گونتر گراس که در سال 1999 برنده نوبل شده بود شعری منتشر کرد و در آن مستقیما کشورهای غرب را متهم به جو سازی علیه برنامه ی انرژی هسته ای ایران کرد.او معتقد بود رژیم صهیونیستی و غرب خود را مجاز به ذخیره ی بمب اتم می دانند در حالی که ایران را در این خصوص متهم می کنند. این موضع گیری موجب شد سیاری از رسانه های غربی از جمله سفیر وقت رژیم صهیونیستی در آلمان او را ضد یهودی نامید .

گروه فرهنگی مشرق - گونتر ویلهلم گراس در سال ۱۹۲۷ در دانتسیگ (اکنون گدانسک در لهستان)، از پدری پروتستان و مادری کاتولیک، زاده شد. او تحت تأثیر تربیت کاتولیکی مادر، به خدمت در کلیسا و همکاری با نوجوانان خادم، در مراسم نمازگذاری شرکت نمود. در سن پانزده‌سالگی برای گریز از محیط تنگ و فقیرانه خانوادگی، خدمت در ارتش هیتلری را با رغبت پذیرفت و در سن هفده‌سالگی به لشکر دهم توپخانه اس‌اس - فروندبرگ، فرا خوانده شد.

گونتر گراس پس از مجروح شدن در تاریخ ۲۰ آوریل ۱۹۴۵ میلادی، در تاریخ ۸ مه ۱۹۴۵ میلادی در مارین‌باد دستگیر و به‌ اسارت نیروهای آمریکائی در آمد و تا ۲۴ آوریل ۱۹۴۶ در بازداشتگاه به‌ سر برد. گراس در بازجوئی‌های مقدماتی افسران آمریکائی، به‌عضویت خود در گروه بازوی مسلح اس ‌اس اعتراف می ‌نماید ولی تا سال 2006 که در مصاحبه در کتاب "پوست کندن پیاز" آن را بازگو می کند ،افکار عمومی را از آن آگاه نمی‌کند. گونتر گراس در سال ۱۹۴۷/۱۹۴۸ در دوسلدورف یک ‌دوره کارآموزی را در کارگاه سنگ ‌تراشی به‌پایان می‌رساند و سپس در آکادمی هنر دوسلدورف تا پایان سال ۱۹۵۲ به تحصیل در رشته پیکرتراشی و قلم‌ سیاه پرداخته و در سال‌های ۱۹۵۳/۱۹۵۶ در دانشکده هنرهای تجسمی در برلین ادامه تحصیل می‌دهد. پس از اتمام تحصیلات به‌ پاریس رفته و تا سال ۱۹۵۹ در آن‌جا اقامت می‌گزیند.

گونتر گراس در گذشت

او در سال ۱۹۶۰ مجددأ به برلن بازگشته و تا سال ۱۹۷۲ سکونت کرد. گونتر گراس در سال‌های ۱۹۷۲/۱۹۸۷ در یکی از شهرهای کوچک در استان شلزویگ هولشتاین زندگی کرد و در سال ۱۹۵۴ بایک دانشجوی سوئیسی ازدواج کرد که این پیوندِ زناشوئی تا سال ۱۹۷۸ دوام داشته و ثمره آن پنج فرزند می‌باشد. گونتر گراس در سال ۱۹۷۹ مجددأ اردواج و به‌اتفاق همسرش راهی هندوستان شده و به ‌مدت شش‌ماه در آن‌جا(کلکته) اقامت می‌کند.
انتشار رمان های سه گانه ی "طبل حلبی " ، "سال ها سگی"، "موش و گربه" در سال های 1959 تا 1953 شهرت فراوانی برای او در پی داشت. گونتر گراس در رمان "طبل حلبی" تصویر دهشتناکی از اروپای جنگ زده و آلمان در آستانه ی سقوط رایش سوم ارائه می دهد رئالیسم جادویی وی در ارائه ی تصویری منحط از اروپا مرکزی او را در دسته ی نویسندگان جریان پسارئالیستی رمان قرار می دهد .
او در سال 1965 جایزه ی گئورگ بوشنر را کسب نمود و در سال 1999 موفق به کسب جایزه نوبل ادبی شد .  
گونتر گراس در 4 آوریل 2012 پاره شعر منثوری را در روزنامه ی آلمانی دویچه تسایتونگ ،نیویورک تایمز و لارپوبلیکا منتشر می کند و در آن عقاید ضد یهودی خود را آشکار می سازد .او در این قطعه شعر در خصوص بمب های اتمی تل آویو و ماجرای فروش زیر دریایی آلمان به رژیم صهیونیستی به کنایه سخن می راند و مستقیما کشورهای غرب را متهم به جو سازی علیه برنامه ی انرژی هسته ای ایران می کند او معتقد بود رژیم صهیونیستی و غرب خود را مجاز به ذخیره ی بمب اتم می دانند در حالی که ایران را در این خصوص متهم می کنند.

"باید همه کلاهک‌های نابودکننده را به جایی هدایت کند که وجود یک بمب اتمی در آن ثابت نشده است"
 
این موضع گیری گونتر گراس را تا حدودی منزوی نمود .بسیاری از رسانه های غربی از جمله سفیر وقت رژیم صهیونیستی در آلمان او را ضد یهودی نامید .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    0 0
    خدا رحمتش کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس