کد خبر 399436
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۵

خوزستان هر ساله پذیرای میلیون ها زائر می شود که می خواهند یاد شهدا و ایثارگران را گرامی بدارند. اما در خوزستان، مناطقی هست که نامشان کمتر مطرح شده و کمی مهجور مانده اند. لذا تا پایان اسفندماه که اوج اعزام کاروان های راهیان نور است، ان شاء الله هر روز یک منطقه کمتر شناخته شده را برایتان معرفی خواهیم کرد.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - کربلای خوزستان در طول جنگ تحمیلی بیشترین نقش را ایفا کرد و بیشترین ضربات را تحمل کرد.

حالا این استان هر ساله پذیرای میلیون ها زائر می شود که می خواهند یاد شهدا و ایثارگران را گرامی بدارند. اما در خوزستان، مناطقی هست که نامشان کمتر مطرح شده و کمی مهجور مانده اند. لذا تا پایان اسفندماه که اوج اعزام کاروان های راهیان نور است، ان شاء الله هر روز یک منطقه کمتر شناخته شده را برایتان معرفی خواهیم کرد.
***

* در دوره محاصره آبادان مهم ترین ضعف جبهه خودی قطع همه راه های زمینی به جزیره آبادان بود. پس از چندی با تلاش گردان مهندسی لشکر 77 خراسان و جهاد سازندگی آبادان، فارس، آذربایجان، اصفهان و تهران به سرپرستی سید محمد شهشهانی و با بهره گیری از امکانات موجود در جزیره آبادان؛ جاده ای شنی به طول 18 کیلومتر به نام جاده وحدت –که بعد ها با شهادت ایشان به جاده شهید شهشهانی معروف شد– احداث گردید، تا امکان تردد زمینی به آبادان میسر شود.
جاده وحدت
* با احداث این جاده رزمندگان توانستند ضمن تردد به منطقه ماهشهر و اهواز، نیازهای عملیاتی خود را فراهم کنند؛ کاری که قبل از آن با مشکلات بسیار از بندر ماهشهر و از راه خور موسی و بهمن شیر تا اسکله چوئبده انجام می گرفت.

* این جاده از کیلومتر 16 جاده آبادان–ماهشهر و از میان مرداب ها و باتلاق های شرق بهمن شیر آغاز و با عبور از مقابل آخرین نقطه اشغالی و به فاصله چند کیلومتری از آن، در محل روستای ابوشانک به جزیره آبادان می رسید.

* لزوم برقراری امنیت تردد در این جاده –که بر اثر برخی اقدامات عراق نا امن شده بود– سبب شد تا علاوه بر احداث خاکریز در کنار آن، یک خط پدافندی نیز به دور آخرین نقطه اشغالی به وجود آید و به این ترتیب امنیت مناسبی در تردد از روی جاده وحدت ایجاد شود.

*در محل عبور جاده وحدت از رودخانه بهمن شیر نیز به همت شهید مصطفی هزار دستان، پل دوبه ای به طول 250 متر پیش بینی شده بود.

*احداث این جاده سبب شد تا طراحان نظامی عملیات ثامن الائمه(ع) بتوانند قدرت جابه جایی نیروها را از شمال به جنوب افزایش دهند و در نتیجه احداث این جاده نقش مهمی در شکست حصر آبادان ایفا نمود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس