کد خبر 409978
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱

به موجب دستورالعمل های نظامی جدید آمریکا-ژاپن که قرار است امروز (دوشنبه) منتشر شود، ممکن است نقش و ماموریت های ارتش ژاپن در نقاط مختلف جهان افزایش یابد؛ مسئله ای که احتمالاً موجب خشم چین خواهد شد.

به گزارش مشرق، این دستورالعمل های نظامی جدید از مسائلی است که در کانون مذاکرات شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن با مقامات آمریکایی در سفر این هفته وی به واشنگتن قرار دارد. این دستورالعمل ها به منزله بخشی از پیام شینزو آبه در خصوص آمادگی ژاپن برای بر عهده گرفتن مسئولیت بیشتر برای تامین امنیت خود همزمان با مدرن سازی تجهیزات نظامی چین و قدرت نمایی این کشور در منطقه آسیاست.

به گفته کارشناسان و سیاستمداران ژاپن نخست وزیر محافظه کار این کشور که قرار است سه شنبه با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا دیدار کند، احتمالاً خواستار تضمین های جدید آمریکا در خصوص کمک واشنگتن به توکیو در صورت لزوم در هر گونه درگیری ژاپن با چین خواهد شد.

بازنگری و اصلاح دستورالعمل همکاری نظامی آمریکا-ژاپن برای نخستین بار از سال 1997 تاکنون به منزله تغییری بزرگ در سیاست امنیتی ژاپن پس از چندین دهه است. دستورالعمل های موجود معطوف به دفاع ژاپن و «اوضاع موجود در مناطق اطراف این کشور» است.

دستورالعمل های جدید احتمالاً شامل توسعه دامنه جغرافیایی همکاری ها و همچنین توسعه همکاری های دو کشور در زمینه مسائلی همچون امنیت سایبری و مبارزه با تروریسم خواهد بود.

این دستوالعمل ها روز دوشنبه در دیدار جان کری، وزیر امور خاجه و اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا با فومیو کیشیدا، وزیر امور خارجه ژاپن و گن ناکاتانی، وزیر دفاع ژاپن در نیویورک اعلام خواهد شد.

شینزو آبه نیز فردا با اوباما در کاخ سفید دیدار، و روز چهارشنبه در کنگره سخنرانی خواهد کرد.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • افشین تهران ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    جالبه مگه این امریکا چکاره دنیاست که برای همه تعیین تکلیف میکنه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس