کد خبر 417343
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸

روسیه صدها نیرو برای انجام دادن تمرین های نظامی در آسیای مرکزی به همراه متحدان خود در جمهوری های سابق شوروی مستقر کرده است. این تمرین های نظامی یک نمایش قدرت در بحبوحه نگرانی روزافزون از افزایش درگیری ها در کشور همسایه یعنی افغانستان به شمار می رود.

به گزارش مشرق، حدود دو هزار و 500 نیرو از سازمان پیمان امنیت جمعی تحت رهبری روسیه در این تمرین های نظامی مشترک شرکت خواهند داشت که تا روز چهارشنبه در تاجیکستان ادامه خواهد داشت.

هدف از این اقدام تقویت نقش روسیه به عنوان ضامن اصلی امنیت در این منطقه پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان است.

استقرار حدود 500 نیروی روسی برای شرکت در این تمرین های نظامی از هفته گذشته آغاز شده بود. در این تمرین های نظامی همچنین سربازانی از تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس شرکت دارند.

تاجیکستان به علت واقع شدن در مرز افغانستان از موقعیتی راهبردی برخوردار است. تاجیکستان با استان قندوز افغانستان هم مرز است که حملات ستیزه جویان در آن کشت شدن بیش از 200 نفر و آواره شدن بیش از 10 هزار نفر را درپی داشته است.

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده به ویژه نگران خشونت ها در افغانستان است زیرا نشانه هایی از ارتباط گروه طالبان در افغانستان با ستیزه جویان گروه دولت اسلامی عراق و شام ( داعش ) وجود دارد که در حال جنگ در سوریه و عراق هستند.

شدت گرفتن درگیری ها در افغانستان نگرانی هایی جدی را برای متحدان روسیه در جمهوری های سابق شوروی بوجود آورده است. تاجیکستان میزبان یک پایگاه نظامی روسیه است و از مسکو درخواست کرده است کمک نظامی خود را به این کشور افزایش دهد.

تاجیکستان تنها کشور عضو سازمان پیمان امنیت جمعی در میان سه کشور عضو آسیای مرکزی به شمار می رود که با افغانستان هم مرز است. ازبکستان و ترکمنستان نیز از اعضای این سازمان هستند.

در حال حاضر تنها 10 هزار نیروی آمریکایی در افغانستان مستقر هستند. اگرچه اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان ماه مارس از باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تضمین گرفت که برنامه خروج نیروهای آمریکایی را برای سال 2015 کاهش دهد اما واشنگتن همچنان متعهد به خروج همه نیروهای خود از افغانستان به استثنا هزار نیرو از این کشور است.

اگرچه درگیری ها در افغانستان نگرانی هایی جدی در این منطقه بوجود آورده است اما برخی کشورها از فرصت به دست آمده برای باقی ماندن در سازمان پیمان امنیت جمعی اجتناب کرده اند.

ازبکستان که کشوری با جمعیت 30 میلیون نفری است و از مرزی 140 کیلومتری با افغانستان برخوردار است سال 2012 از سازمان پیمان امنیت جمعی خارج شد.

در ترکمنستان نیز که مانند ازبکستان برای تقویت ارتش خود به چین، غرب و همچنین روسیه روی آورده است، یک مقام دفاعی شایعات مطرح شده را در مورد اینکه عشق آباد از روسیه یا دیگر شرکای خارجی برای تامین امنیت مرزی با افغانستان درخواست کمک کرده است، رد کرد.

به گزارش فرانس پرس، وی افزود: ترکمنستان می تواند از هر کشوری کمک نظامی دریافت کند. با این حال خطر روزافزون داعش نگرانی هایی را نیز برای این کشور بوجود آورده است.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس