احداث مدرسه روستای جهلدر که بناست پایانی بر بی‌سوادی شایع در این روستا باشد و فصل نویی را رقم بزند؛ از مهم‌ترین برنامه های این سفر گروه بود.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، سفر نوروز ۹۴ گروه جهادی راه کربلا به مقصد شهرستان قلعه‌گنج (واقع در جنوب استان کرمان)، با هدف محرومیت‌زدایی و کانال‌کشی امکنات به دورترین مناطق، انجام شد.

در زیر گزارشی اجمالی از اهم فعالیت‌هاهی عمرانی گروه در این سفر ارائه شده است:

    اول) احداث مدرسه روستای جهلدر


احداث مدرسه روستای جهلدر که بناست پایانی بر بی‌سوادی شایع در این روستا باشد و فصل نویی را رقم بزند؛ از مهم‌ترین برنامه های این سفر گروه بود.

مسیر طولانی و صعب‌العبور روستا، سختی کار از جمله دشواری رساندن مصالح را مضاعف کرده بود.

احداث این مدرسه صد و ده متری که شامل سه کلاس درس، یک اتاق اسکان معلم، یک آبدارخانه و یک دفتر می‌باشد؛ در این سفر آغاز شد و الحمدلله تا مرحله زیر سقف پیش رفت.
عملیات احداث سقف این مدرسه هم اکنون در حال پیگیری است.

    دوم) احداث مسجد روستای چارتایی

از دیگر اهم برنامه های سفر نوروز ۹۴ احداث مسجد در روستای چارتایی بود.
روستای چارتایی از سال ۸۹ در برنامه های محرومیت زدایی و فعالیت‌های گروه جهادی راه کربلا جای دارد.

عملیات احداث مسجد روستای چارتایی که هم اکنون از مدرسه، آب آشامیدنی و چند سرویس بهداشتی برخوردار است؛ در سفر نوروز ۹۴ آغاز شد.

مسجد صد متری روستای چارتایی با آجرنما ساخته شده است و پس از پایان مرحله احداث سقف، آماده بهره برداری خواهد بود.

    سوم) احداث سقف مسجد روستای سورتاک

مسجد روستای سورتاک تا مرحله زیر سقف پیشرفته بود و احداث سقف آن در دستور کار این سفر قرار گرفت.
مرحله آهن‌کشی این کار به طور کامل انجام گرفت و مرحله نصب ورق‌ها تا نصف پیش رفت و به دلایلی از جمله وزش باد شدید و طوفان چند روزه و کمبود آهن در شهرستان تکمیل نشد که البته انشاءالله در اولین فرصت تکمیل خواهد شد.

    چهارم) تکمیل مسجد روستای علی آباد

با انجام عملیات سقف مسجد روستای علی آباد، این مسجد آماده بهره برداری است و انشاءالله در سیزدهم رجب (ولادت آقا امیرالمؤمنین علیه‌السلام) افتتاح خواهد شد.

گفتنی است اهم فعالیت‌های مربوط به ساخت این مسجد بر عهده اهالی روستا بود.

    پنجم) عملیات آب‌رسانی روستای جهلدر

از چشمه آب تا روستای جهلدر لوله گذاری شده بود و این آب به صورت رها در روستا وجود داشت و هدر می‌رفت.

با عملیات آب‌رسانی روستا در سفر نوروز ۹۴ که طی آن شبکه داخلی روستا لوله گذاری کامل شد و لوله‌ها به طور کامل زیر خاک قرار گرفتند و ۱۵ انشعاب آب در نقاط مختلف روستا نصب گردید و با قرار گرفتن یک تانکر ۵۰۰۰ لیتری سه لایه، ضد جلبک، بهداشتی و خنک کننده آب در محل مناسب، آب موجود مدیریت شد و امکان استفاده جهت فعالیت‌های کشاورزی نیز فراهم گردید.

    ششم) عملیات آب‌رسانی روستای سورتاک

با توجه به سیاست‌های کلی و اصولی گروه، به دلیل عدم همکاری مناسب اهالی روستا لغو شد.

    هفتم) فعالیت‌های کشاورزی

اهمیت فعالیت‌های کشاورزی و اشتغال‌زایی در راستای پیشرفت و توسعه مناطق کم‌برخوردار، بر کسی پوشیده نیست. در این بین کار تخصصی و کارشناسی و تحقیقات لازم، اهمیت دوچندانی دارد.

پس از فعالیت‌های شناسایی و تحقیقاتی و مشورت با کارشناسان در سفرهای میان دوره قبلی، خاک و آب روستای جهلدر برای فعالیت کشاورزی بلندمدت مناسب تشخیص داده شد.

در سفر جهادی نوروز۹۴ برای هرکدام از ساکنین روستا یک باغچه کشاورزی احداث و مهیا گردید و در ضمن فعالیت‌های آموزشی کشاورزی، بذر خیار، نعنا، بادنجان، گوجه، فلفل و پیاز اهدا گردید و کاشته شد.
این موضوع به طور مستمر پیگیری خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس