کتاب "ر" ازجمله کتاب‌هایی است که در آن می‌شود نقش زنان مردان جنگ را دید. جنگ حادثه‌هایی دارد که جلوی دوربین دیده می‌شود، اما پشت جبهه‌ها نیز مسائلی وجود دارد، هم چون انتظارها، دل‌تنگی ها، پشتیبانی‌ها، گریه‌ها، وداع‌ها و غیره خیلی مهم است و در این کتاب دیدهشده است.این در حالی است که این بخش غالباً دیده نمی‌شوند.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، علیرضا کمره‌ای محقق و پژوهشگر دفاع مقدس، در آیین رونمایی از کتاب "ر" زندگینامه شهید رسول حیدری، اظهار داشت: من در سال نخست جنگ، در سپاه ملایر با شهید رسول حیدری آشنا شدم. چهره‌ی نجیب، متین و سپید، اولین چیزی است که از او در ذهنم مانده است.

وی ادامه داد: دومین چیزی که از در ذهن دارم تکاپوی همیشگی او بود. شهید حیدری مدام در جنب‌وجوش بود. سومین نکته هم این‌که او بیشتر اهل عمل بود تا حرف زدن. البته طبیعی بود که آقای حیدری زیاد اهل سخن نباشد، چراکه در اطلاعات سپاه مشغول بود.

وی در ادامه درباره کتاب "ر" بیان داشت: این کتاب یک زندگی‌نامه‌نوشتِ رواییِ مستندِ مصورِ گذارمانی است. مستند است به این دلیل که کار مطالعاتی سنگینی برای آن انجامشده است. آقای قاضی ۶۰ ساعت مصاحبه گرفته‌اند که باید از ایشان تشکر کرد.

وی افزود: این کتاب، گذارمانی است؛ به این معنا که چیزی که در متن کتاب شکلگرفته، تفصیلی نیست و تنها گذر و نظری بر زندگی این شهید است. اگر قرار زندگی شهید با جزئیات ذکر شود، حجم این کتاب سه برابر می‌شد. ولی امروز روزگار مطول‌خوانی نیست. پسکار هنرمندانه خانم برادران رعایت حجمی است که بشود در مجال کوتاهی آن را خواند.

وی گفت: نام این کتاب نیز خلاصه‌ترین نام در بین همه‌ی کتاب‌های جنگ است. در انتخاب این نام هنرمندی و ذوق به خرج دادهشده است.

وی با اشاره به اینکه این کتاب «ر» شروع بسیار ساده، سرراست و صمیمانه ای دارد، عنوان کرد: گویی کتاب با خواننده سخن می‌گوید. با خواننده و مخاطب سخن کردن شرط است، نه برای مخاطب و این شروع بسیار خوبی است. نثر ساده و بی‌تکلف بسیار مهم است. زبانی که اوایل جنگ تحمیلی برای خاطره‌نویسی رایج بود، اندک‌اندک تغییر کرده است و اکنون می‌بینیم که کتابی هم چون «ر» با زبانی ساده و روان زندگینامه یک شهید را روایت می‌کند.

وی در پایان تصریح کرد: هم‌چنین این کتاب ازجمله کتاب‌هایی است که در آن می‌شود نقش زنان مردان جنگ را دید. جنگ حادثه‌هایی دارد که جلوی دوربین دیده می‌شود، اما پشت جبهه‌ها نیز مسائلی وجود دارد، هم چون انتظارها، دل‌تنگی ها، پشتیبانی‌ها، گریه‌ها، وداع‌ها و غیره خیلی مهم است و در این کتاب دیدهشده است.این در حالی است که این بخش غالباً دیده نمی‌شوند.
منبع: دفاع پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس