کد خبر 404173
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۵

پیروزی برای اولین بار در پنج دیدار اخیر یک بار دیگر پرچم سرخ را در قسمت آبی منچستر افراشته می کند و سیتی را وادار به پذیرش برتری دوباره این تیم می‌کند.

دربی ای با چاشنی جنگ قدرت
به گزارش مشرق، تیم های همشهری منچستریونایتد و منچسترسیتی فردا (یکشنبه) از ساعت 19:30 به وقت تهران حساس ترین دیدار هفته سی و دوم لیگ برتر انگلیس را برگزار خواهند کرد.

گاردین در خصوص این دیدار یادداشتی نوشت: وقتی شیخ منصور در سال 2008 منچسترسیتی را خرید چنین چیزی در برنامه‌اش نبود. حداقل نه به این زودی. سرمایه‌گذاری بیش از یک میلیارد پوندی در باشگاه باعث شد در سه سال اخیر دو قهرمانی در لیگ برتر به دست آید و سیتی انتظار داشت برای مدتی طولانی بر فوتبال انگلیس و همسایه‌اش مسلط شود.

با این وجود، یکشنبه بعدازظهر منچستریونایتد می تواند با شکست دادن دشمن قدیمی‌اش در یکصد و شصت و نهمین دربی در اولدترافورد ضربه‌ای مهلک به این تیم وارد کند. غیر از اینکه می توانند به این برد مباهات کنند، پیروزی برای اولین بار در پنج دیدار اخیر یک بار دیگر پرچم سرخ را در قسمت آبی منچستر افراشته می کند و سیتی را وادار به پذیرش این می کند که بعد از پس‌لرزه‌های بازنشستگی دو فصل قبل سر الکس فرگوسن، سخت‌ترین رقیبش دوباره زیر نظر لویی فان‌خال احیا شده.

از فصل 2010-2009، یک سال بعد از خریدن سیتی توسط شیخ، مبلغ خالص نقل و انتقالات باشگاه به عدد قابل توجه 521.7 میلیون پوند رسید. این بیش از دو برابر مبلغ 206.66 میلیون پوندی است که گلیزرها در یونایتد خرج کردند. با این وجود، در حالی که فصل به مقاطع حساس خود نزدیک می شود، یونایتد با 62 امتیاز و یک امتیاز بیشتر نسبت به تیم مانوئل پیگرینی در رده سوم قرار گرفته در حالی که در 18 ماه گذشته یونایتد همواره در جدول از سیتی جایگاه پایین‌تری داشته. آخرین بار در 23 نوامبر 2013 قرمزها که 20 قهرمانی لیگ انگلیس را در کارنامه دارند، در رده ششم و آبی آسمانی‌ها در رده نهم بودند. آخرین بازی دو تیم در زمان بالاتربودن قرمزها نیز به هشت آوریل 2013 مربوط می شود که فصل آخر حضور فرگوسن بود. یونایتد با وجود باخت یک-2 برابر سیتی در اولدترافورد 11 امتیاز از تیم روبرتو مانچینی پیش بود و درنهایت مربی اسکاتلندی با سیزدهمین قهرمانی لیگ برتر از مربیگری فوتبال کناره گرفت.

وین رونی، کاپیتان یونایتد و رکورددار گلزنی در دربی با 11 گل، رویارویی یکشنبه را «یک بازی کاملا حیثیتی» توصیف کرده اما همه‌اش این نیست. این دیدار دو تیم همشهری است که می تواند آینده دورتر دو باشگاه را ترسیم کند. پنجاهمین برد سیتی می تواند تیم مانوئل پیگرینی را دو امتیاز بالاتر از مردان لویی فن‌خال قرار دهد و به تمام حرف‌ها درباره اینکه دوره سلطه یونایتد دوباره شروع شده، خیلی زود پایان دهد. اما اگر تیم میزبان هفتادمین پیروزی‌اش را به دست آ‌ورد یک بار دیگر نگرش «همسایه پرسرو صدا» یک بار دیگر به سمت سیتی شکل می گیرد. سیتی چهار امتیاز عقب می افتد و از حضور در کورس قهرمانی به همراه چلسی تا نبرد برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان تنزل پیدا می کند.

تیم پیگرینی درست همان موقع که تیم فن‌خال اوج گرفته، سقوط کرده. باخت یک-2 دوشنبه شب برابر کریستال پالاس سومین شکست سیتی در پنج بازی اخیر بود که باعث شد 9 امتیاز از چلسی عقب بیفتد. یونایتد هم بهترین فوتبال خود را از فصل 2013-2012 به این طرف بازی می کند و در بازی فردا به دنبال ششمین برد متوالی خود است. پیروزی بر سیتی و در هفته آینده،‌چلسی، باعث می شود به رکورد 7 برد متوالی که آخرین بار در بهار 2013 زیر نظر فرگوسن به دست آمد، دوباره برسند. این چیزی است که دو تیم برایش می جنگند.

روند برد منچستر برابر ساندرلند، نیوکاسل، تاتنهام، لیورپول و استون ویلا بوده و ناگهان یونایتد سرعت و آزاردهندگی مخصوص دوران فرگوسن را بازیافته. بردهای مهم این تیم برابر تاتنهام و لیورپول که برای سهمیه لیگ قهرمانان می جنگیدند و علاوه بر باخت، درس فوتبال هم آموختند، شاهکار این پیروزی‌ها بود.

برایان رابسون کاپیتان سابق یونایتد که سابقه 9 حضور در این دربی را دارد، شیوه‌ فن‌خال را با فرگوسن مقایسه می کند:«تیم پیشرفت زیادی کرده و بازی‌های واقعا خوبی انجام داده که دلیلش تمایل هجومی تیم به علاوه سرعت در پاسکاری و خلق موقعیت است که منچستر در زمان مربی قبلی‌اش به آن شناخته می شد.»

چهار سال از آخرین باری که یونایتد مقابل هواداران خودی سیتی را شکست داد، می گذرد؛ در فوریه 2011 که قیچی برگردان استثنایی رونی در دقیقه 78 برد قرمزها را به شکلی ماندگار و خاطره انگیز رقم زد.

هفت سال قبل از آن جان ماکن در برد یک-4 سیتی گل زد که آن موقع بهترین برد سیتی در دوران لیگ برتر بود؛ البته برد سه سال پیش با نتیجه یک-6 در اولدترافورد رکورد پیروزی های سیتی را شکست. او هم با نظر رابسون موافق است که ممکن است این دیدار در جابجایی قدرت در منچستر تاثیرگذار باشد. ماکن که در سیتی بازی کرده اما در دوران مدرسه در یونایتد حضور داشته، گفت:«شاید حرف زدن در این باره کمی زود باشد. در پنج شش بازی اخیر دو تیم روندی کاملا متفاوت نسبت به قبل در پیش گرفته اند. منچستریونایتد واقعا فرق کرده و دوباره از هیچ تیمی هراس ندارد. وقتی اینطور هستند شکست دادنشان سخت است. با احترام به سیتی، شاید این تیم در باد موفقیت‌های قبلی‌اش کمی زیادی خوابیده و بیشتر به خاطر بازیکنانش به دنبال پیروزی است نه به دلیل تلاشی که باید بکنند.»

یونایتد هشت امتیاز از چلسی کمتر دارد و یک بازی بیشتر انجام داده و تنها هفت مسابقه باقی مانده. رابسون می گوید اگر لیگ بیشتر طول می کشید این منچستر می توانست حتی چلسی را تهدید کند. این انتظارات شاید بیان‌کننده دگرگونی یونایتد بعد از روزهای تیره فصل قبل با مربیگری دیوید مویس باشد. حالا وقت آن است که بیش از پیش به پروژه فن‌خال اعتماد کنیم و اگر در ساعت شش بعدازظهر(به وقت منچستر) یونایتد برنده بازی شده باشد سیتی باید نگران باشد که آن برتری گذشته نیمه قرمز شهر منچستر دوباره شروع شود.

منبع: isport

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس