرگ، که نتیجه عکس داد و منجر به برکناری‌اش دانست؟ و آیا می‌توان گفت که این بزرگترین اشتباه استراتژیک زندگی سپ بلاتر بود؟

گروه ورزشی مشرق - در روزهای پیش از جنجال‌ این روزها برای سپ بلاتر رییس برکنار شده فیفا- اتفاقی خوشایند به نفع وی رخ داد. انتشار فیلمی در تمجید از یک عمر فعالیت وی، نه تنها موجب خوشحالی این مدیر سوئیسی فوتبال دنیا شد، که تا حدی هم بر اذهان عمومی تاثیر داشت. این فیلم که به تهیه‌کنندگی شخص بلاتر در سال 2014 منتشر شد، استراتژی و دفاعیه‌ای بود پیش از بروز سلسله اتهامات مربوط به فساد فیفا در سال 2015. اما به هیچ وجه با اقبال عمومی روبرو نشد، از سوی منتقدین مطرح جهان با عناوینی چون "اسفبار"، "تبلیغاتی"، و "مزخرف" شناخته شد و حتی نمرات بسیار ضعیفی را در وب‌سایت‌ها و مجلات معتبر سینمایی از آن خود کرد. لبخندهای جشنواره کن امسال بلاتر عمری کوتاه داشت و ظاهرا پیرمرد 79 ساله اریکه نشین فوتبال را یارای مقابله با دستان پشت‌ پرده سیاست نبود.

بزرگترین اشتباه استراتژیک زندگی سپ بلاتر

سپ بلاتر به همراه ژرارد دی پاردو بازیگر نقش ژول ریمه در جشنواره کن

روزنامه نیویورک تایمز، در مطلب اخیر خود به قلم "دن بری" خبر از ساخت فیلم جدید هالیوود با موضوعیت فساد مقامات فیفا و در راس آنها سپ بلاتر با بازی "تیم رات" بازیگر مشهور هالیوود- داد. در این فانتزی حماسی، بلاتر به عنوان "مرد مصمم اخلاقیات" معرفی شده است.

بزرگترین اشتباه استراتژیک زندگی سپ بلاتر

این فیلم که "احساسات مشترک" نام دارد، محصول کشور فرانسه بوده و به کارگردانی "فردریک آبورتین" (Frédéric (Auburtin ساخته شده است، و دوران ریاست سه رییس تاریخ فیفا "ژول ریمه" (54-1921)، "ژائو هاوه‌لانژ" (98-1974)، و "سپ بلاتر" (2015-1998) را روایت می‌کند.

بزرگترین اشتباه استراتژیک زندگی سپ بلاتر

بحث سرمایه 17 میلیون یورویی ساخت این فیلم که توسط فیفا تامین شده است، نیز از جمله بحث‌های جنجالی جراید سراسر دنیاست. آبورتین در مورد ساخت فیلم خود به کنایه می‌گوید "من جسارت "مایکل مور" جنجالی را در فیلم ساختن ندارم. اما حقیقتا می‌خواستم بیشتر وارد فضای تاریک فیفا شوم. فضای نامعلومی که مملو از حاشیه و شایعه بود. باید یک سری از چیزها برایم معلوم می‌شد. لذا، کار را قبول کردم. ما در فرانسه ضرب المثلی داریم که می‌گوید: وقتی پادشاه نیستی، یعنی پادشاه نیستی. معنای آن این است که اندازه یک پادشاه (بلاتر) رویاپرداز نباش. کار نگارش فیلمنامه چند ماه طول کشید و همه می‌دانید که یک کلمه هم بدون اجازه فیفا جابجا نمی‌شود".

بزرگترین اشتباه استراتژیک زندگی سپ بلاتر

بلاتر به همراه ژرارد دی پاردو و فردریک آبورتین

نویسنده ورزشی نیویورک تایمز در ادامه مطلب خود به این اشاره می‌کند که سپ بلاتر که تهیه‌کننده اصلی فیلمی در مورد پاکدستی خود است، پس از تایید بازیگر نقش خود کلید ساخت فیلم را زد.

او، این فیلم را اثری می‌داند که موضوعش دنیای فوتبال است اما دریغ از تمرکز بر مستطیل سبز؛ چرا که غالب لحظات فیلم در اتاق مدیریت و امور مربوط به این سه مدیر بخصوص بلاتر- می‌گذرد و در اصل نام خود فیلم مورد سوال است و هیچ احساس مشترکی در میان سه شخصیت اصلی دیده نمی‌شود.

بزرگترین اشتباه استراتژیک زندگی سپ بلاتر

تیم راث نقش 56 سالگی بلاتر را در فیلم بازی کرده است

فیلم با تلاش‌های بی‌دریغ ژول ریمه و فراز و نشیب‌های مقابل وی آغاز می‌شود و به ریاست هاوه‌لانژ جاه‌طلب، دیکتاتور مآب می‌رسد که نهایتاً فیفا را با مشکلات مالی عدیده‌ای تنها می‌گذارد، تا اینکه ناجی بزرگ یعنی سپ بلاتر بر منصه قدرت فیفا ظاهر می‌شود و با درایت خود کشتی فرو رفته در گل فساد و عدم مدیریت را نجات می‌دهد.

بلافاصله پس از اکران عمومی فیلم، "ژروم والکه" نایب رییس فیفا- که هم اکنون به اتهام اختلاس 10 میلیون دلاری مورد سوال است- به رغم تمامی انتقادات، این فیلم را پرتره عالی انتقاد از خود و بسیار دیدنی خواند.

نکته اینکه، این فیلم پس از نمایش و بازخورد حقیرانه در کن، فقط در روسیه و آذربایجان اکران شد و پس از اینکه بسیاری از رسانه‌ها و جراید این فیلم را غیر قابل تماشا و تمسخرآمیز خواندند، کارگردان حتی رغبت به اکران عمومی آن در کشور خود یعنی فرانسه نداشت. او بعدها این فیلم را به دلیل عملکرد فیفا یک شرمساری خواند.

طبق گزارش روزنامه "اکسپرس" انگلستان، میزان فروش این فیلم فقط 200 هزار دلار بوده و با این حساب عملا سپ بلاتر با ورشکستگی 17 میلیون دلاری روبرو بوده است.

به نظر می‌رسد در این کوره‌راه نامرادی‌های گریبانگیر رییس تازه برکنار شده فیفا، ساخت فیلم مذکور به عنوان یک اشتباه استراتژیک مقدمه و سوخت شعله برانگیز آتش بزرگ اتهامات علیه وی گردید. آیا می‌توان ساخت فیلم ناموفق "احساسات مشترک" را خواب چپ بلاتر و طرح استراتژیک او برای جلوگیری از یک بحران بزرگ، که نتیجه عکس داد و منجر به برکناری‌اش دانست؟ و آیا می‌توان گفت که این بزرگترین اشتباه استراتژیک زندگی سپ بلاتر بود؟


http://www.nytimes.com/2015/06/02/sports/fifa-film-an-epic-fantasy.html?ref=soccer&_r=0

http://www.express.co.uk/news/world/582991/FIFA-flop-movie-United-Passions-takes-400-in-opening-weekend

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس