کد خبر 399050
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۵

سیاست‌های اخیر دولت از قبیل محدودیت واردات خودرو و همچنین تغییرات صورت گرفته در ‌واردات در این زمینه بی‌تأثیر نبوده است؛ اما نگرانی مردم از ادامه روند موجود است و این تصور می‌رود که در خلال فضای ایجاد شده، زمینه برای رشد قیمت خودرو در سال آینده نیز فراهم شود.

به گزارش مشرق، ‌خودرو سال آینده گران نمی‌شود؟در روزهای پایانی سال و در گرما‌گرم خرید‌های شب عید، بازار خودرو شاید بیش از هر چیز دیگر دستخوش تغییر می‌شود. در روزهای اخیر، بهای خودرو‌های داخلی دست‌کم ‌یک میلیون و در خودر‌وهای خارجی ـ بسته به نوع آن ـ تغییرات از ۳ میلیون تومان به بالا افزایش نشان می‌دهد.

سیاست‌های اخیر دولت از قبیل محدودیت واردات خودرو و همچنین تغییرات صورت گرفته در ‌واردات در این زمینه بی‌تأثیر نبوده است؛ اما نگرانی مردم از ادامه روند موجود است و این تصور می‌رود که در خلال فضای ایجاد شده، زمینه برای رشد قیمت خودرو در سال آینده نیز فراهم شود.

هر چند ‌در سال جاری بسیاری از نمایندگان مجلس و همچنین فعالان این بخش اعتقاد بر این دارند که قیمت خودرو به هیچ وجه با واقعیت‌های موجود در جامعه تطابق ندارد، همچنان خودرو‌سازان ‌بر افزایش قیمت‌ها پافشاری دارند.

سید‌محمد بیاتیان در خصوص این موضوع گفت: دستور عملی که هم‌اکنون دولت‌ صادر کرده است، مبنی بر اینکه وارد کننده‌های متفرقه خودرو، دیگر حق واردات خودرو ندارند، حدود ۱۵ درصد افزایش قیمت ماشین‌های ‌خارجی را نشان می‌دهد. پیش‌بینی ما این است که در سال آینده، این اتفاق برای خودرو‌های داخلی نیز روی دهد.

این نماینده مجلس افزود: اما شاید اگر شورای رقابت از گردونه قیمت‌گذاری خودرو خارج شود، اوضاع کمی بهتر شود. هم‌اکنون شورای رقابت به ‌مرکز لابی برای تضمین سود دلالان و واسطه‌ها تبدیل شده است؛ برای نمونه، درباره خودرو دنا این ‌اتفاق افتاد. ایران‌خودرو قیمت این خودرو را ۴۶ میلیون در نظر گرفته بود، حال آنکه شورای رقابت، بهای ۴۲ میلیونی برای آن تعیین کرد، ولی هم‌اکنون در بازار‌ ۵۰ میلیون معامله می‌شود.

وی همچنین خاطرنشان ساخت: ‌اگر این بازار‌گرمی‌ها نمی‌شد، قیمت این خودرو در بازار حتی کمتر از ۴۰ میلیون تومان هم می‌شد، در این صورت خود ایران خودرو مجبور می‌شد قیمت‌هایش را کاهش دهد.

این نماینده در پاسخ به اینکه اگر شورای رقابت حذف شود، ممکن است خودرو‌سازی‌ها هر گونه که دلشان بخواهد، عمل کنند و قیمت‌های نجومی ‌روی محصولات بگذارند، گفت: نمی‌توانند این کار را انجام دهند، چون هم دولت بر این کار نظارت خواهد کرد و هم اینکه ما شورای حمایت از حقوق مصرف‌کننده را داریم.

این نماینده مجلس گفت: اکنون هر کسی نمی‌تواند واردات خودرو ‌انجام دهد. از سوی دیگر، بخش عمده واردات خودرو در دست همین خودرو‌سازی‌های داخلی است؛ ‌یعنی اینکه عملا بازار خودرو به دست خودرو‌سازی‌ها افتاده است. البته دولت تدبیر کرده و تعداد وارد کننده‌ها را افزایش داده ‌و اکنون هر کسی می‌تواند خودرو ‌وارد کند. با ‌وجود این، هنوز بازار واردات در دست تولید کنندگان و نمایندگی‌هایی است که مجوز واردات خودرو دارند.

وی افزود: گویا دولت باید اقدامات مؤثر‌تری برای کنترل بازار داشته باشد، زیرا‌ اگر این گونه نباشد ‌این شرکت‌ها با انحصاری که‌ دارند با تسلط بر بازار، دمار از مردم در‌می‌آورند.

وی در پاسخ به اینکه قیمت خودرو در سال آینده چگونه خواهد بود، گفت: با توجه به شرایط موجود، شاید سال آینده قیمت خودرو افزایش داشته باشد و دلیل آن نیز دخالت‌های مراکزی چون ‌شورای رقابت است؛ البته اگر شورای رقابت از گردونه خارج شود، شاید دیگر افزایش قیمت‌ نداشته باشیم.

هر چند ‌در سال آینده محدودیت‌های زیادی در خصوص افزایش نرخ‌ها از سوی دولت و بخصوص مجلس در بحث بودجه تصویب شده است، ‌هنوز نگرانی‌ها در خصوص افزایش قیمت خودرو وجود دارد و همچنان خودرو‌سازی‌ها قیمت‌های ناتمام شده خودرو‌های تو‌لیدی خود را بیشتر از میزان کنونی می‌دانند.

حال باید منتظر ماند و دید، تصمیم دولت و خودرو‌سازی‌ها برای سال آینده چگونه خواهد بود و آیا سال دیگر نیز مانند امسال شاهد افزایش قیمت خواهیم بود یا نه؟!

منبع: تابناک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    به درک که گران میشه مگر گران نکردید
  • اناری ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    این نماینده در پاسخ به اینکه اگر شورای رقابت حذف شود، ممکن است خودرو‌سازی‌ها هر گونه که دلشان بخواهد، عمل کنند و قیمت‌های نجومی ‌روی محصولات بگذارند، گفت: نمی‌توانند این کار را انجام دهند، چون هم دولت بر این کار نظارت خواهد کرد و هم اینکه ما شورای حمایت از حقوق مصرف‌کننده را داریم!!!! الان که شورای رقابت+نظارت دولت+شورای حمایت از مصرف کننده وجود خارجی دارند زورشون به خودرو سازان نمی رسه دیگه بعدش که: واویلا واویلا بزن یکی دیگه!!1!1
  • مهناز ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    اگر گران نشود باید شک کرد وقتی حقوق را افزایش میدهند این طبیعی است که همه چیز زودتر از دستمزد گران می شود
  • ناشناس ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    مگه ارزون بود.الان پراید 23میلیونه لابد میشه 30 میلیون
  • حامد ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    بس که ارزونه، قراره گرون بشه
  • فریدمشهد ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    برای اینکه خوانندگان محترم کمتر استرس بگیرند شما بفرمایید در سال آینده چه چیزی قرار است گران نشود!!!
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    مشکل فقط ماشین نیست مشکل همه چیزه ماشینی که کل قطعاتش 1 ملیون هم نمیشه 20 ملیون میفروشید تازه میخواد 2 یا 3 ملیونم بره روش؟؟؟؟؟؟ به عراق میدید 4 ملیون به هموطنانتون میدید 20 ملیون؟؟؟ گران کردید غذای بد به مردم دادید سبد کالا که مرغش یخی بود و روغنش به درد نخور اخبار هم در مورد سبد کالا اعلام کرد که چند نفر زیر دستو پا له شدن و....!!!! مگه اینجا افریقاس؟؟؟ ایرانه تمدن 2500 ساله ببین مردم چه قدر بدبخت شدن اگه من دروغ میگم بگید دروغ میگم حقایق چه تلخ چه شیرین باید باورش کرد خواهش میکنم سال 94 رو گند نزنید تشکر از :mashreghnews
  • ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    دوره سلطان محمود 3 برابر شد ببینیم شما میتونید رکوردش رو بشکونید
  • محمد ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    همیشه کارتون همینه فقط اخبار هاتون جهت داره همه چی بندازین گردن شورای رقابت دل سوز مردم نیستت و نخواهید بود
  • حجت ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    پرایدتون ده تومن هم نمی ارزه،خدا تقاص ما رو ازتون بگیره
  • ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    تنها چيزي كه متاسفانه روي زمين مانده اقتصاد مقاومتي است و بي كيفت بودن كالا هاي داخلي است كه اقتصاد مقاومتي را دستخوش خود قرار داده
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    اینها روز به روز پولدارتر و ما روز به روز بی پولتر می شویم
  • hamid ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    ما که خداروشکر نه خودمون نه خانوادمون از خودرو ملی عیران چیزی نمیخریم.ما فقط منطقه آراد می گیریم.هورررررررررررررا
  • علیرضا ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    همچین میگید گران میشود که انگار تا الان قیمت ثابت بوده بعد چند سال میخواد زیاد شه ، خودرو و کلا همه چیز هر ساعت داره گرونتر میشه ...
  • ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    این شورای رقابت معلوم نیست مفیده یا مضر
  • مسعود کامنت ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    همش دلالی همش دلالی. این واسطه مفت خور و لعنتی کی میخواد از این کشور جمع بشه . دوسه ساله واسطه گری وحشتناک زیاد شده. الان این خودروها رو اگه صادر کنن نصف قیمت هم نمی خرن اما برا مردم اینقدر گرون. این وسط چند میلیونی هم این به اصطلاح بازار آزاد بخوره. واردات خودرو های بی کیفیت چینی هم که با قیمتای عجیب و بالا رونق گرفته ام وی ام و لیفان که درجه 4 و 5هستند و ماشین نیستند جک و چیلی و.. هم که درجه 2 و 3 به اصطلاح درجه یکشون میشه MG که اونم البته هنوز بحث لوازمش مشخص نیست و دورگه چینی بریتانیاییه خودروهای لوکس هم که با انحصار وارداتش دست آدمایی هست که سودای آنچنانی می برند بدون اینکه این سود حداقل تو چرخه صنعت خودرو کشور سرمایه گذاری بشه.باید از خودرو ساز داخلی حمایت بشه اما نه به هر قیمتی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس