کارشناسان انستیتوی مطالعات جنگ معتقدند حمایت هوایی آمریکا از کردهای سوریه در مقابله با داعش نشانه حمایت این کشور از تاسیس یک منطقه خودمختار در شمال سوریه است.

به گزارش مشرق، یگانهای مدافع خلق، YPG وابسته به حزب اتحاد دموکراتیک کُردهای سوریه PYD هفته گذشته با حمایت هوایی گسترده ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا توانستند شهر استراتژیک تل ابیض(گری سپی) در شمال سوریه و هم‌مرز با ترکیه را آزاد کنند و برای اولین بار پس از قدرت گرفتن داعش در سوریه، دو کانتون جزیره و کوبانی را به هم متصل کنند.
 
کریستوفر کوزاک و جنیو کاساگراد، دو تن از پژوهشگران انستیتوی مطالعات جنگ در واشنگتن به VOA گفتند: حمایت هوایی آمریکا از کردها و پیشروی آن‌ها در شمال سوریه  نشان می‌دهد که این کشور از ایجاد یک منطقه منسجم و یکپارچه خودمختار کُردی در شمال سوریه حمایت می‌کند.
 
این دو پژوهشگر اشاره کردند که آمریکا برخلاف ابراز نگرانی و اعتراض ترکیه از تأسیس منطقه خودمختار کردی در شمال سوریه حمایت می‌کند.
 
بر اساس گزارش اخیر دولت ترکیه که اردوغان، رییس‌جمهور این کشور آن را تائید کرده، این کشور نگرانی خود را از قدرت گرفتن PYD در شمال سوریه به اطلاع آمریکا، ناتو و شورای امنیت سازمان ملل رسانده و آمریکا هم نگرانی ترکیه را درک کرده و آن را به اطلاع بالاترین مقامات حزب PYD رسانده است.
 
مقامات حزب اتحاد دموکراتیک تلاش برای ایجاد منطقه خودمختار کُردی و یا « کریدور کردی» در شمال سوریه را رد کرده‌اند. صالح مسلم در مصاحبه با سی ان ان ترک گفت نیروهای کرد به دنبال ایجاد کریدور کردی نیستند.
 
زهات کوبانی، از مقامات PYD در بلژیک به سرویس کُردی صدای آمریکا گفته است کردها برنامه‌ای برای جدا کردن بخشی از سوریه ندارند. کردها بخشی از کشور سوریه بوده و برای حفظ کشور سوریه متحد، دموکراتیک و مستقل به همراه متحدان خود مبارزه می‌کنند.
 
کریستوفر کوزاک و جنیو کاساگراد پیش‌بینی کرده‌اند پیشروی‌ها و دستاوردهای YPG تنش میان کردهای سوریه، دولت ترکیه و دولت بشار اسد را تشدید کند که درنتیجه آن امکان انتخاب و مانور هم برای آمریکا و هم برای PYD محدود می‌شود.
 
این پژوهشگران هشدار داده‌اند اتهامات تصفیه نژادی که در روزهای اخیر مطرح‌شده ممکن است مانع ادامه همکاری میان نیروهای کُرد و اپوزیسیون سوریه در حمله مشترک به شهر رقه، پایتخت داعش شود.

منبع: کردپرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • amin ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    چرا اینقدر خبر کردهای سوری و جداشدنش رو بزرگ میکنید. بزارین جدا شن به ما چه؟
  • محمد ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    واقعا نفهمی یا خودتو به نفهمی میزنی؟
  • حمید ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    0 0
    درود بر کوردهای با غیرت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس