کد خبر 422028
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۷

فاطمي-دبير شوراي عالي فضاي مجازي با اشاره به بي توجهي مکرر وزارت ارتباطات نسبت به لزوم گزارش دهي درباره شبکه ملي اطلاعات به مرکز ملي فضاي مجازي، گفت: پس از ارسال 4 نامه مجدد حدود 2 ماه پيش نامه ديگري براي وزارت ارتباطات ارسال کرده ايم

 به گزارش مشرق، فاطمي-دبير شوراي عالي فضاي مجازي با اشاره به بي توجهي مکرر وزارت ارتباطات نسبت به لزوم گزارش دهي درباره شبکه ملي اطلاعات به مرکز ملي فضاي مجازي، گفت: پس از ارسال 4 نامه مجدد حدود 2 ماه پيش نامه ديگري براي وزارت ارتباطات ارسال کرده ايم و در اين نامه برنامه فازبندي و زمان بندي و اين که 6 شاخص کلان را چگونه در اين شبکه پياده خواهند کرد، مطالبه شد،وزارت ارتباطات بايد در اين باره گزارش دهد.انتظاري در گفت وگو با فارس، تصريح کرد: در آخرين جلسه شوراي عالي فضاي مجازي نيز اين بحث به طور جدي مطرح شد و تمام اعضا و شخص رئيس جمهور تاکيد داشتند که وزارت ارتباطات بايد گزارش هاي خود را به مرکز ملي فضاي مجازي ارائه دهد تا مرکز، گزارش را با شاخص ها تطبيق دهد و گزارش تطبيقي را به شوراي عالي فضاي مجازي ارائه دهد که هنوز چنين گزارشي دريافت نکرده ايم.

با توجه به اهميت شبکه ملي اطلاعات، تاثير شبکه ملي اطلاعات در توسعه و پيشرفت کشور و آثار تاخير اجراي اين شبکه در پيشرفت کشور، درحال تهيه گزارش براي ارسال به شوراي عالي فضاي مجازي و رئيس جمهور هستيم.

وي در واکنش به اين که وزارت ارتباطات در پاسخ به انتقادها، به افزايش سهم ترافيک داخلي نسبت به ترافيک خارجي و رسيدن به سهم 60 به 40 استناد مي کند،گفت: گزارش وزارت ارتباطات درباره رسيدن سهم پهناي باند داخل به 60 درصد و کاهش سهم پهناي باند بين الملل به 40 درصد بايد صحت سنجي شود.

انتظاري اظهار داشت: شبکه ملي اطلاعات مهم ترين نياز فعلي کشور در حوزه فضاي مجازي است.

اين شبکه داراي 6 ويژگي «کاملا داخلي»، «مستقل از اينترنت»، « قابليت تحرک»، « قابليت رمزنگاري»، « ارتباطات بين مراکز حياتي کشور» و «پهن باند و شامل مراکز داده و ميزباني داخلي» است.

وي با انتقاد از نظر وزارت ارتباطات که اعلام مي کند شبکه ملي اطلاعات توسعه شبکه فعلي کشور است، گفت: پهن باند بايد در شبکه ملي اطلاعات ارائه شود نه اين که روي اينترنت جهاني عرضه شود. شبکه فعلي بين اينترنت و ارتباط داخلي تفاوتي قائل نيست.کمااين که احراز هويت کاربران تنها در شبکه  ملي اطلاعات معني دارد نه در شبکه خارجي؛  اگر در شبکه اينترنت جهاني احراز هويت کنيم که هويت کاربران مان را به خارجي ها شناسانده ايم.

دبير شوراي عالي فضاي مجازي با تاکيد بر اين که شبکه ملي اطلاعات حتما بايد اجرايي شود، گفت: وزارت ارتباطات بايد برنامه اجرايي اين شبکه را ارائه دهد تا مشخص شود پس از چه مدت اين شبکه راه اندازي خواهد شد. علاوه بر بودجه هايي که در صورت اشتباه بودن مسير هدر مي رود، مسئله مهم تر از دست دادن زمان است و از دست رفتن فرصت توسعه کشور است.

تاخير در راه اندازي شبکه ملي اطلاعات ضربه به پيشرفت و امنيت کشور است

به گزارش ايرنا ، دبير شوراي عالي فضاي مجازي ، ايجاد شبکه ملي اطلاعات را يک ضرورت براي پيشرفت کشور دانست و تاکيد کرد که هر تاخيري در اجراي آن ضربه جبران ناپذيري به امنيت ملي خواهد بود.

مهندس انتظاري گفت: شبکه ملي اطلاعات يک ضرورت ملي است که باعث مي شود اطلاعات مورد نياز کشور و مردم در داخل توليد شود و گردش پيدا کند.وي هشدار داد: در صورتي که اطلاعات ما که مبناي مديريت و حاکميت بر کشور است، در دست خودمان نباشد مديريت کشور در دست ديگران خواهد بود.

بايد در برابر تحولات سايبري که در کشور به سرعت در حال ايجاد شدن است، هماهنگ باشيم تا توسعه در کشور ايجاد شود در غير اين صورت با چالش دروني روبه رو خواهيم شد که براي مديريت اين تحولات اساسي و مهم، شوراي عالي فضاي مجازي تشکيل شده است. وي با بيان اين که براساس مدل مفهومي فضاي مجازي بايد بر کل لايه ها، مديريت و مقررات اعمال شود، گفت: ما از فضاي 20 سال پيش که صرفا ICT و فناوري اطلاعات به عنوان ابزار در آن مطرح بوده است، عبور کرده ايم و الان درباره فضاي سايبري صحبت مي کنيم که در کل اين فضا، امنيت فضاي سايبري با ويژگي هاي خاص خود بايد حاکميت پيدا کند.

مهم ترين نکات

پس از ارسال 4 نامه ،مجدد حدود 2 ماه پيش نامه ديگري براي وزارت ارتباطات درباره لزوم گزارش دهي درباره شبکه ملي اطلاعات ارسال کرده ايم.

با توجه به اهميت شبکه ملي اطلاعات و آثار تاخير اجراي اين شبکه در پيشرفت کشور، درحال تهيه گزارش براي ارسال به شوراي عالي فضاي مجازي و رئيس جمهور هستيم.

هنوز گزارشي از شبکه ملي اطلاعات دريافت نکرده ايم.

شبکه ملي اطلاعات مهم ترين نياز فعلي کشور در حوزه فضاي مجازي است.

منبع: روزنامه خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس