طنز، هنری است که عدم تناسبات در عرصه‌های مختلف اجتماعی را که در ظاهر متناسب به نظر می‌رسند، نشان می‌دهد و این خود مایه خنده می‌شود. اما سریال "در حاشیه" که به منظور نمایش همین عدم تناسبات از ابتدای سال جاری تاکنون از شبکه 3 سیما در حال پخش است، خشم طیف گسترده ای از پزشکان و کادر مراکز درمانی کشور را به همراه داشته است.

گروه اجتماعی مشرق- سریال طنز "در حاشیه" فارغ از برخی بزرگنمایی‌ها، به مسائلی از جنس ضرب‌المثل "طبیب بی‌مروت خلق را رنجور می‌خواهد"، پرداخته و این موضوع باعث رنجش پزشکان از مقامات عالی وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی گرفته تا سایر پزشکان شده است. در حالی که منظور طنز نیز مانند ضرب‌المثل طبیبان بی‌مروت است، نه همه طبیبان.

گاهی قدرت دستهای پزشک آنقدر زیاد است که زندگی می بخشد و گویی فرشته حیات بخش در وجودش متجلی شده است، زبانش آنقدر می تواند امید دهد که مرگ برای چند لحظه هم که شده به فراموشی سپرده می شود. هبوط حس جان بخشیدن در کسی که می تواند هستی را به یک نفر و گاهی به تمام عالم ببخشد دیگر شغل و حرفه و کار نیست، زندگیست و زندگی بخشیدن.اما گاهی به اشتباه این لباس بر تن کسانی می رود که نه نوای قلب تپنده یک انسان را می شنوند و نه چشمان امیدواری که به دستان انها بسته شده است و انها فقط چشمشان به موجودی جیب بیمارانی است که جز آنها یارایی در این دنیای مادی نمی بینند.

زیر میزی، فساد اخلاقی، بی تعهدی و بی مسئولیتی نسبت به جان بیماران از جمله معضلاتی است که دنیای پزشکی به آن مبتلا شده است. حقیقت آن است که علاوه بر پزشکان متعهد و کار آمد دسته ای نیز هستند که تنها به دلیل مواجب و موقعیت شغلی که از این طریق به دست می آورند وارد حرفه پزشکی می شوند و همین دسته نیز هستند که فسادهای مربوط به دنیای پزشکی متوجه آنان است.

فارغ از موشکافی در مورد درستی محتوا، سیل استقبال مردمی از این سریال در فضاهای مجازی و غیرمجازی و نیز میزان همذات‌پنداری مردم با بیماران مفروض در سریال، خود ملاک محکمی برای قضاوت در دعوای پزشکان با تلویزیون است. اما در پی انتقاد وزیر بهداشت، رییس سازمان نظام پزشکی و دیگر پزشکان، خبرها حاکی از توقف یا تغییر مسیر فاز دوم این سریال پرمخاطب است.

برآشفتگی پزشکان از سریال

این اعتراضات و نیز گلایه‌های سال گذشته پزشکان علیه اجرای طرح تحول سلامت که به زعم آنها به کمتر شدن درآمدشان منجر می‌شود، لزوم تامل در باب درآمدهای کلان این قشر را بیشتر می کند. حال ضمن نگاهی خلاصه‌وار به برخی از این اعتراضات و پاسخ های پراکنده به این گلایه‌ها، قضاوت در این امر را به مخاطبان عزیز واگذار می کنیم.

ثبت‌نام نظام پزشکی برای تجمع علیه «مهران مدیری»

در پی انتشار نامه زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی در اعتراض به سریال «در حاشیه»، سازمان نظام پزشکی در سایت خود نیز پوستری از سریال منتشر و با لقب دادن «برنامهٔ هتاکانه» به این سریال، از پزشکان تقاضا کرده در تجمع اعتراض‌آمیز شرکت کنند.

در این سایت آمده: «در صورتی که با شرکت در تجمع قانونی و اعتراض حضوری (با کسب مجوزهای لازم) به پخش برنامه هتاکانه «درحاشیه» و رویه صدا و سیما، موافق هستند شماره نظام پزشکی و همچنین کد ملی خود را وارد کنند‌.»

رضا لاری‌پور، مشاور رئیس سازمان نظام پزشکی در خصوص تعداد ‌نام‌نویسی کنندگان در کمپین نظام پزشکی برای تجمع مقابله با پخش سریال «در حاشیه» از سیما گفت: «تاکنون بیش از ۷هزار تن از پزشکان برای شرکت در این تجمع اعلام آمادگی کرده‌اند.

برآشفتگی پزشکان از سریال

مدیر شبکه سه: آمادگی جلسه حضوری با پزشکان را داریم
مدیر شبکه سه سیما از آمادگی برای برگزاری جلسات حضوری با پزشکانی که حساسیت هایی نسبت به سریال «در حاشیه» دارند سخن گفت.

سیدغلامرضا میرحسینی در گفتگو با مهر درباره دلخوری عده ای از پزشکان و همچنین نظرسنجی سایت سازمان نظام پزشکی درباره این سریال که این شب ها به کارگردانی مهران مدیری از شبکه سوم سیما به پخش می رسد،بیان کرد: باید دیدنگرانی ها تا چه حد با واقعیت منطبق است چون «در حاشیه» یک سریال طنز است و باید آن را با همین نگاه در نظر گرفت.


برآشفتگی پزشکان از سریال


درآمد ۵برابری پزشکان ایران نسبت به همتایان آلمانی/ اخلاق؛ حلقه مفقوده پزشکی در ایران

رئیس مرکز علوم اعصاب دانشگاه مونستر آلمان حلقه مفقوده پزشکی کشور را اخلاق نامید و تأکید کرد مشکل پزشکی ایران نه بیمارستان است و نه تجهیزات پزشکی. وی گفت: درآمد یک جراح مغز و اعصاب در ایران ۵ برابر کشور آلمان است.

علی  گرجی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در ایران یک پزشک متخصص نسبت به پزشک آلمانی پول خیلی زیادتری‌ می‌گیرد اما سرویسی که پزشکان ایرانی ارایه می‌کنند 5 درصد سرویس پزشکان آلمانی است.

وی با اشاره به وجود پزشکانی پاک دست در جامعه پزشکی ایران گفت: البته همکارانی داریم که درست و با جان و دل کار می‌کنند اما مسأله پول در جامعه پزشکی بسیار پررنگ شده است.

رئیس مرکز علوم اعصاب دانشگاه مونستر آلمان با اشاره به الگوی پزشکان قدیمی گفت: زمانی الگوی ما دکتر «شیخ» نامی بود که در مشهد طبابت می‌کرد وی برای آنکه مستضعف هم بتواند هزینه درمان را بپردازند یک پاتیل در مطب قرار داده بود تا افراد سکه‌های خود را در آن بیندازند. مردم مستضعف سرهای شیشه نوشابه را جمع‌آوری می‌کردند و به جای پول در داخل این پاتیل می‌انداختند و این پزشک آنها را جمع‌آری می‌کرد و پس از استریل کردن مجدداً جلوی در مطب به زمین می‌ریخت تا مستضعفان دیگر آنها را بردارند.

گرجی با اظهار تأسف از وضعیت کنونی جامعه پزشکی گفت: اکنون اگر از یک جوان بپرسید که می‌خواهید چه رشته‌ای بخوانی می‌گوید جراحی و در چرایی آن نیز تأکید می‌کند «چون پول در آن است».

به گفته‌ وی حلقه مفقوده‌ جامعه‌ پزشکی امروز اخلاق است و تا زمانی‌ که این مساله درست نشود بهترین امکانات و بهترین اموال پزشکی نیز برای کشور هیچ فاید‌ه‌ای در پی نخواهند داشت.


برآشفتگی پزشکان از سریال


درآمد پزشکان متخصص ایران 7 برابر آمریکا

مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت مجلس می گوید: پول‌هایی که دولت تزریق کرده قرار بود برای کمک به سلامت مردم مناطق محروم هزینه شود نه به جیب یک قشر خاص برود. در نسبت با درآمد سرانه، درآمد پزشکان متخصص در ایران بیش از 7 برابر در آمد پزشکان آمریکاست.


فیلم گزارش برنامه ثریا در مورد درآمد پزشکان




به طور حتم یکی از ارکان پیشرفت جامعه نقد درونی آن است، حال سوال اینجاست که تا چه زمانی قرار است جامعه‌ایرانی بخاطر عدم تحمل نقدپذیری ضربه بخورد و جامعه‌ای بسته، محافظه‌کار و بدون توان پیشرفت باقی بماند. وقتی قشر تحصیل کرده و دانشگاهی ما با نقد اینگونه برخورد می‌کند، از دیگر قشرها و مردم عادی چه انتظاری میتوان داشت؟ نکته منفی ماجرا نیز وقتی بیشتر می‌شود که این اعتراض به صورت تشکیلاتی انجام می‌شود و سازمان نظام پزشکی خود داعیه‌دار این اعتراضات بی جاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهدی ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    پزشکان معترض خودشونو تو فیلم دیدند که معترضند یا جراح پولکی اند یا فیلیپین درس خوندن یا مثل اون رئیس بیمارستان حاشیه بی عرضه هستند
  • محمد علی ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    مشرق دمت گرم اصلا حال کردم از خوندن این مطلب، هم قلم و هم محتوا خداقوت
  • سیروس ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    جناب آقایان به اصطلاح پزشک: آینه گر عیب تو بنمود راست خود شکن،آینه شکستن خطاست!!!!
  • حسین ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    باسلام خدای آقای مدیری چیزی نشون نداده یه سر بیاید بیمارستان تامین اجتماعی شهریار اونوقته که بگید بیمارستان حاشیه خیلی خوبه
  • دکتر ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    به عنوان یه دانشجوی پزشکی حرفای آقای مهدی را تایید میکنم
  • بی نام ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    یک ماجرای واقعی : چند سال پیش مادرم نیاز به عمل جراحی کیسه صفرا پیدا کرد خلاصه این آشنا و او آشنا یک جراح معروف را پیدا کردیم و مادرم را پیش آن جراح بردیم به واسطه واسطه ها که باعث آشنایی و سلام علیک مختصر بنده با این جراح شد فکر کردم همه چیز دیگر رله شده و با آسودگی عمل جراحی انجام خواهد شود خلاصه روز عمل رسید و بنده ساده اوسکول فکر میکردم که این جراح میخواهد مادرم را در بیمارستان با یک عمل ساده ، صفرای مادرم را جراحی کند ولــــــــــــــــی یکهو شوک زیر میزی چنان حالی به من داد که نگو . خلاصه ما هم قبول و زیر میزی را از زیر میز به این آقا دادیم . آخرش خنده دار بود موقع ترخیص بیمار رفتم به پزشکه میگم خوب اگه میشه یک فاکتور بابت اون پول زیاد که به شما دادم به من بدهید تا از طریق بیمه تکمیلی جبران شود . جراحه یک نگاه تیز همراه با نیشخند تمسخر و تنفر به من انداخت و یکی از همراهانم به من گفت که بابا از بابت پول زیر میزی که مدرک نمی گیرند . تازه من مزه زیر میزی را اون وقت تا اعماق وجودم حس کردم . بعله این بود ماجرای واقعی بنده .
  • محسن ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    نظرم به مهران مدیری نزدیک تر است
  • ناشناس ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    خوب است مشرق عزيز هم يك نظر سنجي عمومي در مورد پخش اين سريال طنز بگذارد تا مشخص شود مردم چقدر از بعضي از پزشكان طماع ناراحتند
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    زیرمیزی دهنده وزیرمیزی گیرنده هردو متخلفند!!!
  • عباس ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    من خودم شخصا 3 میلیون همین 15 فروردین زیر میزی دادم. تازه خیلی بهم دکتر لطف کرد. هه
  • ابو مالک ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    1 0
    پاسخ به 7000 پزشکی که قرار گذاشته اند تجمع اعتراض آمیز برای سریال در حاشیه برگزار کنند: چه چیزی باعث به وجود آمدن این میزان نخوت در شما شده است؟ چه چیزی با عث شده این توهم در شما به وجود بیاید که می توانید 7000 نفری جلوی یک سریال تلویزیون را بگیرید؟ مگر وقتی یک ملت از شما می خواهند در بسیاری از بیمارستانها تنها پول را ملاک قرار ندهید قبوا می کنید؟ مگر امثال شما نبودند که بیمار را به خاطر پول در بیمارستان گرو نگه داشتند؟ مگر امثال شما نبودند که بیماران را در بیابان رها کرده بودند؟ نکند ماجرای خونهای آلوده کار سازندگان "در حاشیه" بوده؟! اگر قرار به پاسخ دادن باشد که شما باید سر صف باشید. به جای این که 7000 نفری به یک کار هنری حمله کنید، به فکر بیمارانی باشید که دردشان یک طرف است و 7000 گرفتاریشان یک طرف. به جای این که 7000 نفری به تلویزیون حمله کنید، 7000 نفری بیایید هزینه درمان چند بیمار را قبول کنید یا 7000 نفری یک درمانگاه یا بیمارستان خیریه بسازید یا ... باشد که رستگار شوید.
  • احمد ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    خیلی از مسائل سریال واقعیت دارد من عمل کلیه داشتم اصلا بعد از عمل دکتر را ندیدم ولی آسانسورچی و کارگر نظافت و نگهبان و ..... اینها همه آمدند در اتاق که یک شیرینی بگیرند ولی دکتر نیامد که بگوید عمل چی شد و من چکار بکنم!!!!
  • مسعود ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    میگه هفت هزار دکتر امضا کردند و لی من میگم حداقل هفت میلیون ناراضی از دست دکترا تو جامعه ما هست. متاسفانه دکتر های ایرانی اکثرشون فقط پول رو میشناسن و وجدان کاری ندارن.
  • ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    البته این سریالی که در قالب طنز پخش می شود ونام آن در حاشیه هست قصد این را ندارد که خدای ناکرده جسارتی به رشته پزشکی بخصوص پزشکان خوب کشور ما شده باشد باالاخره موضوع ساخت یک برنامه ی طنز می تواند در خیلی از مشاغل در اجتماع صورت گیرد ،شاید چند موضوع پیشنهادی بود که از میان آنها شغل پزشکی انتخاب گردید جهت ساخت این فیلم لذا پزشکان کشور ما با داریتی که دارند قطعاً به ساخت این مجموعه خورده نمی گیرند ونخواهند گرفت .مع ذالک فضای تلویزیون کشور گاهی اوقات میبایست عوض شود . شما ببینید تمام این چند کانال اصلی همه اش شده میز گزد علمی وغیره. خوب حق بدهید انسان خسته وزده می شود از تلویزیون . بیننده نیاز مبرم دارد به اینکه قدری خنده کند ،شاد گردد . خودتان بهتر می دانید یکنواخت بودن تولید بیماری در انسان می کند 0 پس بنابراین خواهش دازیم از جامعه ی پزشکان که ناراحت نباشند وبا دیگران همگام باشند 0
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    سلام ؟ طفلکیها پول دادن مدرک گرفتن ؟ دانشگاه آزاد کشورهای جهان اولی مثل اوکراین فیلیپین گرجستان تاجیکستان ........... ؟ بعدقسم خوردن فارغ التحصیل شدن ؟ دکانی باز کردن بنام مطب ؟ با زیرمجموعه های بنامهای جراحی ؟ زیبایی ؟ دندانپزشکی ؟ ..............؟؟؟؟ مردم غصه نخورن ؟ سختیش 50سال اول ؟؟ دولت مردمان ما بیدارن
  • مجتبی ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    حتما این آقایون به اصطلاح پزشک یه مشکلی دارن که اعتراض کردن وگرنه آن که از حساب پاکه از محاسبه چه باکه!!! کسی توی این سایت واسه عمل قلب تاحالا 10 میلیون زیر میزی داده؟!!! :|
  • بی نام ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    چرا منفی دادی ؟ دارم میگم ماجرای واقعی بوده این کجاش منفی دادن داره خوب عزیزم من اگه زیر میزی را نمی دادم که پنجشنبه به پنجشنبه باید میرفتم قبرستان به مادرم فاتحه می دادم . قصدم اصلا توهین به هیچ پزشکی نبوده قصدم بیان واقعیت بوده عزیز من .
  • مجید ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    مردم از پزشکها نا راضی هستن حالا میخواد هفت هزار پزشک بدشون بیاد یا ده هزار / من خودم اگه صدا و سیما کوتاه بیاد نا امید میشم از این مملکت اینطور برداشت میشه که نمیشه اصالح کرد جامعه رو
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    یه سر تشریف بیارید بیمارستان ولیعصر ابیک تازه متوجه میشید بیمارستان در حاشیه هتله
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    فیبم جالبیه خوب که فکر میکنم میبینم مشکل بیمارستان حاشیه تو همه جای کشور دیده میشه یه مسولیت رو به یه بی عرضه میسپورن بعد ادمای سودجو دورش جمع میشن و این ادما میرن کادر خلافکار و وبیتخصص رو میارن
  • کاکرو یوگا ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    سریال مزخرف و بی نمکیست اما موضوع خوبی داره
  • ناشناس ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    پس کارمندان بانک چی که میگن کل بانک واس ماست؟
  • ناشناس ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    منظورت پزشکان جراح ومتخصص است. والا کسی که به پزشک عمومی زیر میزی نمیده این7000هزار نفر هم80درصد پزشک عمومی هستند.نباید به پزشکان عمومی توهین شود
  • ناشناس ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    اینجی وام500میلیونی واس ماست
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    سریال در حاشیه هم شده آیینه دق پزشکان زیرمیزی بگیر
  • ناشناس ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    مردم این فیلم را پسندیدند یعنی یه خبرایی هست
  • ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    تو استان ما پزشکان برج سازان وملاکان بزرگ هستند ! بچه هاشون رو هم می فرستند ترکیه .بلاروس و فیلیپین و... که یه مدرکی بگیرند وبیان راه پدران محترم رو ادامه بدهند لا اقل باباشون یه سواد جزیی دارند بچه هاشون از دکتر بهروز هم بی سوادترند.... بعضیاشون هم شش ماه سال جیب مردم رو خالی میکنند شش ماه بعد رو پیش بچه هاشون آمریکا وکانادا و.. خوش می گذرونند .....
  • مهدی ازتهران ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    بنده باسریال درحاشیه موافقم طنزیعنی انتقادازوجودواقعیتهای تلخ جامعه اصولاتفاوت طنزوکمدی همین است
  • ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    بسيا سريال خوبي بود
  • مهماندار هواپیما vip ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
    1 0
    بعنوان مهماندار هواپیما بگم شاید باور نکنید من پزشکان متخصصی را در پرواز های لندن و سایر کشورهای اروپای دیدهام که بعضی از انها برنامه های خودشان برای قمار بازی در کازینوها برای دوستانشان تعریف می کردند حالا این اقایان از چی دفاع می کنند
  • بهابادی ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 0
    در حاشیه که به پزشکان عمومی توهین نکرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس