کد خبر 402237
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۸

اولین دوره مناسبتی تلویزیون اتفاق خاصی نبوده است. ماه رمضان نزدیک است و این بار احتمالاً «پایتخت ۴» تلویزیون را نجات خواهد داد.

به گزارش مشرق، همواره با نزدیک شدن به ایام نوروز ماراتن تولید سریا‌ل‌‌های نوروزی در شبکه‌های سیما آغاز می‌شود و مدیران شبکه‌ها سعی می‌کنند تا گوی سبقت را از یکدیگر و شبکه‌های دیگر بگیرند. در این بین اما سریال‌های نوروزی سیما در سال ۹۴ فضای متفاوتی نسبت به سال گذشته داشتند و به‌خوبی می‌توان جای خالی سریالی مانند «پایتخت» سیروس مقدم را احساس کرد، سریالی که در چند سال گذشته توانسته بود مخاطبان سرسخت ایرانی را پای قاب مستطیل تلویزیون نگه دارد.

شبکه یک سیما سریال «فوق‌سری» را پخش کرد، سریالی که اگرچه با حضور کارگردان و بازیگری مانند مهدی فخیم‌زاده باید یه یکی از پرمخاطب‌ترین سریال‌های نوروزی تبدیل می‌شد اما ضعف فیلم‌نامه که در اکثر آثار سینمایی و تلویزیونی به چشم می‌خورد؛ خصوصاً در قسمت‌های پایانی آن هم به‌شدت مخاطب را رنج داد و غلبه اقتدار تبهکاران بر پلیس و نیروی انتظامی بسا جای شک و تردید در عملکرد حامی سریال یعنی معاونت اجتماعی ناجا را که وظیفه معرفی توانمندی‌های پلیس در مجموعه‌های هنری دارد، باقی گذاشت!

سریال «فوق‌سری» مهدی ‌فخیم‌زاده را می‌توان یک سروگردن پایین‌تر از آثار قبلی این کارگردان دانست اما به‌نسبت سریال‌های شبکه‌های دیگر سیما در حد متوسطی بود.

هرچند در زمان پخش سریال مهدی فخیم‌زاده در گفتگویی اعلام کرده بود: این سریال من نیست و سر و ته سریال زده شده است! اما در مجموع با توجه به خلأ تولیدات نوروزی قابل توجه در شبکه یک سیما، این سریال با طیف قابل توجهی از مخاطبان دنبال شد.

اما شبکه دو سیما مطابق سال‌های گذشته با مجموعه موفق «کلاه‌قرمزی» مخاطبان بسیاری از کودکان و نوجوانان و بزرگسالان را با خود همراه کرد، مجموعه‌ای که طبق سالیان گذشته خود با اما و اگرهای تولید و یا عدم‌تولید «کلاه‌قرمزی» به پخش رسید و درصدر پرمخاطب‌ترین مجموعه‌های نمایشی سیما قرار گرفت.

مجموعه‌ای که به قوت و قدرت جذابیت شخصیت‌های سریال و حضور مهمانان خاص و بعضاً غافل‌گیر کننده در جمع عروسک‌های بانمک امسال هم موفق شده بود مخاطبان البته همیشگی‌اش را داشته باشد. هرچند دست اندر کاران این سریال باید توجه داشته باشند که این ظرفیت مخاطب گنجینه ارزشمندی است که باید به آن بها داده و در سالهای آینده با فضایی متفاوت به خانه‌های مردم بیایند و از تکرار بپرهیزند تا مخاطب همچنان با مجموعه همراهی کند.

شبکه سه سیما اما با سریال «در حاشیه» مهران مدیری و البته از ۶ فروردین ماه به‌دلیل تقارن با ایام فاطمیه(ع) به جمع مخاطبان پیوست، سریالی که در طول ساخت با کش و قوس‌ها و حاشیه‌های فراوان و اعتراض‌های بعضاً نابه‌جای یک گروه صنفی مواجه شد. اما با توجه به ذات سریال‌های مدیری که برای جا افتادن بین مخاطبان نیاز به زمان دارد سریال «در حاشیه» به‌دلیل بازگشت و آشتی مهران مدیری و احساس نیاز به فضای طنز و شادی در زندگی و جامعه می‌توان این نوید را داد که این سریال در آینده‌ای نه‌چندان دور یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های تلویزیونی سیما می‌شود، هرچند که از لحاظ کیفیت با اما و اگرهای زیادی مواجه شده است و خیلی‌ها نسبت به تکنیک فنی کار و سطح شوخی‌ها اعتراض کرده‌اند.

اما شبکه پنج سیما با یک ملودرام خانوادگی به‌نام «سربه‌راه» به‌کارگردانی سعید سلطانی به جمع مجموعه‌های نوروزی اضافه شد، سریالی که قصه‌ای ساده، معمولی و قابل پیش‌بینی داشت و نتوانست به‌دلیل سادگی در بیان و ارتباط با مخاطب، بینندگان خود را با خود همراه کند و نمره قبولی بگیرد.

در نتیجه تولید چند سریال و مجموعه تلویزیونی، اما مدیران شبکه‌های مختلف سیما عملکرد مثبت و مطلوبی از خود نشان ندادند و نتوانستند که انتظارات مخاطبان رسانه ملی را آن‌چنان که باید و شاید برآورده کنند. حالا باید با توجه به نزدیک بودن ایام ماه مبارک رمضان منتظر ماند تا ببینیم چه‌سرنوشتی برای سریال‌های مناسبتی دیگر رقم خواهد خورد!
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس