کد خبر 431857
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۸

رئیس جمهور ترکیه امروز یکشنبه ضمن اشاره به بی ثباتی کشورهای همسایه از احزاب سیاسی خواست تا هر چه سریعتر دولت ائتلافی را تشکیل دهند یا با برگزاری انتخابات دیگری روبرو شوند.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد که ترکیه با حلقه ای از آتش واقعی احاطه شده و باید برای جلوگیری از هر گونه آسیبی و کمک به برادران خود، قوی باشد. بنابر این ما باید دوره پس از انتخابات را به سرعت کامل کنیم.

ترکیه هم اکنون میزبان 2 میلیون آواره سوری است که از جنگ و درگیری به کشور همسایه پناه آورده اند. اردوغان از منتقدان جدی دولت بشار اسد رئیس جمهور سوریه به شمار می رود نگران پیشروی های اخیر کردهای سوریه در مناطق مرزی ترکیه است.

مقام های رسمی حزب عدالت و توسعه تاکید کرده اند که اردوغان احتمالا برگزاری انتخابات زودرس را مد نظر قرار می دهد چرا که بهترین گزینه برای حزب عدالت و توسعه برای دستیابی اکثریت مطلق پارلمانی است و به وی این اجازه را خواهد داد تا به آرزوی خود برای اجرای نظام ریاست جمهوری دست یابد.

نمایندگان پارلمان ترکیه روز سه شنبه سوگند یاد خواهند کرد. اردوغان به حزب عدالت و توسعه 45 روز مهلت خواهد داد تا دولت ائتلافی را تشکیل دهد.

اردوغان در این باره گفت: این احتمال وجود دارد که این روند تا اواسط اوت طول بکشد. من معتقدم که ترکیه نمی تواند این زمان را از دست بدهد بنابر این باید هر چه سریعتر دولت ائتلافی تشکیل شود.

وی تصریح کرد: اگر سیاستمداران نتوانند این کار را انجام دهند، در آن صورت تنها مردم خواهند بود که قادر به حل و فصل این مساله هستند.
حزب عدالت و توسعه خواهد بود چرا که این حزب 258 کرسی از 550 کرسی پارلمان را کسب کرده و تنها 18 کرسی برای کسب اکثریت مطلق پارلمان فاصله داشته است.

این برای نخستین بار در بیش از یک دهه گذشته است که حزب عدالت و توسعه نتوانسته است اکثر کرسی های پارلمان را به دست آورد و اکنون مجبور به تشکیل دولت اقلیتی یا برگزاری انتخابات زودرس یا تشکیل دولت ائتلافی خواهد بود.

برخی تحلیلگران بر این باورند که ناکامی حزب عدالت و توسعه برای نخستین بار در 13 سال گذشته برای کسب اکثریت کرسی های پارلمانی نشانگر تحولات سیاسی دراماتیکی در ترکیه است.

تصویب قانون اساسی جدید مهمترین مانیفست انتخاباتی حزب عدالت و توسعه در انتخابات ژوئن بود. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز تلاش زیادی را برای دستیابی به این هدف بلندپروازانه آغاز کرده بود تا نظام سیاسی ترکیه را همسطح نظام ریاست جمهوری فرانسه و آمریکا کند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس