سرمربی پرسپولیس درباره استیماچ می گوید: استیماچ 7 سال در تیم ملی شاگردش بوده و شناخت خوبی از او دارد و اگر روی نیمکت استقلال بنشیند دربی جذابی شاهد خواهیم بود.

خاطرات تلخ و شیرین برانکو از استیماچ/ گزینه هدایت استقلال عضو یکی از بهترین تیمهای دنیا
گروه ورزشی مشرق - ایگور استیماچ (اشتیماس) سرمربی مدنظر استقلال برای جایگزینی امیر قلعه‌‌نویی، پیش از جام‌جهانی برزیل روی نیمکت تیم ملی کرواسی نشست تا مجوز حضور در جام بیستم را برای کروات‌ها بگیرد.
علی رغم نتایج نسبتا مناسب، از استیماچ در افکار عمومی و رسانه ها انتقاد می‌شد که تاکتیک تیمش بر اساس ضدحمله است و بیشتر روی ضربات ایستگاهی گل می‌زند و در نهایت پس از باخت به اسکاتلند از سمتش استعفا داد تا نیکو کواچ کار نیمه تمام وی را تمام کند و با برتری در پلی آف کرواسی را به جام جهانی 2014 برساند.

البته میروسلاو بلاژویچ سرمربی استیماچ در جام جهانی معتقد است که استیماچ بهترین مربی کرواسی است و اختلاف‌نظرهایش با داور شوکر رییس فدراسیون باعث شد تا به جای حضور در جام‌جهانی استعفا دهد، اما بی‌تردید کرواسی حضورش در برزیل را مدیون امتیازاتی بود که تحت هدایت ایگور به دست آورد.

برانکو ایوانکوویچ سرمربی پرسپولیس هم در بدو ورود به تهران وقتی شنید استیماچ قرار است برای مذاکره با استقلال به ایران بیاید گفت: استیماچ 7 سال در تیم ملی شاگردش بوده و شناخت خوبی از او دارد و اگر روی نیمکت استقلال بنشیند دربی جذابی شاهد خواهیم بود.

به همین بهانه در ادامه به مرور کارنامه بازیگری استیماچ در زمان مربیگری برانکو خواهیم پرداخت:

مدافع مورد تایید برانکو و حضور موفق 180 دقیقه‌ای برابر ایتالیا
به گزارش مشرق، برانکو ایوانکوویچ طی سال‌های 94 تا 2000 بیش از 60 بازی ملی کشورش را با سمت کمک مربی کنار میروسلاو بلازوویچ نشست. طی این مدت ایگور استیماچ مدافع میانی کرواسی در نیمی از بازی‌ها انتخاب اول بلاژ و برانکو برای حضور در ترکیب اصلی بوده است.

خاطرات تلخ و شیرین برانکو از استیماچ/ گزینه هدایت استقلال عضو یکی از بهترین تیمهای دنیا
جدال ایگور استیماچ با اولیور بیرهوف - دیدار آلمان و کرواسی در جام جهانی 1998

کرواسی از سال 1993 رسما به عضویت یوفا و فیفا در آمد و نخستین تجربه مهم و رسمی ایگور با برانکو و چیرو هم به 21 سال پیش بر می‌گردد؛ استیماچ در 7 بازی از 10 دیدار انتخابی تیم تحت هدایت بلاژ و پروفسور برای شرکت در جام‌ ملت‌های اروپا 96 حضور داشت. ایگور 2 بازی را به خاطر 4 اخطاری که دریافت کرد از دست داد در مقابل یک گل به استونی زد. استیماچ یک گل ملی دیگر هم دارد که آن را در دیدار دوستانه برابر رژیم اشغالگر قدس به ثمر رسانده است.

در مرحله گروهی نتیجه نهایی شاگردان بلاژ عالی بود؛کسب 23 امتیاز با تفاضل گل 17+ سبب شد تا کرواسی بالاتر از ایتالیا که تفاضل 14+ داشت صدرنشین شده و راهی یورو گردد. ایگور هم در هر دو دیدار حساس تیمش برابر ایتالیا حضوری 90 دقیقه‌ای داشت. کرواسی با برانکو و استیماچ ایتالیا نایب قهرمان جام جهانی 1994 را در خانه حریف 2بریک شکست داد و در بازی خانگی نتیجه یک-یک به ثبت رسید. در مسابقات انتخابی مذکور داور شوکر با 15 گل زده آقای گل شد و بعدها دوستی شوکر مهاجم و ایگور مدافع سبب شد تا اولی در سمت رییس فدراسیون، دومی را به سمت سرمربی تیم ملی منصوب کند.

اخراج ایگور برابر آلمان‌ها و حذف از یورو
در مرحله نهایی یورو 96 انگلستان ایگور و همرزمانش تحت هدایت بلاژ و برانکو ترکیه (یک بر صفر) و دانمارک (3برصفر) را درهم شکستند تا خیالشان از بابت صعود به دور حذفی راحت شود. با این حال سرمربی تیم یک اشتباه در محاسباتش داشت. چیرو با همفکری برانکو در بازی سوم برابر پرتغال به ستاره‌هایش (از جمله بوبان، داور شوکر و استیماچ) استراحت داد تا بازی را 3برصفر ببازد و کرواسی تیم دوم گروه شود.

به این ترتیب تیمی که می‌توانست در دور حذفی حریف آلمان نشود به سدی برخورد کرد که گذر از آن دشوار می‌نمود. به هر تقدیر بازی دو تیم تا دقیقه 56 یک-یک مساوی بود که در این دقیقه با اخراج ایگور استیماچ از بازی کرواسی دچار مشکل شد. آلمان‌‌ها بعد از کارت قرمزی که نصیب گزینه سرمربیگری استقلال شد، توسط ماتیاس سامر در دقیقه 59 به گل رسیدند و همین عاملی شد برای حذف کروات‌ها و صعود آلمان.

خاطرات تلخ و شیرین برانکو از استیماچ/ گزینه هدایت استقلال عضو یکی از بهترین تیمهای دنیا

در نهایت هم ژرمن‌ها قهرمان یورو 96 شدند تا اخراج ایگور در دیدار با آلمان به یکی از تلخ‌ترین خاطرات خودش و برانکو ایوانکوویچ تبدیل شود.

جام‌جهانی و سومی دنیا
استیماچ در 2 دیدار انتخابی جام‌جهانی 98 هم برابر دانمارک و بوسنی 90 دقیقه بازی کرد و 52 دقیقه هم مقابل یونان به میدان آمد. پس از آن کروات‌ها با برانکو و بلاژ راهی پلی‌آف شدند و برای نخستین بار راهی جام جهانی شدند و در نهایت یک نتیجه فوق‌العاده گرفتند.

در جام جهانی استیماچ 7 بازی انجام داد در شرایطی که 5 دیدار 90 دقیقه‌ای را پشت سر گذاشت. ایگور در بازی با آرژانتین دقیقه 67 وارد زمین شد و برابر ژاپن 45 دقیقه بازی کرد تا از جمله ارکان اصلی سومی کرواسی در جام جهانی 98 باشد. در واقع تیمی که بلازوویچ از سال 93 هدایتش را بر عهده گرفت، از رنکینگ 125 به رنکینگ 3 دنیا رسید که در نوع خود بی نظیر محسوب می شد و استیماچ یکی از اعضای این تیم بسیار موفق بود.

خاطرات تلخ و شیرین برانکو از استیماچ/ گزینه هدایت استقلال عضو یکی از بهترین تیمهای دنیا
برانکو ایوانکویچ (سمت راست) و ایگور استیماچ (سمت چپ) در جشن سومی کرواسی در جام جهانی 1998

باخت به ایرلند پایان 7 سال شاگردی
به گزارش مشرق، در مسابقات انتخابی یورو 2000 هلند و بلژیک هم ایگور 5 مرتبه پیراهن تیم ملی کرواسی را بر تن کرد، 4 بازی 90 دقیقه‌ای انجام داد و یک بازی 81 دقیقه‌ای برابر مقدونیه.

اما تیم بلاژ و برانکو، 15 امتیاز گرفتند تا بعد از یوگسلاوی (17) و ایرلند (16) سوم شده و از رسیدن به یورو محروم شوند.

ارتش بلاژ در حضور 90 دقیقه‌ای استیماچ بازی آخرش را برابر ایرلند- شنبه 13 شهریور سال 78- یک بر صفرباخت و این پایان رویاهای ملی برانکو ایوانکوویچ در کرواسی بود و پس از آن راهی هانوفر آلمان شد تا مربی این تیم شود. هرچند یک سال بعد دوباره دستیار بلازوویچ شد و همراه تیم ملی ایران در گام آخر دوباره با سد جمهوری ایرلند مواجه شده و به جام جهانی 2002 نرسید.

خاطرات تلخ و شیرین برانکو از استیماچ/ گزینه هدایت استقلال عضو یکی از بهترین تیمهای دنیا
جدال ایگور استیماچ با کلارنس سیدورف - دیدار هلند و کرواسی در رده بندی جام جهانی 1998

به عبارتی 15 سال و 9 ماه و 16 روز قبل آخرین همکاری برانکو و استیماچ به عنوان استاد و شاگرد رقم خورد و این دورانی بود که سرمربی فعلی پرسپولیس از آن تحت عنوان 7 سال شاگردی استیماچ در تیم ملی کرواسی یاد می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    0 0
    دمت گرم مشرق
  • ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    0 0
    درود بر ورزش اما لعنت به قوتبال سرمایه داری
  • امیر ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    0 0
    داداش ما فقط رفت و برگشتش میکنیم قلعه نویی با این همه خرج و خرید داوران و لابی ذلیل و خوار شد این یارو کیلویی چند در مقابل غیرت عالیشاه و علیپور که یادتون نرفته هاها میدونید چی می گم کی!!!!!!!!!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس