کد خبر 417803
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹

ویلیام مکنیلی یک کارمند نیروی دریایی انگلیس در گزارشی جنجالی، اقدام به افشاگری در مورد ضعف در سیستم حفاظتی و فنی سامانه دفاع هسته ای انگلیس و مشکلات موجود در نحوه نگهداری از زیردریایی های راهبردی این کشور کرد.

به گزارش مشرق، ویلیام مکنیلی که گفته می شود در حال حاضر ناپدید شده، با انتشار یک گزارش 18 صفحه ای تحت عنوان 'تهدید مخفی قوای هسته ای انگلیس' در شبکه های اجتماعی، هشدار داده است: آیا می دانید ما در هر دقیقه تا چه اندازه به فاجعه اتمی نزدیک هستیم؟.

این کارمند نیروی دریایی در این گزارش به مجموعه ای از نقایص فنی، حفاظتی و نگهداری سامانه هسته ای انگلیس اشاره و عنوان کرده است: من آزادی، وقت، زندگی، خانواده، دوستان و کار پردرآمدم را فدا کردم تا این اطلاعات را به گوش مردم برسانم.

وی در این گزارش ادعا کرده است: در جریان مراقبت از ناو هواپیمابر 'ویکتوریوس' به او گفته شده بود که سیستم هشدار دهنده زیردریایی های ونگارد حامل موشک های هسته ای 'ترایدنت' و ایستگاه های مراقبتی به دلیل ایجاد مزاحمت صوتی برای کارکنان شان، به صورت بی صدا تنظیم شده است.

مکنیلی همچنین با بیان اینکه یکی از زیردریایی هایی 'ونگارد' در وضعیت نامطلوبی قرار دارد، افزود: خدمه نیروی دریایی به وی گفته اند که این زیردریایی پیشتر، در زمانی که در بندر پهلو گرفته بود، به شدت دچار آتش سوزی شده و چنانچه این اتفاق در دریا رخ می داد باعث مرگ 50 نفر از خدمه اش می شده است.

این کارمند نیروی دریایی همچنین با انتقاد از ضعف دستگاه های حفاظتی انگلیس، ادعا کرده است که دسترسی به بخش های حساس پایگاه نیروی دریایی کلاید در اسکاتلند به مراتب ساده تر از ورود به رستوران های عمومی شهر است.

وی در این گزارش گفته است: در حالی که به طور مکرر نگرانی های خود را به مقامات نظامی انگلیس گزارش داده ام اما 'حتی یکبار هم یک مقام برای رسیدگی به این موضوعات به وی مراجعه نکرده است.'

سامانه تسلیحات هسته ای انگلیس در حال حاضر متشکل از چهار فروند زیردریایی مسلح به موشک های راهبردی می باشد، که همواره جنجال آفرین، و البته پرهزینه، بوده است.

این سامانه شامل 4 فروند زیردریایی 'ونگارد است' که موشک های استراتژیک 'ترایدنت' را حمل می کنند. این زیر دریایی ها از دهه 1960 میلادی تاکنون در پایگاه نیروی دریایی 'کلاید' در ساحل غربی اسکاتلند مستقر هستند.

طبق اعلام وزارت دفاع انگلیس، زیردریایی های هسته ای فعلی باید در اواسط دهه 2020 میلادی، از خدمت خارج شوند و سیاستمداران انگلیسی باید تا سال 2016 میلادی درمورد جایگزین آنها تصمیم بگیرند. با این حال درباره نحوه اجرای این طرح اختلاف نظرهایی میان احزاب سیاسی این کشور وجود دارد.

دیوید کامرون نخست وزیر و رهبر حزب محافظه کار انگلیس خواستار تقویت توان بازدارندگی هسته ای مستقل این کشور است و با توجه به آنچه آن را تهدیدهای جدید روسیه علیه ناتو به دنبال بحران اوکراین می خواند، بر نوسازی زیردریایی های هسته ای انگلیس تصریح دارد.

اما 'نیکلا استروجن' رهبر حزب ملی اسکاتلند که دارای دیدگاه های تجزیه طلبانه است و در انتخابات پارلمانی هفدهم اردیبهشت ماه انگلیس، پیروزی شگفت انگیزی را به دست آورده، خواهان از بین بردن موشک های راهبردی ترایدنت شده است.

استروجن روشن ساخته است که مخالف طرح توسعه و بازسازی بازدارندگی هسته ای موسوم به طرح 'ترایدنت ' است که به گفته وی درحدود 100 میلیارد پوند هزینه در برخواهد داشت.

استروجن روشن ساخته است که مخالف طرح توسعه و بازسازی بازدارندگی هسته ای موسوم به طرح 'ترایدنت ' است که به گفته وی درحدود 100 میلیارد پوند هزینه در برخواهد داشت.

درهمین حال روزنامه ایندیپندنت در این خصوص نوشت: اظهارات این کارمند نیروی دریایی، با استقبال گرم اعضاء حزب ملی گرای اسکاتلند مواجه شده است.

به نوشته این روزنامه، 'انگوس رابرتسون' نماینده حزب ملی اسکاتلند در مجلس عوام با انتقاد از سهل انگاری وزیر دفاع انگلیس، ضمن درخواست برای رسیدگی فوری به مسایل مطرح شده در گزارش 'مکنیلی '، خواهان این شده است که نتایج این رسیدگی در اختیار مردم قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بی توجهی به مسائل امنیتی در هر محیطی غیر قابل قبول است، خاطر نشان ساخت: اما در خصوص زیردریایی ونگارد، این سهل انگاری نه تنها برای خدمه اش، بلکه می تواند برای انگلیس و کل منطقه فاجعه آفرین شود.

درهمین حال یک سخنگوی نیروی دریایی انگلیس با بیان اینکه به موارد مطرح شده در گزارش 'ویلیام مکنیلی' رسیدگی خواهد شد، گفت: اما انتشار این گزارش غیر قانونی بوده است.

این سخنگوی نیروی دریایی انگلیس افزود: گزارش منتشر شده حاوی دیدگاه های یک کارمند تازه کار است که این سازمان با این نظرات مخالف است. نیروی دریایی مساله حراست و امنیت از قوای هسته ای را کاملا جدی می گیرد و پیش از آنکه زیردریایی ها روانه دریا شوند از امنیت آنها مطمئن می شود.

وی افزود: با این حال ما نگران موقعیت 'مکنیلی' هستیم و با پلیس محلی در تلاش هستیم تا وی را پیدا کنیم.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس