کد خبر 422018
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۵۵

یک استاد دانشگاه گفت: غار چال‌نخجیر به علت بی‌تدبیری مدیران در حال نابودی است چرا که در غار تونل غیرعلمی زدند و هم اکنون به دلیل ورود جریان هوای غلط به آن، این غار زیبا در معرض انقراض است.

به گزارش مشرق، حاجی کریمی با بیان اینکه غارها بسیار حساس هستند و اینکه ما چه غاری را با چه تمهیداتی در معرض بازدیدکننده قرار دهیم مهم است اظهار داشت: نباید در مورد غارهای کشور مطالعه نشده کار نکنیم؛ گاهی اوقات غارهای زیبایی مانند چال‌نخجیر دلیجان را غیرعلمی باز کردند و در آن تونلی زدند که به همین دلیل جریان هوایی در تونل ایجاد شد و شرایط آب و هوایی داخل غار را به هم ریخت و در حال حاضر این غار در حال نابودی است.

وی اضافه کرد: چرا این کار صورت گرفته است؟ چون افرادی برای آن تصمیم گرفتند که فقط از زاویه جلب توریست و معرفی به آن نگاه کردند در حالی که اگر مطالعه می‌شد و زیست‌شناس، زمین‌شناس، باستان‌شناس و غارشناس با هم در آن تصمیم‌ می‌گرفتند تصمیم جامع و کاملی گرفته می‌شد و با عث می‌شد که بعدها همدیگر را متهم نکنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت غارنوردی خاطرنشان کرد: بسیاری از غارنوردان ما از دیدگاه ورزشی یا حس کنجکاوی و شناخت درون زمین به این رشته می‌آیند و ممکن است دانش زیادی در زمینه غارشناسی نداشته باشند لذا غارشناسی و غارنوردان می‌توانند دو بازوی خوب برای هم باشند.

حاجی‌کریمی گفت: ضمن اینکه باید تشویق به ورزش غارنوردی کنیم از آن طرف هم باید مراقب باشیم غارنوردی را با غارشناسی اشتباه نکنیم و فکر نکنیم فقط تهیه نقشه غارها کافی است و مطالعات دیگری نیاز نیست.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس