از سال 2007 تاکنون تیم‌های ملی ایران و ازبکستان 4 مرتبه روبه‌روی هم قرار گرفته‌اند در حالی که یک بار آن دوستانه بوده است.

کی‌روش به دنبال برهم زدن تعادلگروه ورزشی مشرق - تیم ملی فوتبال کشورمان پیش از دیدار با ترکمنستان ساعت 17:30 عصر امروز (پنجشنبه) به مصاف ازبک‌ها در تاشکند خواهند رفت. دیداری که می‌تواند محکی مناسب برای شاگردان کارلوس کی‌روش باشد.

از سال 2007 تاکنون تیم‌های ملی ایران و ازبکستان 4 مرتبه روبه‌روی هم قرار گرفته‌اند در حالی که یک بار آن دوستانه بوده است.

کی‌روش به دنبال برهم زدن تعادل

سال 2007 در گروه C جام ملت‌های آسیا تیم امیر قلعه‌نویی برابر ازبک‌ها قرار گرفت تا با گل‌های جواد کاظمیان (78) و سیدجلال حسینی (55) حریف را شکست دهد. آن روز تک گل ازبک‌ها را رحمان رضایی به اشتباه وارد دروازه حسن رودباریان کرد.

سال 2009 نوبت به افشین قطبی رسید که در دیداری دوستانه شانسش را برابر ازبکستان امتحان کند.

در شهریور سال 88 تیم‌ملی ایران راهی تاشکند شد تا بلکه پس از ژنرال آبی‌ها، امپراتور(لقب قطبی نزد هواداران پرسپولیس) هم 3امتیاز از این رقیب بگیرد. با این حال تساوی بدون گل نتیجه‌ای بود که تا دقیقه آخر بازی ثابت ماند.

بعد از قلعه‌نویی و قطبی، کارلوس کی‌روش پرتغالی در دو دیدار رفت و برگشت مرحله انتخابی جام‌جهانی برزیل دو بازی مقابل ازبک‌ها روی نیمکت تیم‌ملی ایران بود.

در دیدار رفت تیم کی‌روش با گل دقیقه 4+90 محمدرضا خلعتبری 3 امتیاز حساس دیدار تاشکند را کسب کرد. با این حال در بازی برگشت این باکائف بود که با ضربه دقیقه 71 خود هم مهدی رحمتی را برای همیشه از دروازه تیم‌ملی دور کرد و هم کارلوس کی‌روش را با ازبک‌ها بی‌حساب.

به عبارت ساده‌تر کارنامه کی‌روش برابر ازبک‌ها با ثبت یک پیروزی یا شکست از حالت تعادل خارج خواهد شد.

2 ماه پس از له شدن برابر سامورایی‌ها

حریف تدارکاتی تیم‌ملی بعد از جام ملت‌های 2015 استرالیا، دو بازی دوستانه انجام داد و دیدار پنجشنبه سومین دیدار تدارکاتی ازبک‌ها پیش از آغاز مسابقات انتخابی جام‌جهانی 2018 روسیه خواهد بود.

شاگردان میرجلال کاسیموف ابتدا در کره (جمعه 7فروردین 94) با تیم اولی اشتلیکه آلمانی به تساوی یک- یک رسیدند اما بعد در مصاف با ژاپن 5بریک تحقیر شدند.

ازبک‌ها بعد از جام ملت‌ها ابتدا با گل جاچئول‌کو مهاجم کره‌ای ماینز آلمان از تیم اشتلیکه عقب افتادند اما خیلی زود با ضربه دقیقه 31 کوزی بویف به بازی برگشتند. از آن روز که نمایش ازبک‌ها مقابل میزبان‌شان کره قابل تقدیر بود، 2ماه و نیم گذشته است.

میزبان روز پنجشنبه تیم‌ملی ایران، بعد از تساوی با کره، سه‌شنبه 7 فروردین ماه سال 94 در ژاپن به مصاف شاگردان وحید هلیلهودزیچ بوسنیایی رفتند تا بلکه به مانند دیدار با کره نمایشی در خور توجه داشته باشند.اما تک گل دقیقه 82 هوجایف هم نتوانست از سنگینی له شدن 5 گله ازبک‌ها در این دیدار دوستانه بکاهد.

آن روز تورایف گلر ازبک‌ها 5 گل خورد و چند گل نخورد تا نشان دهد بی‌دلیل ایگور نسترف 31 ساله در جام ملت‌ها مرد شماره یک ازبکستان درون دروازه نبوده است.

شاید کاسیموف در سومین دیدار دوستانه خود پس از جام ملت‌ها تصمیم بگیرد ارنج دیدار تیمش با کره را برابر ایران وارد زمین کند.

الگوی بازی با کره

در روزی که ازبک‌ها از میزبان‌شان کره یک امتیاز گرفتند، به جای تورایف پراشتباه، سویونوف گلر 24 ساله نسف‌کارشی درون دروازه ازبکستان ایستاده بود. در آن دیدار کاسیموف سیستم 2-4-4 خود را با شور احمداف و حیدراف به عنوان مدافعان چپ و راست چید. ضمن اینکه ملاجانوف و اسماعیل‌اف مدافعان میانی بودند.

در مصاف با کره رشیداف هافبک راست بود و احمداف هافبک چپ. به این ترتیب جباراف باتجربه و سیفی‌اف دو هافبک مرکزی ازبک‌ها بودند. در خط حمله هم سلام‌اف و کوزی بویف حضور داشتند که این دومی گل تساوی بازی را زد. هیچ بعید نیست که روز پنجشنبه کاسیم‌اف پس از شکست تیمش برابر ژاپن دوباره با این نفرات برابر تیم‌ملی ایران به میدان بیاید.

مردان تاثیرگذار

سویونوف: ازبک‌ها احتمالا درون دروازه خود از الدوربک سویونوف 24 ساله بهره خواهند برد. گلری که در مسابقات انتخابی جام ملت‌ها طی 4 دیدار برابر امارات، ویتنام (2) و هنگ‌کنگ تنها 2 گل دریافت کرد.

مرد شماره یک نسف کارشی در لیگ قهرمانان آسیا هم طی 6 دیدار 5 گل دریافت کرد که روی کاغذ عملکرد بدی نبود. به نظر می‌رسد الدوربک که در لیگ ازبکستان هم طی 540دقیقه 4گل دریافت کرده و 3کلین‌شیت داشته مثل بازی ازبکستان برابر کره انتخاب اول کاسیم‌اف باشد.

اسماعیل‌اف: مدافع 30ساله چانگ‌چون‌یاتا در لیگ برتر چین دیگر انتخاب احتمالی کادر فنی ازبکستان برای بستن نفوذ‌های تیم ایران از جناح راست است. انظر اسماعیل‌اف با تمایل به بازی در جناح چپ خط دفاعی 11 بازی 90 دقیقه‌ای برای یاتا در لیگ برتر چین انجام داده و از نظر بدنی حسابی آماده است. این مدافع در جام ملت‌ها هم 4 بازی برای تیم‌ملی ازبکستان انجام داد.

شور احمداف: اکمل شوراحمداف 29 ساله در لیگ برتر ازبکستان پیراهن بنیادکار را بر تن دارد. این مدافع که در هر دو دیدار رفت و برگشت لیگ قهرمانان آسیا برابر پرسپولیس به میدان آمد، در پیروزی یک بر صفر تیم‌ملی کشورش برابر تیم کی‌روش –در انتخابی جام‌جهانی برزیل- هم حضوری پررنگ داشت.

عزیز بیک حیدراف: از جمله لژیونرهای ازبکستان است. هافبک 29 ساله الجزیره امارات در جام ملت‌های استرالیا 4 بازی کامل برای تیم‌ملی کشورش انجام داد. حیدر‌اف که توانایی بازی در دو پست مدافع و هافبک راست را دارد، در لیگ امارات 23 بار به عنوان بازیکن اصلی پیراهن الجزیره را پوشید تا آمار 20370 دقیقه تلاش برای این تیم را به ثبت برساند. حیدراف در جام ملت‌ها با احتساب وقت‌های اضافه بازی با کره، 390 دقیقه برای ازبکستان بازی کرده بود.

اودیل احمداف: شاید موفق‌ترین لژیونر فوتبال ازبکستان در فصلی که گذشت، باشد. این هافبک 27 ساله موفق شد 26مرتبه وارد ترکیب اصلی کراسنودار در لیگ‌برتر روسیه شود. احمداف که پیش‌تر برای آنژی توپ می‌زد، 2گل هم به روستوف و اسپارتاک مسکو زده احمداف که در مسابقات انتخابی جام‌جهانی برزیل دروازه تاجیکستان و قطر را باز کرده بود، در جام ملت‌های استرالیا هم به چین گل زد تا نشان دهد چندان هم با چارچوب دروازه رقبا بیگانه نیست.

جباراف: سرور جباراف نامی آشنا در فوتبال آسیاست. کاپیتان 32ساله ازبک‌ها یکی از مردان تاثیرگذار تیم اولسان هیوندای در کی‌لیگ کره است. سرور این فصل طی 13 هفته وارد ترکیب اصلی اولسان شد تا 1047 دقیقه بازی کند و 3 گل هم بزند. جباراف در مسابقات انتخابی جام‌جهانی برزیل هم دروازه اردن، لبنان، قرقیزستان و ژاپن را گشوده بود.

زهیر کوزی بویف: مهاجم 29 ساله‌ای که کاسیم‌اف امید زیادی به او بسته است. کوزی‌بویف که 2 ماه قبل به کره گل زده، سال 2015، 44 دقیقه برابر ژاپن و 72 دقیقه مقابل کره به میدان رفت تا طی 116 دقیقه یک گل به ثمر رسانده باشد.

زهیر در لیگ برتر ازبک‌ها برای مشعل 11 بازی انجام داده و 4 گل زده است.

شودی‌اف: وحید شودی‌اف در جام ملت‌های 2015 به عربستان گل زد تا یکی از عوامل ثبت پیروزی 3 بر یک تیمش برابر سعودی‌ها باشد. وحید که در مسابقات انتخابی جام ملت‌ها هم دروازه ویتنام و هنگ‌کنگ را باز کرده بود، برای بنیادکار توپ می‌زند. شودی‌اف 28 ساله در لیگ قهرمانان 6 بازی انجام داد و جدا از 37 دقیقه تلاش بی‌نتیجه‌اش برابر پرسپولیس، یک گل به الجزیره امارات زد.

البته آمار وحید در لیگ ازبکستان جالب است. این مهاجم طی 5 بازی و 344 دقیقه تلاش 3گل برای بنیادکار به ثمر رسانده است تا پنجشنبه شانس حضورش در ترکیب اصلی تیم‌ملی ازبکستان مقابل ایران زیاد باشد.

به گزارش مشرق، تیم ملی ایران در گروه چهارم مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه و انتخابی جام ملتهای آسیا 2019 با تیم های هند، گوام، ترکمنستان و عمان هم گروه است. ازبکستان هم در گروه هشتم با تیم های فیلیپین، کره شمالی، یمن و بحرین در یک روه قرار گرفته است.

برنامه کامل مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه در منطقه آسیا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس