مرحله نفس گیر فینال سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن به پایان رسید و قاریان و حافظان در سخت ترین شرایط به تلاوت پرداختند.

به گزارش مشرق، سی ودومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم پنج شنبه 31 اردیبهشت با رقابت قاریان و حافظان در مرحله نهایی برگزار و به کار خود پایان داد.

برهمین اساس 5 نفر از قاریان و حافظان قرآن که در مراحل قبل بالاترین امتیاز را کسب کرده بودند به مرحله فینال راه یافتند و در رقابتی نزدیک توانستند رتبه های ممتاز را به دست آورند. گفتنی است در رشته حفظ کل قرآن نمایندگان کشورهای ایران، لیبی، نیجر، اوگاندا و سومالی و در رشته قرائت نیز نمایندگان کشورهای ایران، مصر، پاکستان، اندونزی و عراق با هم رقابت کردند.

در پشت صحنه مسابقات قرآن چه گذشت؟

شاید برای کسانی که اهل خواندن قرآن یا مداحی در جمع باشند این موضوع قابل درک است که خواندن در جمع چه قدر اضطراب می آورد. حال آنکه شما در فینال مسابقات بین المللی قرآن باشید و در سالن بیش از 3هزار نفر به کار شما چشم دوخته اند و میلیون ها نفر از پای گیرنده های تلویزیونی قرائت شما را می بینند هزاران برابر سخت تر است.

این فشار زمانی قابل تحمل است که یک قاری علاوه بر پشوانه علمی وتمرین بسیار زیاد از لحاظ روحی و توکل با قلبی آرام ومطمئن در جایگاه مسابقات قرار گیرد.

زمانی که حجت الاسلام محمد مهدی رجبی نماینده کشورمان در رشته حفظ کل آماده رفتن به جایگاه بود این فشار کاملا در چهره اش احساس می شد اما با قلبی مطمئن گفت دوستان برایم دعا کنید.به حمدالله تلاوت خوبی را در فینال ارائه کرد و توانست رتبه اول این رقابت ها را به خود اختصاص دهد.

شاید برای مخاطبان و مردمی که شاهد برگزاری این رقابت ها هستند جالب باشد تا گفت وگویی با برخی از شرکت کنندگان بلافاصله پس از اجرای برنامه هایشان انجام شود.

همه رقبایم دوستانم هستم واز تلاوتشان استفاده می کنم

مامود حسن اساکا از نیجر یکی از حافظان شرکت کننده در مرحله فینال سی ودومین دوره مسابقات بین المللی قرآن بود که پس از اجرای قرادتش در مورد عملکردش گفت: منتظر نتایج هستم و نمی دانم چه رتبه ای را کسب خواهم کرد اما تمام تلاش خود را کردم تا بهترین تلاوت خود را ارائه کنم.

این حافظ قرآن در مورد تلاوت سایر رقبای خود گفت: هرقاری و حافظی که در این رقابت ها تلاوت می کند دوستان من هستند ومن ضمن دعا برای موفقیت آنها از تلاوتشان استفاده می کنم.

امیدوارم حافظ ایرانی اول شود

حسین آدم حسن از کشور سومالی  که در این رقابت ها به مرحله فینال رشته حفظ راه یافته بود گفت:همه دوستانم از اجرای تلاوتم راضی بودند و خودم هم فکر می کنم رتبه سوم را کسب کنم.

وی در مورد احساسش  از تلاوت در سالن مسابقات بین المللی قران تصریح کرد: مهم ترین احساسی که وقتی در جایگاه قرار گرفتم این بود که وقتی خیل جمعیت را مشاهده کردم اضطراب بر من چیره شد ولی در ادامه این احساس از بین رفت.

این حافظ در مورد عملکرد حافظ ایرانی خاطرنشان کرد: الحمدالله حافظ جمهوری اسلامی ایران بسیار خوب و عالی است ومن امیدوارم رتبه اول را کسب کند.

پس از اتمام مسابقات در زادگاهم قاری تربیت می کنم

در رشته قرائت نیز حسن دانش، نماینده کشورمان در مرحله نهایی به تلاوت پرداخت، وی در خصوص عملکردش گفت:طبق برنامه ریزی انجام شده تلاوت کردم و از عملکردم راضی هستم.وی در مورد این سوال که فکر می کنید حائز چه رتبه ای می شوید؟ گفت: من برای اولی به مسابقات آمده ام و امیدوارم اول شوم.

دانش در مورد برنامه آینده خود گفت: پس از اتمام مسابقات در شهر واستان یزد که زادگاهم هست به امر آموزش و تربیت قاریان قرآن خواهم پرداخت.

کسی که می خواهد زیبا تلاوت کند اول باید زیبایی را بشناسد

  محمود عبدالباسط از کشور مصر گفت: از عملکردم راضی هستم البته هرکسی ممکن است اشتباه کند و خودش هم نمی فهمد اما سعی کردم اول طوری تلاوت کنم تا با احساسم آیات قرآن را برای مردم زیبا جلوه دهم.به نظر من کسی که می خواهد زیبا تلاوت کند باید اول زیبایی را بشناسد.

جو سنگین سالن بر تلاوتم تأثیر گذاشت

در ادامه احمد عباس فرج قاری اعزامی از کشور عراق گفت: از تلاوتی که کردم راضی نیستم ومی توانستم خیلی بهتر باشم این اولین باری بود که در چنین جوی حضور داشتم و فضا به قدری سنگین بود که نتوانستم تمام توانمندی و کاری که می خواستم را به اجرا بگذارم.

وی در مورد این سوال که آیا حافظ کل قرآن هستید؟ گفت: خیر من تنها اجزا و بخش هایی از قران کریم را حفظ هستم و در زمان قرائت آن آیات را می خوانم.

 شایان ذکر است در رشته قرائت به ترتيب حسن دانش از جمهوري اسلامي ايران رتبه اول، محمود عبدالباسط از مصر مقام دوم،ابراهیم محمد از پاکستان مقام سوم،حسیبوان جعفر از اندونزی، مقام چهارم،احمد عباس فرج از عراق پنجم شدند.

همچنين در رشته حفظ كل نيز ، محمد مهدی رجبی از ایران، عبدالله الرفاعی از لیبی،مامود حسن اساکا از نیجر، ، ابوبکر موسی از اوگاندا،حسین آدم حسن از سومالی  به ترتيب مقام هاي اول تا پنجم را كسب كردند.
منبع: شبستان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس