بورس اوراق بهادار تهران با سقوط 3589 واحدی در روز سه‌شنبه 26 اسفند 1393 یک رکورد تاریخی به جای گذاشت.

بیشترین سقوط شاخص بورس در دو دهه اخیر رقم خورد+جدول
گروه اقتصادی مشرق- شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز و پس از بازگشایی نماد شرکت‌های پالایشگاهی با افت ۳۵۸۹ واحد به رقم ۶۱ هزار و ۵۳۲ واحد رسید. شاخص بورس روز دوشنبه 65122 واحد بود.

در حالی که بازار سرمایه در یک سال اخیر روند نزولی شدید طی کرده بود، در هفته‌های اخیر اندکی رو به صعود گذاشته بود و مایه امیدواری سهامداران شده بود، اما کاهش شدید شاخص در روزهای پایانی سال خبر خوبی برای سهامداران نبود.

بر اساس آمارهای موجود از شاخص بورس از سال 1376 تاکنون، کاهش 5.5 درصدی شاخص در روز جاری شدیدترین سقوط بورس محسوب می‌شود و به نوعی می‌توان گفت امروز رکورد سقوط بورس زده شد.

پیش از این رکورد سقوط بورس به 5 آبان‌ماه سال 1387 برمی‌گشت که در آن روز شاخص بورس با نزول 5.3 درصدی مواجه شد.

بزرگترین سقوط بورس در تاریخ ایران رقم خورد

 علت اصلی سقوط بورس در روز سه‌شنبه باز شدن نماد شرکت‌های پالایشی بود که بیش از یک سال از بسته شدن نمادهای آنها می‌گذشت.

به علت اختلافات میان شرکت‌های پالایشی و وزارت نفت درباره تامین مالی خوراک این شرکت‌ها که تاثیر مستقیم در سودآوری آنها می‌گذاشت، شرکت‌های مذکور از یک سال پیش نسبت به ارائه اطلاعات مالی خود به بازار سرمایه پرهیز کردند که این مسئله سبب بسته شدن نماد آنها شد.
 
* 40 روز پس از کارت زرد وزیر اقتصاد

لازم به یادآوری است 14 بهمن‌ماه امسال نمایندگان مجلس در پی طرح سوال حمید رسایی از وزیر اقتصاد بابت سقوط بورس در یک سال اخیر، از پاسخ‌های طیب‌نیا قانع نشدند و دومین کارت زرد را به او نشان دادند.

یکی از محورهای سوال رسایی از طیب‌نیا باز نشدن نماد پالایشگاه‌ها بود. رسایی در آن جلسه گفت: آقای طیب نیا، چرا تا الان به عنوان رئیس شورای عالی بورس، پیگیر سرمایه های بلوکه شده مردم در سهام پالایشگاه ها نبودید؟ اگر پیگیر بودید قطعا یک سال قبل، مردم سهامدار حقیقی، چشم انتظار نبودند؛ اگر سرمایه زندگی خودتان یک سال بسته بود، چطور اقدام می کردید؟ چرا با عدم ارائه به موقع اطلاعات شرکت های پالایشی برخورد قانونی نمی کنید؟ مگر نه اینکه طبق قانون بازار اوراق بهادار در ماده های 45 و 49 باید سازمان بورس به عنوان مدعی العموم به دلیل تأخیر در انتشار صورت های مالی شرکت ها، از آنها شکایت کند؛ تا سرمایه های مردم همچنان در بازار قفل نشود و شرکت ها شفاف بمانند؟

طیب‌نیا در آن جلسه وعده داد که نماد پالایشگاه‌ها با تغییراتی مفید، باز خواهد شد. وی از لزوم تشکیل کمیته ثبات بازار سرمایه سخن گفت و با اشاره به تصمیمات ارزشمندی که در موارد مختلف از جمله در مورد کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها اتخاذ شد اضافه کرد: این اقدام زمینه را برای باز کردن نماد پالایشگاه‌ها فراهم کرد.

با این حال، طیب‌نیا در مصاحبه‌ای که امروز سه‌شنبه 26 اسفند از او در روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد منتشر شده، کارت زرد مجلس را من‌درآوردی خوانده و گفته است: سوال حق نمایندگان محترم مجلس است و پاسخگویی هم وظیفه ماست. مسئله کارت زرد و امثالهم موضوعیت ندارد و چیزی که به عنوان کارت زرد مرسوم شده در آیین‌نامه داخلی مجلس جایگاهی ندارد و تعبیر من درآوردی است. نمایندگان یا از پاسخ داده شده قانع می‌شوند یا نه و من هم از این سوالات ناراحت نیستم و طرح این سوالات و پاسخ‌هایی که داده می‌شود فرصتی را ایجاد می‌کند که ما مسائل مهم کشور را بین دولت و نمایندگان و مردم مطرح کنیم و طبیعتا مردم هم از مسائل مطرح شده یک داوری دارند. مثلا در همین سوال اخیر که راجع به بازار سرمایه بود، اطمینان داشتم که عموم فعالان این حوزه از طریق رادیو مباحث را دنبال می‌کردند و بعدها متوجه شدم که درست فکر کرده بودم.
 
طیب‌نیا اظهار داشته که سخنان او در مجلس درباره بورس، اثر مثبی بر این بازار داشته است: ارزیابی که من از فعالان بازار سرمایه داشتم کاملا مثبت بود. برای خیلی‌ها این سوال وجود داشت که نگاه وزیر به بازار سرمایه چگونه است و این فرصتی شد تا به بخش زیادی از سوالاتشان پاسخ داده شود. به نظر من تاثیر مثبتی هم در بازار سرمایه داشت. اگر هم گله ای داشته باشم این است که بعضی از سوالات در حوزه وظایف و مسئولیت‌های بنده نیست و اگر مربوط به وظایف من باشد طبیعی است که سوال مطرح شود. قانون اساسی صراحت دارد که می‌توان از وزیر مسئول درباره یکی از وظایف آن سوال کرد و وزیر باید پاسخگو باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • میثاق ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    سلام خدا لعنتشون کنه،بعد 1 سال باز کردن،اینم عیدیمون مچکریم روحانی !
  • ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    نابود شدن پالایشی ها این حاج آقامون میگه مچکریم روحانی؟؟!!! خخخخ به روحانی چه ربطی داره؟؟
  • خسروی ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    نابود شدم . شبندر نابود شی
  • ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    امروز سرمايه بسياري از مردم كه 8 ماه بلوكه شده بود، با بازگشايي مجدد 60 درصد افت كرد.
  • ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    اينها فقط بلدند از دولت قبل انتقاد كنند. فاجعه امروز بورس بي سابقه بود !!!!!!!1
  • امیر احمد اکبری اسبق از تبریز ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    هر کس در هر کشور دنیا وارد بورس میشه عواقب اون رو هم در نظر میگیره یکی به سود 20درصد بانکی راضی میشه دیگری پولش رو میبره بورس و ریسک میکنه یعنی چه مچکریم و لعنت و ... با باز شدن نماد پالایشی ها موضوع کاملا قابل پیش بینی بود
  • ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    سیاست های اقتصادی دولت باعث نابودی بورس شده است
  • حسین ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    من به دیوان عدالت اداری شکایت کردم بابت زیان
  • ناشناس ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    متاسفانه سرمایه های مردم در بازار بورس در 18 ماه گذشته به کمتر از نصف کاهش پیدا کرده است .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس