آیت الله سبحانی، اطاعت نکردن از کفار و منافقان را دستور صریح قرآن خواند و گفت: خداوند به پیامبراکرم(ص) امر می‌کند که کفار و منافقان را اطاعت و احترام نکند اما کفار و منافقان برای مقابله با رسول خدا(ص) علیه ایشان شایعه‌سازی می‌کردند که این آیه برای تقویت روحیه پیامبر(ص) نازل شد.

 به گزارش مشرق، آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، در سومین روز از ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) برگزار شد، به سوره احزاب اشاره کرد و گفت:‌ جمعیت‌های مختلفی در صدر اسلام جمع شدند تا حیات پیامبراکرم(ص) را خاتمه دهند.

این مرجع تقلید به خیانت یهودیان خیبر اشاره کرد و افزود: یهودیان خیبر که هیچ نسبتی با مشرکان مکه نداشتند؛ چون از ناحیه اسلام و پیامبر(ص) احساس خطر می‌کردند با بت‌پرستان متحد شدند.

وی با اشاره به آیه «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ اتَّقِ اللَّهَ وَلَا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَالْمُنَافِقِین» ابراز داشت: در این آیه چند خطاب آمده است و پیامبراکرم(ص) را به تقوا دعوت می‌کند که منظور از تقوا، ترسیدن از مخالفت با خدا است.

آیت الله سبحانی به تقوا و مقام معنوی پیامبراکرم(ص) اشاره و خاطرنشان کرد: برای ثبات قدم در دین بر محور تقوا تأکید شده است؛ چنان که در نماز از خداوند می‌خواهیم، ما را به راه راست هدایت کند، در صورتی که در راه راست قرار داریم.

مفسر برجسته قرآن کریم افزود: در جایی که پیامبراکرم(ص) مورد خطاب قرار گرفته و خداوند ایشان را به تقوا امر کرده است؛ دیگران اولویت دارند و باید به موقعیت خودشان واقف شوند.

وی اطاعت نکردن از کفار و منافقان را دستور قرآن خواند و تأکید کرد: خداوند به پیامبراکرم(ص) امر می‌کند که کفار و منافقان را اطاعت و احترام نکند؛ اما جای سؤال است که چرا پیامبر(ص) از اطاعت کفار و منافقان نهی می‌شود؛ در صورتی که زمینه‌اش در ایشان وجود ندارد؟

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم، با اشاره به شأن نزول آیه ابراز داشت: پیامبراکرم(ص) در ادامه رسالت شان با خرافات و سنت‌های جاهلیت مبارزه می‌کردند؛ اما کفار و منافقان برای مقابله با رسول خدا(ص) علیه ایشان شایعه‌سازی می‌کردند که این آیه برای تقویت روحیه پیامبر(ص) نازل شد.

آیت الله سبحانی به معنای موکل و متوکل اشاره کرد و گفت: موکل به معنای عدم داشتن اختیار و جبر است؛ بنابراین ما مسلمانان به خداوند متوکل هستیم و موکل نیستیم؛ یعنی انسان اختیار دارد و کارهایش را انجام می‌دهد؛ اما در همه حال از خداوند کمک می‌گیرد و در مشکلات به او پناه می‌برد.
منبع: رسا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس