کد خبر 431705
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶

استاد حوزه علميه قم بابيان اين‌كه قرآن كتاب زندگي و هدايت انسان است، به تبيين 10 شاخصه زندگي قرآني و متعالي در سوره حمد و بقره پرداخت.

 به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام محمد حاج ابوالقاسم، سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه (س) در آستانه كريمه اهل‌بيت (ع) بابيان اين‌كه قرآن كتاب زندگي و هدايت انسان است، به تبيين 10 شاخصه زندگي قرآني و متعالي در سوره حمد و بقره پرداخت.

وي افزود: نخستين شاخصه زندگي قرآني كه در سوره حمد بيان‌شده توكل بر خداوند است و به مؤمنان يادآوري شده كه انسان مؤمن تمام زندگي خود را با توكل به خدا آغاز مي‌كند و در تمامي امور خود بر خداوند تكيه دارد.

سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه (س) با اشاره به اين‌كه شكرگزاري يكي ديگر از درس‌هاي قرآن براي مؤمنان است، تصريح كرد: انسان بايد در همه حال شكرگزار نعمات الهي باشد و همواره از خداوند به سبب نعمت‌هايي كه به او داده است قدرداني و تشكر كند و تجلي شكرگزاري در رضايت‌مندي انسان از خداوند قابل‌مشاهده است.

حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسمي بابيان اين‌كه سومين شاخصه زندگي قرآني مهرباني است، ادامه داد: قرآن به ما مي‌فرمايد كه خداوند بخشاينده و مهربان است و ماهم بايد به تبعيت از معبود خود باهم مهربان بوده و در روابط فردي و خانوادگي خود مهرباني را اصل قرار داده و سعي كنيم نسبت به هم مهربان باشيم و از خشونت عليه يكديگر پرهيز كرده و همدلي و هم‌زباني را الگوي خود قرار دهيم كه در قرآن 118 بار صفت رحمان و رحيم بودن خداوند مورد تأكيد قرارگرفته است.

وي اظهار كرد: توجه به معاد و روز قيامت از ديگر شاخصه‌هاي زندگي مؤمنانه است و در قرآن كريم همواره انسان به گرايش به معاد و آماده شدن براي اين روز دعوت‌شده و يكي از وجوه تمايز جامعه اسلامي از جوامع غربي همين آمادگي براي آخرت و معاد است درحالي‌كه در جوامع غربي معاد بي‌معنا بوده و تنها براي ساخت زندگي همين دنيايي تلاش مي‌كنند.

سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه (س) با اشاره به اين‌كه يكي ديگر از شاخصه‌هاي جامعه ديني عبادت خداوند است، گفت: جامعه ديني به عبادت پايبند بوده و عبادت يكي از بخش‌هاي مهم زندگي روزانه آنها را تشكيل مي دهد.

حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسمي عبادت جمعي را ديگر شاخصه زندگي قرآني عنوان كرد و گفت: اسلام دين عبادت و هويت جمعي است و در اسلام هيچ‌چيز محبوب‌تر و باشكوه‌تر از عبادت جمعي نيست.

وي جست‌وجوي صراط مستقيم را از شاخصه‌هاي مهم زندگي مؤمنانه برشمرد و افزود: قرآن همواره به دنبال معرفي صراط مستقيم به ما بوده و ما را در اين مسير هدايت مي‌كند و از ما مي‌خواهد در زندگي قرآني خود از الگوهاي برجسته يعني پيامبران، رهروان پيامبران يعني ائمه (ع)، شهدا و صالحين الگوبرداري كنيم.

استاد حوزه علميه قم اجتناب از شيوه زندگي منحرفانه را ديگر شاخصه زندگي قرآني عنوان كرد و گفت: در زندگي قرآني انسان حق ندارد خود را به دشمن شبيه كند و در مقابل دشمن تواضع به خرج دهد و خواسته‌هاي دشمن را بپذيرد چون دشمن جز به نابودي ما راضي نخواهد شد و رسول خدا (ص) هم در رهنمودهاي خود بيان كرده‌اند كساني كه با دشمن سازش كرده و خود را به شكل دشمن درمي‌آورند (سبك زندگي غربي) دشمن ايشان و دشمن خداوند هستند.

حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم با اشاره به اين‌كه در زندگي قرآني مؤمن براي رسيدن به سبك زندگي قرآني تلاش مي‌كند، يادآور شد: در زندگي انسان مؤمن مسجد و دين‌مداري در متن زندگي مردم است اما بسياري از كليساها در غرب دچار انزوا شده‌اند.

منبع:حج

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس